הבדלים בין גרסאות בדף "מתה מחמת מלאכה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 795 בתים ,  00:02, 5 במאי 2016
שורה 60: שורה 60:
יש להעיר שיש שב[[שאלת ספרי קודש]] נחלקו הפוסקים אם השואל חייב באונסים או רק בגנבה ואבידה כשואל ויש להכניס שיקול זה לפסיקה במקרה של שאלת ספרים.
יש להעיר שיש שב[[שאלת ספרי קודש]] נחלקו הפוסקים אם השואל חייב באונסים או רק בגנבה ואבידה כשואל ויש להכניס שיקול זה לפסיקה במקרה של שאלת ספרים.


==בירור שיטת הרמב"ן בכחש מחמת מלאכה==
==בירור שיטת הרמב"ן והשו"ע בכחש מחמת מלאכה==
לעיל ראינו שהשולחן ערוך (חושן משפט שמ ג) פסק כדברי הרמ"ה בדיון על שודדים, והסבירו המחנה אפרים והש"ך לכאורה הוא סובר שטעם הפטור הוא כרשבכפי שהוסבר לעיל. אך בבית יוסף מובא רק טעמו של הרמב"ן, משמע שהבית יוסף מסכים לשיטת הרמב"ן. א"כ קשה כיצד פסק השולחן ערוך כשיטת הרמ"ה שעל פי האמור מבוססת על שיטת הרשב"א, אם הוא סובר כשיטת הרמב"ן?
עד עתה הובאו המחלוקות המרכזיות שהובאו בפוסקים שתלו אותם במחלוקת הרמב"ן והרשב"א, אולם יש לשאול על הבנה זו שתי שאלות:
א. בסעיף א הובא שה'''שולחן ערוך''' (חושן משפט שמ ג) פסק כדברי הרמ"ה בדיון על שודדים, והסבירו המחנה אפרים והש"ך שפסק זה מבוסס על שיטת הרשבבטעם הפטור. אולם על כך יש להקשות שב'''בית יוסף''' מובא רק טעמו של הרמב"ן, ומשמע שהבית יוסף מסכים לשיטת הרמב"ן. ואם כן קשה כיצד פסק השולחן ערוך כשיטת הרמ"ה שעל פי האמור מבוססת על שיטת הרשב"א, אם הוא סובר כשיטת הרמב"ן?
ב. בסעיף ג הובאו המעשים בתלמידי חכמים שפטרו את עצמם בשאלת ספרי קודש בטענה שזה "מתה מחמת מלאכה". אם נאמר שפסק זה תלוי במחלוקת הרמב"ן והרשב"א, קשה לומר שתלמידי חכמים גדולים אלו פטרו את עצמם מלשלם עפ"י שיטת הרשב"א, ולא חששו לשיטת הרמב"ן ורוב הראשונים והפוסקים שחייבו לשלם במקרה שלא הייתה פשיעה מצד המשאיל?


==דיונים נוספים==
==דיונים נוספים==
485

עריכות

תפריט ניווט