154
עריכות
שורה 58: | שורה 58: | ||
== שיטת הרא"ש ודעימיה == | == שיטת הרא"ש ודעימיה == | ||
דעת '''הרא"ש''' (חולין ח', כט) | דעת '''הרא"ש''' (חולין ח', כט-ל): | ||
המקרה שעליו דיברה '''הגמ'''' הוא שהדגים חמים והקערה קרה, או שהדגים קרים והקערה חמה, אין זה משנה מי החם ומי הקר. כי למרות שחולקים ([https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A4%D7%A1%D7%97%D7%99%D7%9D_%D7%A2%D7%95_%D7%90 פסחים עו.]) האם תתאה גבר או עילאה גבר, לכו"ע יש מעבר טעם כדי קליפה (עובי קליפת המאכל, כ-2 מ"מ) מאחד לשני. ואע"פ כן לא מצאנו שהצריכו להוריד את הקליפה. וכ"כ '''התוס''''. | |||
בשם '''בעל התרומה''' הביא שיש חילוק בין בישול לצלייה: בישול מותר, צלייה אסור. טעמו הוא שכיוון שבבישול יש נ"ט שלישי והוא המים, הותר הבישול (הבשר נותן טעם בסיר, הסיר במים, המים בדגים). אך בצלייה אין נ"ט שלישי לכן אסור. וכ"כ '''הטור, סמ"ג, וסמ"ק'''. | |||
ונלע"ד שההבדל בין בישול וצלייה לבין עליה (שאותה הגמ' התירה) הוא שבבישול וצלייה יש כלי על האש ממש ולכן מחמירים בו יותר, ומכיוון שבבישול יש נ"ט שלישי התירו הרא"ש ודיעמיה, אך בצלייה שאין את הנ"ט השלישי נאסרו הדגים בחלב. | ונלע"ד שההבדל בין בישול וצלייה לבין עליה (שאותה הגמ' התירה) הוא שבבישול וצלייה יש כלי על האש ממש ולכן מחמירים בו יותר, ומכיוון שבבישול יש נ"ט שלישי התירו הרא"ש ודיעמיה, אך בצלייה שאין את הנ"ט השלישי נאסרו הדגים בחלב. | ||
אך מתי שהוא לא נמצא ע"ג האש צריך 2 נ"טים. | אך מתי שהוא לא נמצא ע"ג האש צריך 2 נ"טים. | ||
=== סמ"ג וסמ"ק === | === סמ"ג וסמ"ק === | ||
מובא '''בבי"ו''' (צ"ה, א) בשמם | מובא '''בבי"ו''' (צ"ה, א) בשמם שדעתם בדין של עליה לקערה, שמותר אף אם הקערה והדגים חמים, לאכול את הדגים עם חלב. | ||
== שיטת הרשב"א ודעימיה == | == שיטת הרשב"א ודעימיה == |
עריכות