הבדלים בין גרסאות בדף "ברכת ראיית חכמים"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הרחבה
מ
(הרחבה)
שורה 9: שורה 9:
== מי נקרא חכם לעניין זה ==
== מי נקרא חכם לעניין זה ==
=== בחכמי ישראל ===
=== בחכמי ישראל ===
ב'''חיי אדם''' {{היברובוקס|49395|121|סג ח}} כתב שמברכים ברכה זאת על מי שהוא מופלג בתורה.
ב'''ערוך השולחן''' {{היברובוקס|7705|413|רכד ו}} כתב שכמה שיעור גדלו בתורה לא נתבאר.
ב'''ערוך השולחן''' {{היברובוקס|7705|413|רכד ו}} כתב שכמה שיעור גדלו בתורה לא נתבאר.


שורה 16: שורה 18:
ב'''לבוש''' {{היברובוקס|24729|120|רכד ז}} הוסיף שחכמים בחכמת העולם "כגון בשבע חכמות". וב'''פרי מגדים''' {{היברובוקס|41251|90|אשל אברהם ה}} כתב "דוקא" בשבע חכמות.
ב'''לבוש''' {{היברובוקס|24729|120|רכד ז}} הוסיף שחכמים בחכמת העולם "כגון בשבע חכמות". וב'''פרי מגדים''' {{היברובוקס|41251|90|אשל אברהם ה}} כתב "דוקא" בשבע חכמות.


ב'''ערוך השולחן''' {{היברובוקס|7705|413|רכד ו}} כתב שכמה שיעור בשארי חכמות לא נתבאר.
ב'''ערוך השולחן''' {{היברובוקס|7705|413|רכד ו}} כתב שכמה שיעור גדלו בשארי חכמות לא נתבאר.


== נוסח הברכה ופירושה ==
== נוסח הברכה ופירושה ==
=== שם ומלכות ===
=== שם ומלכות ===
ב'''גמרא''', ב'''רי"ף''', וב'''רא"ש''', לא הוזכרו שם ומלכות בברכות אלו. אבל ב'''סמ"ק''' {{היברובוקס|15275|135|קנא}}, ב'''טור''' {{היברובוקס|42476|295|או"ח רכד}}, ב{{היברובוקס|67791|211|'''אבודרהם'''|סוגריים=לא}}, ב'''שולחן ערוך''' {{שו"ע|אורח חיים|רכד|או"ח רכד ו-ז}}, וב'''לבוש''' {{היברובוקס|24729|120|רכד ו-ז}}, העתיקו ברכות אלו בשם ומלכות. וראו להלן שכמה אחרונים הכריעו להלכה לברך בלי שם ומלכות.
ב'''גמרא''', ב'''רי"ף''', וב'''רא"ש''', לא הוזכרו שם ומלכות בברכות אלו. אבל ב'''סמ"ק''' {{היברובוקס|15275|135|קנא}}, ב'''טור''' {{היברובוקס|42476|295|או"ח רכד}}, ב{{היברובוקס|67791|211|'''אבודרהם'''|סוגריים=לא}}, ב'''שולחן ערוך''' {{שו"ע|אורח חיים|רכד|או"ח רכד ו-ז}}, ב'''לבוש''' {{היברובוקס|24729|120|רכד ו-ז}}, וב'''חיי אדם''' {{היברובוקס|49395|121|סג ח}}, העתיקו ברכות אלו בשם ומלכות. וראו להלן שכמה אחרונים הכריעו להלכה לברך בלי שם ומלכות.


=== בחכמי ישראל ===
=== בחכמי ישראל ===
*כאמור, נוסחת ה'''גמרא''' {{גמרא|ברכות|נח|א|ברכות נח.}} היא "שחלק מחכמתו ליראיו". וכן הוא ב'''רי"ף''' {{רי"ף|ברכות|מג|ב|מג:}},  ב'''סמ"ק''' {{היברובוקס|15275|135|קנא}}, ב'''רא"ש''' {{רא"ש|ברכות|ט|ח|ט ח}}, ב'''טור''' {{היברובוקס|42476|295|או"ח רכד}}, ב{{היברובוקס|67791|211|'''אבודרהם'''|סוגריים=לא}}, ב'''שולחן ערוך''' {{שו"ע|אורח חיים|רכד|או"ח רכד ו}}, וב'''לבוש''' {{היברובוקס|24729|120|רכד ו}}.
*כאמור, נוסחת ה'''גמרא''' {{גמרא|ברכות|נח|א|ברכות נח.}} היא "שחלק מחכמתו ליראיו". וכן הוא ב'''רי"ף''' {{רי"ף|ברכות|מג|ב|מג:}},  ב'''סמ"ק''' {{היברובוקס|15275|135|קנא}}, ב'''רא"ש''' {{רא"ש|ברכות|ט|ח|ט ח}}, ב'''טור''' {{היברובוקס|42476|295|או"ח רכד}}, ב{{היברובוקס|67791|211|'''אבודרהם'''|סוגריים=לא}}, ב'''שולחן ערוך''' {{שו"ע|אורח חיים|רכד|או"ח רכד ו}}, ב'''לבוש''' {{היברובוקס|24729|120|רכד ו}}, וב'''חיי אדם''' {{היברובוקס|49395|121|סג ח}}.
*ב'''גמרא''' {{גמרא|ברכות|נח|ב|ברכות נח:}} הגירסא: "'''אשר חלק''' מחכמתו ליראיו".
*ב'''גמרא''' {{גמרא|ברכות|נח|ב|ברכות נח:}} הגירסא: "'''אשר חלק''' מחכמתו ליראיו".


=== בחכמי אומות העולם ===
=== בחכמי אומות העולם ===
*כאמור, נוסחת ה'''גמרא'''{{הערה|שם=ויניציה}} היא: "שנתן מחכמתו לבשר ודם". וכן הגיה ה'''גר"א''' בגליון הגמרא: ל'''ב"ו'''.  וכן הוא ב'''רי"ף''' {{רי"ף|ברכות|מג|ב|מג:}}, ב'''רא"ש''' {{רא"ש|ברכות|ט|ח|ט ח}}{{הערה|בדפוסים המאוחרים.}}, ב'''טור''' {{היברובוקס|42476|295|או"ח רכד}}, ב{{היברובוקס|67791|212|'''אבודרהם'''|סוגריים=לא}}, ב'''שולחן ערוך''' {{שו"ע|אורח חיים|רכד|או"ח רכד ז}}, ובלבוש {{היברובוקס|24729|120|רכד ז}}.
*כאמור, נוסחת ה'''גמרא'''{{הערה|שם=ויניציה}} היא: "שנתן מחכמתו לבשר ודם". וכן הגיה ה'''גר"א''' בגליון הגמרא: ל'''ב"ו'''.  וכן הוא ב'''רי"ף''' {{רי"ף|ברכות|מג|ב|מג:}}, ב'''רא"ש''' {{רא"ש|ברכות|ט|ח|ט ח}}{{הערה|בדפוסים המאוחרים.}}, ב'''טור''' {{היברובוקס|42476|295|או"ח רכד}}, ב{{היברובוקס|67791|212|'''אבודרהם'''|סוגריים=לא}}, ב'''שולחן ערוך''' {{שו"ע|אורח חיים|רכד|או"ח רכד ז}}, בלבוש {{היברובוקס|24729|120|רכד ז}}, וב'''חיי אדם''' {{היברובוקס|49395|121|סג ח}}.
*בש"סים מאוחרים הגירסא: "שנתן מחכמתו ל'''בריותיו'''".
*בש"סים מאוחרים הגירסא: "שנתן מחכמתו ל'''בריותיו'''".
*ב'''רא"ש''' {{היברובוקס|20486|180|שבש"ס וינציאה, ר"פ}} הגירסא: "ש'''חלק''' מחכמתו לבשר ודם".
*ב'''רא"ש''' {{היברובוקס|20486|180|שבש"ס וינציאה, ר"פ}} הגירסא: "ש'''חלק''' מחכמתו לבשר ודם".
שורה 33: שורה 35:
*ב'''סמ"ק''' {{היברובוקס|15275|135|קנא}} הגירסא: "'''אשר נתן''' מחכמתו לבשר ודם".
*ב'''סמ"ק''' {{היברובוקס|15275|135|קנא}} הגירסא: "'''אשר נתן''' מחכמתו לבשר ודם".


=== הטעם שאומרים בישראל "שחלק" ובאומות "שנתן" ===
=== הטעם שבישראל אומרים "שחלק" ובאומות "שנתן" ===
*ב{{היברובוקס|67791|212|'''אבודרהם'''|סוגריים=לא}} פירש מפני שה'''חלק''' הוא כמו הצינור הנמשך מן הנהר שאפשר להרחיבו ולהגדילו ואפשר לקצרו ולחסרו, מה שאין כן ה'''מתנה''' היא תלושה ופסוקה, ובישראל כתיב {{היברובוקס|14085|394|דברים לב ט}} "כי חלק ה' עמו", ולפי זכותם מתרבה או מתמעט.
*ב{{היברובוקס|67791|212|'''אבודרהם'''|סוגריים=לא}} פירש מפני שה'''חלק''' הוא כמו הצינור הנמשך מן הנהר שאפשר להרחיבו ולהגדילו ואפשר לקצרו ולחסרו, מה שאין כן ה'''מתנה''' היא תלושה ופסוקה, ובישראל כתיב {{היברובוקס|14085|394|דברים לב ט}} "כי חלק ה' עמו", ולפי זכותם מתרבה או מתמעט.
*ב'''בית יוסף''' {{היברובוקס|42476|295|או"ח רכד}} פירש שהוא מפני שנפשות ישראל, שחצובות מתחת כסא הכבוד, הרי הם כ'''חלק''' מהשם, אבל נפשות אומות העולם רחוקים ממנו יתברך, והם כמי שנותן '''מתנה''' מנכסיו, שאינם חלק ממנו.
*ב'''בית יוסף''' {{היברובוקס|42476|295|או"ח רכד}} פירש שהוא מפני שנפשות ישראל, שחצובות מתחת כסא הכבוד, הרי הם כ'''חלק''' מהשם, אבל נפשות אומות העולם רחוקים ממנו יתברך, והם כמי שנותן '''מתנה''' מנכסיו, שאינם חלק ממנו.
שורה 40: שורה 42:
*'''מהרש"א''' {{היברובוקס|14308|271|חדושי אגדות}} פירש שלגבי חכמי ישראל מברכים '''שחלק''' לפי שהם חבל נחלתו וחלקו, וכאילו הוא חולק עמהם חכמתו, שהיא חכמת התורה, אבל לגבי אומות העולם, אינו חולק להם מחכמת התורה, אלא נותן להם חכמה דעלמא.
*'''מהרש"א''' {{היברובוקס|14308|271|חדושי אגדות}} פירש שלגבי חכמי ישראל מברכים '''שחלק''' לפי שהם חבל נחלתו וחלקו, וכאילו הוא חולק עמהם חכמתו, שהיא חכמת התורה, אבל לגבי אומות העולם, אינו חולק להם מחכמת התורה, אלא נותן להם חכמה דעלמא.


=== הטעם שאומרים (בישראל) "ליראיו" ===
=== הטעם שבישראל אומרים "ליראיו" ===
*ב{{היברובוקס|67791|213|'''אבודרהם'''|סוגריים=לא}} פירש על שם הכתוב {{היברובוקס|39992|150|איוב כח כח}} "יראת ה' היא חכמה".
*ב{{היברובוקס|67791|213|'''אבודרהם'''|סוגריים=לא}} פירש על שם הכתוב {{היברובוקס|39992|150|איוב כח כח}} "יראת ה' היא חכמה".
*'''מהרש"א''' {{היברובוקס|14308|271|חדושי אגדות}} פירש על פי מאמר חז"ל {{היברובוקס|9682|195|אבות ג ט}} "כל שיראת חטאו קודמת לחכמתו חכמתו מתקיימת" וכו'.
*'''מהרש"א''' {{היברובוקס|14308|271|חדושי אגדות}} פירש על פי מאמר חז"ל {{היברובוקס|9682|195|אבות ג ט}} "כל שיראת חטאו קודמת לחכמתו חכמתו מתקיימת" וכו'.
שורה 47: שורה 49:


== להלכה ==
== להלכה ==
ברכות אלו הובאו להלכה ב'''רי"ף''' {{רי"ף|ברכות|מג|ב|מג:}}, ב'''משנה תורה לרמב"ם''' {{רמבם|ברכות|י|יא|ברכות י יא}},  ב'''סמ"ק''' {{היברובוקס|15275|135|קנא}}, ב'''רא"ש''' {{רא"ש|ברכות|ט|ח|ט ח}}, ב'''טור''' {{היברובוקס|42476|295|או"ח רכד}}, ב{{היברובוקס|67791|211|'''אבודרהם'''|סוגריים=לא}}, ב'''שולחן ערוך''' {{שו"ע|אורח חיים|רכד|או"ח רכד ו-ז}}, ב'''לבוש''' {{היברובוקס|24729|120|רכד ו-ז}}, וב'''קיצור שולחן ערוך''' {{היברובוקס|9214|160|ס ט}}.
ברכות אלו הובאו להלכה ב'''רי"ף''' {{רי"ף|ברכות|מג|ב|מג:}}, ב'''משנה תורה לרמב"ם''' {{רמבם|ברכות|י|יא|ברכות י יא}},  ב'''סמ"ק''' {{היברובוקס|15275|135|קנא}}, ב'''רא"ש''' {{רא"ש|ברכות|ט|ח|ט ח}}, ב'''טור''' {{היברובוקס|42476|295|או"ח רכד}}, ב{{היברובוקס|67791|211|'''אבודרהם'''|סוגריים=לא}}, ב'''שולחן ערוך''' {{שו"ע|אורח חיים|רכד|או"ח רכד ו-ז}}, ב'''לבוש''' {{היברובוקס|24729|120|רכד ו-ז}}, ב'''חיי אדם''' {{היברובוקס|49395|121|סג ח}}, וב'''קיצור שולחן ערוך''' {{היברובוקס|9214|160|ס ט}}.


=== האם נהגו כן בזמן הזה למעשה ===
=== האם נהגו כן בזמן הזה למעשה ===
שורה 53: שורה 55:


ב'''ערוך השולחן''' {{היברובוקס|7705|413|ו}} כתב שעתה נמנעים מברכות אלו.
ב'''ערוך השולחן''' {{היברובוקס|7705|413|ו}} כתב שעתה נמנעים מברכות אלו.
מצד שני, ב'''חיי אדם''' {{היברובוקס|49395|121|סג ח}} כתב שאף על גב שבזמן הזה אין לנו דין תלמיד חכם, מכל מקום לעניין זה, אף בזמן הזה, מברכים ברכה זאת על מי שהוא מופלג בתורה. ומוכיח כן מהטור {{קטן|(שעל [[ברכת חכם הרזים]] כתב שאין לנו מי שראוי לזה בזמן הזה, ובברכת שחלק מחכמתו לא כתב כן, ומוכח שברכת שחלק מחכמתו שייך אף בזמן הזה)}} ומהשולחן ערוך {{קטן|(שכתב ברכה זאת אף על פי שהשמיט ברכת חכם הרזים)}}.


== הערות שוליים ==
== הערות שוליים ==
501

עריכות

תפריט ניווט