הבדלים בין גרסאות בדף "ברכת ראיית חכמים"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(הרחבה)
שורה 30: שורה 30:
*ב{{היברובוקס|42471|181|'''אבודרהם'''|סוגריים=לא}} פירש מפני שה'''חלק''' הוא כמו הצינור הנמשך מן הנהר שאפשר להרחיבו ולהגדילו ואפשר לקצרו ולחסרו, מה שאין כן ה'''מתנה''' היא תלושה ופסוקה, ובישראל כתיב {{היברובוקס|14085|394|דברים לב ט}} "כי חלק ה' עמו", ולפי זכותם מתרבה או מתמעט.
*ב{{היברובוקס|42471|181|'''אבודרהם'''|סוגריים=לא}} פירש מפני שה'''חלק''' הוא כמו הצינור הנמשך מן הנהר שאפשר להרחיבו ולהגדילו ואפשר לקצרו ולחסרו, מה שאין כן ה'''מתנה''' היא תלושה ופסוקה, ובישראל כתיב {{היברובוקס|14085|394|דברים לב ט}} "כי חלק ה' עמו", ולפי זכותם מתרבה או מתמעט.
*ב'''בית יוסף''' {{היברובוקס|42476|295|או"ח רכד}} פירש שהוא מפני שנפשות ישראל, שחצובות מתחת כסא הכבוד, הרי הם כ'''חלק''' מהשם, אבל נפשות אומות העולם רחוקים ממנו יתברך, והם כמי שנותן '''מתנה''' מנכסיו, שאינם חלק ממנו.
*ב'''בית יוסף''' {{היברובוקס|42476|295|או"ח רכד}} פירש שהוא מפני שנפשות ישראל, שחצובות מתחת כסא הכבוד, הרי הם כ'''חלק''' מהשם, אבל נפשות אומות העולם רחוקים ממנו יתברך, והם כמי שנותן '''מתנה''' מנכסיו, שאינם חלק ממנו.
*ב'''ב"ח''' {{היברובוקס|40382|184|או"ח רכד}} פירש שבישראל חלק להם מחכמתו חלק ממש מהכל היא חכמת תורתו שחלק להם פה אל פה ופנים בפנים דבר ה' עמנו כמו שנאמר מגיד דבריו ליעקב וגו' לא עשה כן לכל גוי וגו, גם חלק להם חלק גדול מסודות התורה ומסרה להם בחשאי מפני השטן, כדאיתא בחגיגה, ואיתא נמי במדרש על פסוק כי ה' יתן חכמה מפיו דעת ותבונה, גדולה החכמה וגדולה ממנה הדעת והתבונה, הוי כי ה' יתן חכמה, אבל למי שהוא אוהב, מפיו דעת ותבונה ר"י ור' לוי כד מנהון קאמר למה"ד למלך שהיה לו בן וכו', ומפרש הב"ח כי ה' יתן חכמה לחכמי עוג אבל למי שהוא אוהב הם חכמי ישראל מפיו דעת ותבונה, דאילו לחכמי עו"ג לא נתן להם אלא חכמה אנושית במה שהם חכמים מחכמת העולם אבל לא חלק להם מחכמת עצמותו היא חכמת התורה שהיא כולה שמותיו של הקב"ה וכולה דעת ותבונה שבה נברא העולם ככתצוב ה' בחכמה יסד ארץ כונן שמים בתבונה בדעתו תהומות נבקעו ואמרו חז"ל אם יאמרו לך כי יש חכמה בעו"ג האמן, יש תורה בעוג, אל תאמן.
*'''מהרש"א''' {{היברובוקס|14308|271|חדושי אגדות}} פירש שלגבי חכמי ישראל מברכים '''שחלק''' לפי שהם חבל נחלתו וחלקו, וכאילו הוא חולק עמהם חכמתו, שהיא חכמת התורה, אבל לגבי אומות העולם, אינו חולק להם מחכמת התורה, אלא נותן להם חכמה דעלמא.
*'''מהרש"א''' {{היברובוקס|14308|271|חדושי אגדות}} פירש שלגבי חכמי ישראל מברכים '''שחלק''' לפי שהם חבל נחלתו וחלקו, וכאילו הוא חולק עמהם חכמתו, שהיא חכמת התורה, אבל לגבי אומות העולם, אינו חולק להם מחכמת התורה, אלא נותן להם חכמה דעלמא.


501

עריכות

תפריט ניווט