הבדלים בין גרסאות בדף "ברכה הסמוכה לחברתה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 558 בתים ,  01:26, 24 באפריל 2022
אין תקציר עריכה
שורה 15: שורה 15:


===שיטת תוס' וראבי"ה===
===שיטת תוס' וראבי"ה===
הסבר שלישי עולה מתוך דברי '''התוס'''' בפסחים (קד ב ד"ה חוץ), שכתבו שברכת 'יהללוך' שלאחר ההלל פטורה מפתיחה מכיון ש"ברכה שאחר פסוקים אין צריך פתיחה, ש[אף] בלא פתיחה ניכרת התחלה"; מכך נראה כי לשיטתם כל עניינה של הפתיחה הוא שתהיה ניכרת התחלת ברכה – דהיינו על מנת שיהיה ניכר שהאדם מתחיל כעת לומר שבח למקום ולא תיראה הברכה כדיבור בעלמא, נצרך דבר שיציין שכאן מתחילה אמירה שמוגדרת כברכה ושבח. כשהברכה סמוכה לברכה אחרת או לפסוקים, ניכר שמתחילה כאן ברכה ואין זה נראה כדיבור סתמי. כך סובר גם '''ראבי"ה''' (חלק א, שו"ת סי' קסח), וכך גם כתב '''הרא"ש''' (תוספות הרא"ש, ברכות מו ב ד"ה ויש) בדעת '''בה"ג ורב עמרם גאון'''. לפי שיטה זו, ברכה הסמוכה לחברתה פטורה מפתיחה באופן עקרוני, ולא מחמת שדבר אחר נחשב כפתיחה עבורה.
הסבר שלישי עולה מתוך דברי '''התוס'''' בפסחים [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A4%D7%A1%D7%97%D7%99%D7%9D_%D7%A7%D7%93_%D7%91#%D7%AA%D7%95%D7%A1%D7%A4%D7%95%D7%AA (קד ב ד"ה חוץ)], שכתבו שברכת 'יהללוך' שלאחר ההלל פטורה מפתיחה מכיון ש"ברכה שאחר פסוקים אין צריך פתיחה, ש[אף] בלא פתיחה ניכרת התחלה"; מכך נראה כי לשיטתם כל עניינה של הפתיחה הוא שתהיה ניכרת התחלת ברכה – דהיינו על מנת שיהיה ניכר שהאדם מתחיל כעת לומר שבח למקום ולא תיראה הברכה כדיבור בעלמא, נצרך דבר שיציין שכאן מתחילה אמירה שמוגדרת כברכה ושבח. כשהברכה סמוכה לברכה אחרת או לפסוקים, ניכר שמתחילה כאן ברכה ואין זה נראה כדיבור סתמי. כך סובר גם '''ראבי"ה''' [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15283&st=&pgnum=189 (חלק א, שו"ת סי' קסח)], וכך גם כתב '''הרא"ש''' (תוספות הרא"ש, ברכות מו ב ד"ה ויש) בדעת '''בה"ג ורב עמרם גאון'''. לפי שיטה זו, ברכה הסמוכה לחברתה פטורה מפתיחה באופן עקרוני, ולא מחמת שדבר אחר נחשב כפתיחה עבורה.




שורה 39: שורה 39:


===הסוברים שברכה קצרה פוטרת חברתה===
===הסוברים שברכה קצרה פוטרת חברתה===
לעומת הראשונים הנ"ל, רוב הראשונים סבורים כי גם על ברכה קצרה חסרת חתימה ניתן להסמיך ברכות אחרות. לשיטתם, פתיחת הברכה הראשונה משוייכת גם לשנייה אע"פ שאינה סמוכה לה ממש (שהרי היא בתחילת הברכה), ואע"פ שהיא נצרכת לברכה זו עצמה. כך סוברים '''ר"י מיגש''' (המובא בספר העיטור שער ב, ברכת חתנים סד), '''תוס'''' בפסחים (קד ב ד"ה חוץ), '''ראבי"ה''' (חלק א שו"ת סי' קסח), '''הרמב"ן''' (פסחים קיח א, ד"ה וקיבלתי), '''הרשב"א''' (ברכות יא א, ד"ה אחת), '''הרא"ה''' (בחי' הר"ן פסחים קד ב), '''המאירי''' (ברכות מו א, ד"ה), '''הר"ן''' (ברכות כז א מדפי הרי"ף), '''ומהר"ם מרוטנבורג''' (תשב"ץ קטן סי' רמג).
לעומת הראשונים הנ"ל, רוב הראשונים סבורים כי גם על ברכה קצרה חסרת חתימה ניתן להסמיך ברכות אחרות. לשיטתם, פתיחת הברכה הראשונה משוייכת גם לשנייה אע"פ שאינה סמוכה לה ממש (שהרי היא בתחילת הברכה), ואע"פ שהיא נצרכת לברכה זו עצמה. כך סוברים '''ר"י מיגש''' (המובא בספר העיטור שער ב, ברכת חתנים סד), '''תוס'''' בפסחים (קד ב ד"ה חוץ), '''ראבי"ה''' [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15283&st=&pgnum=189 (חלק א שו"ת סי' קסח)], '''הרמב"ן''' (פסחים קיח א, ד"ה וקיבלתי), '''הרשב"א''' (ברכות יא א, ד"ה אחת), '''הרא"ה''' (בחי' הר"ן פסחים קד ב), '''המאירי''' (ברכות מו א, ד"ה), '''הר"ן''' (ברכות כז א מדפי הרי"ף), '''ומהר"ם מרוטנבורג''' (תשב"ץ קטן סי' רמג).




שורה 48: שורה 48:
===קשר מסגרתי===
===קשר מסגרתי===
נחלקו הראשונים האם די בסמיכות טכנית של הברכות או שמא צריך שיהיה קשר מהותי ביניהן על מנת שהראשונה תפטור מפתיחה את חברתה. כך ניתן לראות מתוך פירושיהם '''לירושלמי''' שם, שמקשה מדוע ברכת 'אשר גאלנו' הנאמרת בסוף ה'מגיד' בליל פסח פותחת בברוך אע"פ שסמוכה לברכה הראשונה על ההלל, ומתרץ שברכה זו שונה מכל ברכה הסמוכה לחברתה, מכיוון שאם קרא אדם את ההלל בבית הכנסת בתפילת ערבית אינו חוזר ומברך עליו בביתו, ובמקרה כזה נמצא שהברכה הראשונה על ההלל אינה סמוכה לברכת הגאולה, שכן זו נאמרת בבית הכנסת וזו נאמרת בבית. <BR/>  
נחלקו הראשונים האם די בסמיכות טכנית של הברכות או שמא צריך שיהיה קשר מהותי ביניהן על מנת שהראשונה תפטור מפתיחה את חברתה. כך ניתן לראות מתוך פירושיהם '''לירושלמי''' שם, שמקשה מדוע ברכת 'אשר גאלנו' הנאמרת בסוף ה'מגיד' בליל פסח פותחת בברוך אע"פ שסמוכה לברכה הראשונה על ההלל, ומתרץ שברכה זו שונה מכל ברכה הסמוכה לחברתה, מכיוון שאם קרא אדם את ההלל בבית הכנסת בתפילת ערבית אינו חוזר ומברך עליו בביתו, ובמקרה כזה נמצא שהברכה הראשונה על ההלל אינה סמוכה לברכת הגאולה, שכן זו נאמרת בבית הכנסת וזו נאמרת בבית. <BR/>  
מדברי '''הרמב"ן''' (פסחים קיח א, ד"ה וקיבלתי) '''והרשב"א''' (ברכות יא א, ד"ה אחת), משמע שמבינים בדעת הירושלמי שבאופן עקרוני הברכות הללו נחשבות סמוכות, אך מכיון שפעמים האדם מברך על ההלל בבית הכנסת – תיקנו שתמיד ברכת 'אשר גאלנו' תפתח ב'ברוך'. לשיטתם, ישנה סמיכות בין הברכות מבחינה עקרונית, אך מכיון שתיתכן אפשרות של ניתוק ביניהן, שאז לא תהיינה סמוכות, תיקנו פתיחה בברכת 'אשר גאלנו'. לעומת זאת, מדברי '''הר"ן''' (שם) נראה שמפרש כי אפשרות ניתוק הברכות זו מזו '''מוכיח''' שאינן שייכות למסגרת אחת, ומכיוון שכך אין לראותן כלל כסמוכות גם במקרה שבפועל הן נאמרות בסמיכות. שיטה שלישית עולה מדברי '''הראבי"ה''', שמהם נראה כי להבנתו עצם אפשרות ניתוק הברכות זו מזו הוא '''הגורם''' לכך שאינן נחשבות סמוכות אף כשבפועל הן נאמרות בסמיכות, וכך נראה גם מדברי '''המאירי'''.
מדברי '''הרמב"ן''' (פסחים קיח א, ד"ה וקיבלתי) '''והרשב"א''' (ברכות יא א, ד"ה אחת), משמע שמבינים בדעת הירושלמי שבאופן עקרוני הברכות הללו נחשבות סמוכות, אך מכיון שפעמים האדם מברך על ההלל בבית הכנסת – תיקנו שתמיד ברכת 'אשר גאלנו' תפתח ב'ברוך'. לשיטתם, ישנה סמיכות בין הברכות מבחינה עקרונית, אך מכיון שתיתכן אפשרות של ניתוק ביניהן, שאז לא תהיינה סמוכות, תיקנו פתיחה בברכת 'אשר גאלנו'. לעומת זאת, מדברי '''הר"ן''' (שם) נראה שמפרש כי אפשרות ניתוק הברכות זו מזו '''מוכיח''' שאינן שייכות למסגרת אחת, ומכיוון שכך אין לראותן כלל כסמוכות גם במקרה שבפועל הן נאמרות בסמיכות. שיטה שלישית עולה מדברי '''הראבי"ה'''[https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15283&st=&pgnum=189 (חלק א שו"ת סי' קסח)], שמהם נראה כי להבנתו עצם אפשרות ניתוק הברכות זו מזו הוא '''הגורם''' לכך שאינן נחשבות סמוכות אף כשבפועל הן נאמרות בסמיכות, וכך נראה גם מדברי '''המאירי'''.




שורה 91: שורה 91:




שיטה ייחודית מצינו בדברי '''ראבי"ה''' (חלק א, שו"ת סי' קסח): "וברכת אלהי נשמה שנתת בי טהורה הוי כהודאה בעלמא, והתחלת הברכה הוי ברוך אתה ה' המחזיר נשמות לפגרים מתים, ואפשר לפזרן", דהיינו רק החתימה היא הברכה עצמה, וכל הנוסח שלפניה אינו אלא אמירה של הודאה שאינה ברכה. כך כתב גם '''שבלי''' '''הלקט''' (עניין תפילה, סי' ב): "כי עיקר הברכה היא המחזיר נשמות לפגרים מתים. ולפי שצריך אדם לברך ברכה זו כשניעור משנתו מיד תכף לתעורתו - האריכו בה כדי שיהא מתעורר יפה, ויוכל לכוון ליבו בברכה. ולפי הפירוש הזה נראה. שצריך להזכיר בה מלכות". לשיטה זו, נוסח 'אלהי נשמה' אינו אלא הקדמה לברכה עצמה, שהיא 'ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם המחזיר נשמות לפגרים מתים'.
שיטה ייחודית מצינו בדברי '''ראבי"ה''' [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15283&st=&pgnum=189 (חלק א שו"ת סי' קסח)]: "וברכת אלהי נשמה שנתת בי טהורה הוי כהודאה בעלמא, והתחלת הברכה הוי ברוך אתה ה' המחזיר נשמות לפגרים מתים, ואפשר לפזרן", דהיינו רק החתימה היא הברכה עצמה, וכל הנוסח שלפניה אינו אלא אמירה של הודאה שאינה ברכה. כך כתב גם '''שבלי''' '''הלקט''' (עניין תפילה, סי' ב): "כי עיקר הברכה היא המחזיר נשמות לפגרים מתים. ולפי שצריך אדם לברך ברכה זו כשניעור משנתו מיד תכף לתעורתו - האריכו בה כדי שיהא מתעורר יפה, ויוכל לכוון ליבו בברכה. ולפי הפירוש הזה נראה. שצריך להזכיר בה מלכות". לשיטה זו, נוסח 'אלהי נשמה' אינו אלא הקדמה לברכה עצמה, שהיא 'ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם המחזיר נשמות לפגרים מתים'.




שורה 120: שורה 120:


===ברכות ההפטרה===
===ברכות ההפטרה===
'''ראבי"ה''' (חלק א, שו"ת סי' קסח) כתב שברכת 'צור כל העולמים' פותחת ב'ברוך' משום שאינה נחשבת סמוכה לברכה שלפני ההפטרה – מאחר וההפטרה מהווה הפסק ביניהן. גם '''בתוספות הרא"ש''' (ברכות מו ב ד"ה ויש) בתירוצו השלישי כתב כך, אלא שהדגיש שרק מפני שקריאת ההפטרה היא מתוך ספר ומפני כך היא נחשבת 'מעשה', היא מהווה הפסק.<BR/>
'''ראבי"ה''' [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15283&st=&pgnum=189 (חלק א שו"ת סי' קסח)] כתב שברכת 'צור כל העולמים' פותחת ב'ברוך' משום שאינה נחשבת סמוכה לברכה שלפני ההפטרה – מאחר וההפטרה מהווה הפסק ביניהן. גם '''בתוספות הרא"ש''' (ברכות מו ב ד"ה ויש) בתירוצו השלישי כתב כך, אלא שהדגיש שרק מפני שקריאת ההפטרה היא מתוך ספר ומפני כך היא נחשבת 'מעשה', היא מהווה הפסק.<BR/>


לעומת זאת, '''הרא"ה''' (ברכות מו ע"ב ד"ה והטוב) סובר שההפטרה אינה נחשבת הפסק, וכשיטתו דלעיל שגם קריאת התורה אינה הפסק ורק מפני שהמברכים הם אנשים שונים אין הברכה שלאחר קריאת התורה נחשבת סמוכה. כדי לנמק את טעם הדבר שהברכה הראשונה שלאחר ההפטרה, 'צור כל העולמים', פותחת ב'ברוך', הוא מחדש הבחנה דקה בין ברכת התורה, שנתקנה כשבח והודאה על התורה עצמה, כמבואר בנוסחה, לבין ברכות ההפטרה לאחריה, שלא תוקנו כהודאה על עצם דברי הנביאים (שזהו עניינה של ברכת ההפטרה לפניה) אלא כשבח והודאה לה' על שיקיים את ההבטחות שהבטיח על ידם, ותפילה להתקיימותן במהרה; ומאחר ולברכות שלאחריה עניין שונה מזה של הברכה שלפניה – אינן יכולות להחשב כסמוכות. תנאי זה של קשר תוכני בין הברכות הובא לעיל מדברי '''הר"ן''' לגבי ברכות הקידוש, וכאן הרא"ה מציב רף גבוה יותר של הקשר התוכני הנדרש. כאמור לעיל שם, קשה על שיטתם מדברי '''הירושלמי'''.<BR/>
לעומת זאת, '''הרא"ה''' (ברכות מו ע"ב ד"ה והטוב) סובר שההפטרה אינה נחשבת הפסק, וכשיטתו דלעיל שגם קריאת התורה אינה הפסק ורק מפני שהמברכים הם אנשים שונים אין הברכה שלאחר קריאת התורה נחשבת סמוכה. כדי לנמק את טעם הדבר שהברכה הראשונה שלאחר ההפטרה, 'צור כל העולמים', פותחת ב'ברוך', הוא מחדש הבחנה דקה בין ברכת התורה, שנתקנה כשבח והודאה על התורה עצמה, כמבואר בנוסחה, לבין ברכות ההפטרה לאחריה, שלא תוקנו כהודאה על עצם דברי הנביאים (שזהו עניינה של ברכת ההפטרה לפניה) אלא כשבח והודאה לה' על שיקיים את ההבטחות שהבטיח על ידם, ותפילה להתקיימותן במהרה; ומאחר ולברכות שלאחריה עניין שונה מזה של הברכה שלפניה – אינן יכולות להחשב כסמוכות. תנאי זה של קשר תוכני בין הברכות הובא לעיל מדברי '''הר"ן''' לגבי ברכות הקידוש, וכאן הרא"ה מציב רף גבוה יותר של הקשר התוכני הנדרש. כאמור לעיל שם, קשה על שיטתם מדברי '''הירושלמי'''.<BR/>
שורה 140: שורה 140:
עוד דנו הראשונים על ברכת 'הרב את ריבנו' שלאחר קריאת המגילה מדוע היא פותחת ב'ברוך' ואינה נחשבת סמוכה לברכת המצוות שלפני קריאת המגילה. '''הרמב"ן''' (ברכות מו א ד"ה והא) כתב: "שאלמלא היו מברכין על קריאת מגילה בלבד היו עושין כן, אבל לפי שמברכין שעשה ניסים וזמן לא עשו אותה כסמוכה". נראה שלדעתו ברכות שעשה ניסים ושהחיינו אינן דווקא על המגילה אלא על היום, ולכן אין הברכה האחרונה יכולה להיות סמוכה להן, ומלבד זאת הן עצמן מהוות הפסק בין ברכת 'על מקרא מגילה' לבין ברכת 'הרב את ריבנו', ולפיכך היא צריכה פתיחה.<BR/>
עוד דנו הראשונים על ברכת 'הרב את ריבנו' שלאחר קריאת המגילה מדוע היא פותחת ב'ברוך' ואינה נחשבת סמוכה לברכת המצוות שלפני קריאת המגילה. '''הרמב"ן''' (ברכות מו א ד"ה והא) כתב: "שאלמלא היו מברכין על קריאת מגילה בלבד היו עושין כן, אבל לפי שמברכין שעשה ניסים וזמן לא עשו אותה כסמוכה". נראה שלדעתו ברכות שעשה ניסים ושהחיינו אינן דווקא על המגילה אלא על היום, ולכן אין הברכה האחרונה יכולה להיות סמוכה להן, ומלבד זאת הן עצמן מהוות הפסק בין ברכת 'על מקרא מגילה' לבין ברכת 'הרב את ריבנו', ולפיכך היא צריכה פתיחה.<BR/>


'''ראבי"ה''' (חלק א, שו"ת סי' קסח) הסביר זאת באופן אחר, ולדבריו מכיון שברכת 'הרב את ריבנו' אינה חובה קבועה אלא תלויה במנהג, כדברי המשנה והתלמוד (מגילה כא א-ב), אינה נחשבת סמוכה לברכה שלפניה: "שאם רצה אינו מברך כלל, ואם כן אין לך פיזור גדול מזה, ולא חשיב לה סמוכה". הוא הולך בזה לשיטתו בפירוש הירושלמי, שהובאה לעיל, שאם אין שתי הברכות באות תמיד ביחד - אינן נחשבות סמוכות, ועצם אפשרות זו מנתקתן זו מזו. הרמב"ן, שכאמור תירץ כאן באופן אחר, אף הוא הולך לשיטתו המובאת שם, שכוונת הירושלמי היא שתיקנו פתיחה בשביל המקרים שבהם הברכה לא תהיה סמוכה, אבל עצם חוסר תלותן זו בזו אינו מנתקן מלהחשב סמוכות.<BR/>
'''ראבי"ה''' [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15283&st=&pgnum=189 (חלק א שו"ת סי' קסח)] הסביר זאת באופן אחר, ולדבריו מכיון שברכת 'הרב את ריבנו' אינה חובה קבועה אלא תלויה במנהג, כדברי המשנה והתלמוד (מגילה כא א-ב), אינה נחשבת סמוכה לברכה שלפניה: "שאם רצה אינו מברך כלל, ואם כן אין לך פיזור גדול מזה, ולא חשיב לה סמוכה". הוא הולך בזה לשיטתו בפירוש הירושלמי, שהובאה לעיל, שאם אין שתי הברכות באות תמיד ביחד - אינן נחשבות סמוכות, ועצם אפשרות זו מנתקתן זו מזו. הרמב"ן, שכאמור תירץ כאן באופן אחר, אף הוא הולך לשיטתו המובאת שם, שכוונת הירושלמי היא שתיקנו פתיחה בשביל המקרים שבהם הברכה לא תהיה סמוכה, אבל עצם חוסר תלותן זו בזו אינו מנתקן מלהחשב סמוכות.<BR/>


'''הרא"ה''' (ברכות מו ב ד"ה והטוב) כותב שלושה תירוצים נוספים:<BR/>
'''הרא"ה''' (ברכות מו ב ד"ה והטוב) כותב שלושה תירוצים נוספים:<BR/>
87

עריכות

תפריט ניווט