הבדלים בין גרסאות בדף "קידושין פרק האישה נקנית"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 165: שורה 165:
===== <big>'''קצות החושן''':</big> =====
===== <big>'''קצות החושן''':</big> =====
  הביאור בדברי הר"ן שבגט אין צורך להקנות אותו לאישה שהרי אפשר לגרש בע"כ של האישה, ובהכרח שבגט די בנתינה בידה, ולכן גט שנכתב על איסורי הנאה כשר ומכח ההיקש ה"ה בשטר קידושין שלא צריך שהבעל יקנה לאישה את השטר אלא די שיתן לידה, ולכן גם שם כשר אם נכתב על איסורי הונאה. אך בשטרי מקח שצריך שהמוכר יקנה את השטר ללוקח, צריך שהשטר יהיה מותר בהנאה,ואם נכתב על איסורי הנאה שאין בו זכייה - פסול.
  הביאור בדברי הר"ן שבגט אין צורך להקנות אותו לאישה שהרי אפשר לגרש בע"כ של האישה, ובהכרח שבגט די בנתינה בידה, ולכן גט שנכתב על איסורי הנאה כשר ומכח ההיקש ה"ה בשטר קידושין שלא צריך שהבעל יקנה לאישה את השטר אלא די שיתן לידה, ולכן גם שם כשר אם נכתב על איסורי הונאה. אך בשטרי מקח שצריך שהמוכר יקנה את השטר ללוקח, צריך שהשטר יהיה מותר בהנאה,ואם נכתב על איסורי הנאה שאין בו זכייה - פסול.
===== <big>'''הרשב"א''':</big> =====  
<big>===== <big>'''הרשב"א''':</big> =====  
כתב ששטר קידושין שנכתב על איסורי הונאה - פסול.
</big>כתב ששטר קידושין שנכתב על איסורי הונאה - פסול.
 
===== <big>'''הסבר הגר"א ברשב"א''':</big> =====
===== <big>'''הסבר הגר"א ברשב"א''':</big> =====
  בגמרא ירושלמי נחלקו התנאים אם גט שכתב על איסורי הנאה כשר, למנ"ד המכשיר בגט גם שטר הקידושין שנכתב על איסורי ההנאה כשר ולמנ"ד הפוסל בגט גם בשטר קידושין יהיה פסול. אומרת שם הגמרא אמר ר' יעקב שמחלוקת התנאים היא כך שהמכשיר מכשיר באיסורי הנאה דרבנן והפוסל פוסל באיסורי הנאה דאורייתא ולפי זה כתב הרשב"א שבגט הבבלי מכשיר גם באיסורי הנאה מדאורייתא, מ"מ בשטר קידושין לא מצינו שהבבלי חולק על הירושלמי, ולכן שטר קידושין שכתבו על איסורי הנאה דאורייתא - פסול.
  בגמרא ירושלמי נחלקו התנאים אם גט שכתב על איסורי הנאה כשר, למנ"ד המכשיר בגט גם שטר הקידושין שנכתב על איסורי ההנאה כשר ולמנ"ד הפוסל בגט גם בשטר קידושין יהיה פסול. אומרת שם הגמרא אמר ר' יעקב שמחלוקת התנאים היא כך שהמכשיר מכשיר באיסורי הנאה דרבנן והפוסל פוסל באיסורי הנאה דאורייתא ולפי זה כתב הרשב"א שבגט הבבלי מכשיר גם באיסורי הנאה מדאורייתא, מ"מ בשטר קידושין לא מצינו שהבבלי חולק על הירושלמי, ולכן שטר קידושין שכתבו על איסורי הנאה דאורייתא - פסול.
38

עריכות

תפריט ניווט