הבדלים בין גרסאות בדף "השמעה והרהור בקריאת שמע וברכות"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 3: שורה 3:


== דין השמעה לאוזניו ==
== דין השמעה לאוזניו ==
=== בקריאת שמע ===
ב'''משנה''' {{גמרא|ברכות|ט"ו|א|ברכות טו.}} מובאת מחלוקת בדין מי שקרא קריאת שמע ולא השמיע לאוזנו. '''ר' יהודה''' אומר יצא, '''ר' יוסי''' אומר לא יצא.
ב'''משנה''' {{גמרא|ברכות|ט"ו|א|ברכות טו.}} מובאת מחלוקת בדין מי שקרא קריאת שמע ולא השמיע לאוזנו. '''ר' יהודה''' אומר יצא, '''ר' יוסי''' אומר לא יצא.
{{ש}}הגמרא דנה האם ר' יהודה שאומר יצא מתכוון שמותר גם לכתחילה לא להשמיע לאוזנו, או שרק בדיעבד יצא - אבל לכתחילה צריך להשמיע לאוזנו.
{{ש}}הגמרא דנה האם ר' יהודה שאומר יצא מתכוון שמותר גם לכתחילה לא להשמיע לאוזנו, או שרק בדיעבד יצא - אבל לכתחילה צריך להשמיע לאוזנו.
שורה 12: שורה 11:
הגמרא פוסקת ש'''הלכה שר' יהודה בשם רבי אלעזר בן עזריה''' - שלכתחילה ישמיע, בדיעבד יצא.
הגמרא פוסקת ש'''הלכה שר' יהודה בשם רבי אלעזר בן עזריה''' - שלכתחילה ישמיע, בדיעבד יצא.


וכן נפסק - שהקורא צריך להשמיע לאוזנו, ואם לא השמיע - בדיעבד יצא.
וכן נפסק - שהקורא או המברך צריך להשמיע לאוזנו, ואם לא השמיע - בדיעבד יצא.
=== בברכות ===
{{להשלים}}
== דין הרהור ==
== דין הרהור ==
=== בקריאת שמע ===
=== בקריאת שמע ===
שורה 35: שורה 32:


=== ברכות ===
=== ברכות ===
{{להשלים}}
לגבי מחלוקת האמוראים על השמעת לאוזניו בקריאת שמע - אומר רב יוסף שהמחלוקת היא בק״ש אבל בשאר מצות דברי הכל יצא, כמו ששנינו - לא יברך אדם ברה״מ בלבו, ואם בירך - יצא.{{ש}}ונחלקו הראשונים, מה הכוונה ב"לא יברך ברכת המזון בליבו":
(מדברי כולם נראה שאין הבדל בין ברכות לקריאת שמע, וכך נפסק בשולחן ערוך. אבל מדברי הרמבנראה שיש הבדל כי בברכות הוא כותב במפורש שלא יוצא ידי חובה.)
* רוב הראשונים נדחקו להגיד שלא יברך בליבו - הכוונה היא שישמיע לאוזנו ולא רק יוצא מהשפתיים, אבל אם הרהר - לא יצא. ונדחקו להגיד כך בגלל ששנינו {{גמרא|ברכות|כ|ב|כ:}} שהרהור לאו כדיבור, ולכן גם בשאר הברכות מי שהרהר לא יוצא ידי חובה.
* אבל ה'''רמב''' {{רמבם|ברכות|א|ז|ברכות א' ז'}} סובר שבברכות מי שהרהר יצא ידי חובה, והכוונה ב"לא יברך ברכת המזון בליבו, ואם בירך - יצא" - שהכוונה להרהור.
==== פסיקת הלכה ====
==== פסיקת הלכה ====
{{להשלים}}
פסק ה'''שו"ע''' {{שו"ע|או"ח|קפה|או"ח קפ"ה ב'}} ] שאף אם לא השמיע לאוזנו בדיעבד יצא - ובלבד שיוציא בשפתיו.
=== האם אנוס צריך להרהר ===
=== האם אנוס צריך להרהר ===
נחלקו הראשונים בגדר ההרהור, כמו שראינו לדעת רוב ככל הראשונים בהרהור לא יוצאים ידי חובה בהרהור, אולם יש ערך בכך שמי שאנוס ולא יכול להוציא מפיו שיהרהר, אולם נחלקו האחרונים בערך המדוייק שיש לאותו הרהור שמהרהר מאונס:
נחלקו הראשונים בגדר ההרהור, כמו שראינו לדעת רוב ככל הראשונים בהרהור לא יוצאים ידי חובה בהרהור, אולם יש ערך בכך שמי שאנוס ולא יכול להוציא מפיו שיהרהר, אולם נחלקו האחרונים בערך המדוייק שיש לאותו הרהור שמהרהר מאונס:

תפריט ניווט