הבדלים בין גרסאות בדף "זכירת מעשה עמלק"

נוספו 294 בתים ,  19:58, 23 באוקטובר 2021
שורה 3: שורה 3:
==מקור ויסוד המצווה==
==מקור ויסוד המצווה==


המצווה כתובה בפירוש בתורה בפרשת '''כי תצא''': "זכור את אשר עשה לך עמלק" {{ויקיטקסט|קטגוריה:דברים כה יז|דברים כה יז}}. מעשיו של עמלק מתוארים בפרשת בשלח {{ויקיטקסט|קטגוריה:שמות יז יד|שמות יז יד}} שם מסופר על עמלק שנלחם בבני ישראל.
מצוות זכירת מעשה עמלק, כתובה בפירוש בתורה בפרשת '''כי תצא''': "זכור את אשר עשה לך עמלק" {{ויקיטקסט|קטגוריה:דברים כה יז|דברים כה יז}}. מעשיו של עמלק מתוארים בפרשת ב'''שלח''' {{ויקיטקסט|קטגוריה:שמות יז יד|שמות יז יד}} שם מסופר על עמלק שנלחם בבני ישראל.


בנוסף למצוות עשה, התורה כותבת ביחד עם מצוות הזכירה מצוות לא תעשה, שלא לשכוח את מעשה עמלק; "לא תשכח" {{ויקיטקסט|קטגוריה:דברים כה יז|דברים כה יט}} , וכן למחות את זכר עמלק: "תמחה את זכר עמלק מתחת השמיים" {{ויקיטקסט|קטגוריה:דברים כה יז|שם}}.
המצווה היא מאחת משלוש מצוות הקשורות בעמלק, הכתובות באותו מקום; מצוות לא תעשה, שלא לשכוח את מעשה עמלק; "לא תשכח" {{ויקיטקסט|קטגוריה:דברים כה יז|דברים כה יט}}, ולמחות את זכר עמלק: "תמחה את זכר עמלק מתחת השמיים" {{ויקיטקסט|קטגוריה:דברים כה יז|שם}}.


ב'''ה"ג''' וב'''יראים''', מצוות זכירת מעשה עמלק אינה מתוארת כמצווה בפני עצמה, כיוון שהיא טפלה למצווה של מחיית עמלק.
למעשה ישנם, שלא מונים את מצוות זכור כמצווה בפני עצמה כגון ה'''בה"ג''' וה'''יראים''', שלדעתם מצוות זכירת מעשה עמלק אינה מצווה בפני עצמה, כיוון שהיא טפלה למצווה של מחיית עמלק.


ב'''ספר המצוות לרמב"ם''', לעומת זאת מתוארת המצווה בפני עצמה; "לזכור מה שעשה עמלק" {{ויקיטקסט|ספר המצוות עשה קפט|עשה קפט}}.
אך למעשה רובם של מוני המצוות סוברים שזכירת עמלק היא מצווה בפני עצמה.
 
ב'''ספר המצוות לרמב"ם''', מתוארת המצווה בפני עצמה; "לזכור מה שעשה עמלק" {{ויקיטקסט|ספר המצוות עשה קפט|עשה קפט}}.


'''ספר החינוך''' קושר אף הוא את מצוות הזכירה למצוות המחייה אפע"פ שהוא סובר שמצוות הזכירה היא מצווה בפני עצמה; "לזכור מה שעשה עמלק לישראל בצאתם ממצרים" {{ויקיטקסט| ספר החינוך (סדר דפוס פרנקפורט)/תרג|מצווה תרג}}.
'''ספר החינוך''' קושר אף הוא את מצוות הזכירה למצוות המחייה אפע"פ שהוא סובר שמצוות הזכירה היא מצווה בפני עצמה; "לזכור מה שעשה עמלק לישראל בצאתם ממצרים" {{ויקיטקסט| ספר החינוך (סדר דפוס פרנקפורט)/תרג|מצווה תרג}}.
שורה 15: שורה 17:
ה'''סמ"ג''' מחלק בין מצוות הזכירה מצוות עשה לבין מצוות הלא תעשה שלא לשכוח. לדעתו הלאו קשור למצוות המחייה {{ויקיטקסט|סמ"ג לאו רכו|לא תעשה רכו}}, ואילו הזכירה היא מצווה בפני עצמה {{ויקיטקסט|סמ"ג עשה קמז|עשה קמז}}.
ה'''סמ"ג''' מחלק בין מצוות הזכירה מצוות עשה לבין מצוות הלא תעשה שלא לשכוח. לדעתו הלאו קשור למצוות המחייה {{ויקיטקסט|סמ"ג לאו רכו|לא תעשה רכו}}, ואילו הזכירה היא מצווה בפני עצמה {{ויקיטקסט|סמ"ג עשה קמז|עשה קמז}}.


ה'''סמ"ק''' מייחס את המצווה למעשה עמלק; "לזכור מעשה עמלק" (עשה קמז), ומוסיף את הצד החינוכי שבמצווה כדבריו; ובעבור זה תיהיה יראתו על פנינו לבלתי נחטא" (לא תעשה רכו).
ה'''סמ"ק''' מייחס את המצווה למעשה עמלק; "לזכור מעשה עמלק" (עשה קמז), ומוסיף את הצד החינוכי שבמצווה, כדבריו; "ובעבור זה תיהיה יראתו על פנינו לבלתי נחטא" (לא תעשה רכו).
 


ה'''גמרא''' מביאה את דרשת ה'''ספרי''' {{ויקיטקסט|ספרי על דברים כה|דברים כה יז}} שם יש חילוק בין מצוות העשה למצוות הל"ת, באופן קיום המצווה; המצווה לזכור היא בפה, ואילו לא לשכוח זה בלב {{ויקיטקסט|מגילה יח א|מגילה יח א}}.
ה'''גמרא''' מביאה את דרשת ה'''ספרי''' {{ויקיטקסט|ספרי על דברים כה|דברים כה יז}} שם יש חילוק בין מצוות העשה למצוות הל"ת, באופן קיום המצווה; המצווה לזכור היא בפה, ואילו לא לשכוח זאת מצווה שמקיימים בלב {{ויקיטקסט|מגילה יח א|מגילה יח א}}.


===טעמים למצווה===
===טעמים למצווה===
554

עריכות