554
עריכות
| שורה 3: | שורה 3: | ||
==מקור ויסוד המצווה== | ==מקור ויסוד המצווה== | ||
מצוות זכירת מעשה עמלק, כתובה בפירוש בתורה בפרשת '''כי תצא''': "זכור את אשר עשה לך עמלק" {{ויקיטקסט|קטגוריה:דברים כה יז|דברים כה יז}}. מעשיו של עמלק מתוארים בפרשת ב'''שלח''' {{ויקיטקסט|קטגוריה:שמות יז יד|שמות יז יד}} שם מסופר על עמלק שנלחם בבני ישראל. | |||
המצווה היא מאחת משלוש מצוות הקשורות בעמלק, הכתובות באותו מקום; מצוות לא תעשה, שלא לשכוח את מעשה עמלק; "לא תשכח" {{ויקיטקסט|קטגוריה:דברים כה יז|דברים כה יט}}, ולמחות את זכר עמלק: "תמחה את זכר עמלק מתחת השמיים" {{ויקיטקסט|קטגוריה:דברים כה יז|שם}}. | |||
למעשה ישנם, שלא מונים את מצוות זכור כמצווה בפני עצמה כגון ה'''בה"ג''' וה'''יראים''', שלדעתם מצוות זכירת מעשה עמלק אינה מצווה בפני עצמה, כיוון שהיא טפלה למצווה של מחיית עמלק. | |||
ב'''ספר המצוות לרמב"ם''', | אך למעשה רובם של מוני המצוות סוברים שזכירת עמלק היא מצווה בפני עצמה. | ||
ב'''ספר המצוות לרמב"ם''', מתוארת המצווה בפני עצמה; "לזכור מה שעשה עמלק" {{ויקיטקסט|ספר המצוות עשה קפט|עשה קפט}}. | |||
'''ספר החינוך''' קושר אף הוא את מצוות הזכירה למצוות המחייה אפע"פ שהוא סובר שמצוות הזכירה היא מצווה בפני עצמה; "לזכור מה שעשה עמלק לישראל בצאתם ממצרים" {{ויקיטקסט| ספר החינוך (סדר דפוס פרנקפורט)/תרג|מצווה תרג}}. | '''ספר החינוך''' קושר אף הוא את מצוות הזכירה למצוות המחייה אפע"פ שהוא סובר שמצוות הזכירה היא מצווה בפני עצמה; "לזכור מה שעשה עמלק לישראל בצאתם ממצרים" {{ויקיטקסט| ספר החינוך (סדר דפוס פרנקפורט)/תרג|מצווה תרג}}. | ||
| שורה 15: | שורה 17: | ||
ה'''סמ"ג''' מחלק בין מצוות הזכירה מצוות עשה לבין מצוות הלא תעשה שלא לשכוח. לדעתו הלאו קשור למצוות המחייה {{ויקיטקסט|סמ"ג לאו רכו|לא תעשה רכו}}, ואילו הזכירה היא מצווה בפני עצמה {{ויקיטקסט|סמ"ג עשה קמז|עשה קמז}}. | ה'''סמ"ג''' מחלק בין מצוות הזכירה מצוות עשה לבין מצוות הלא תעשה שלא לשכוח. לדעתו הלאו קשור למצוות המחייה {{ויקיטקסט|סמ"ג לאו רכו|לא תעשה רכו}}, ואילו הזכירה היא מצווה בפני עצמה {{ויקיטקסט|סמ"ג עשה קמז|עשה קמז}}. | ||
ה'''סמ"ק''' מייחס את המצווה למעשה עמלק; "לזכור מעשה עמלק" (עשה קמז), ומוסיף את הצד החינוכי שבמצווה כדבריו; ובעבור זה תיהיה יראתו על פנינו לבלתי נחטא" (לא תעשה רכו). | ה'''סמ"ק''' מייחס את המצווה למעשה עמלק; "לזכור מעשה עמלק" (עשה קמז), ומוסיף את הצד החינוכי שבמצווה, כדבריו; "ובעבור זה תיהיה יראתו על פנינו לבלתי נחטא" (לא תעשה רכו). | ||
ה'''גמרא''' מביאה את דרשת ה'''ספרי''' {{ויקיטקסט|ספרי על דברים כה|דברים כה יז}} שם יש חילוק בין מצוות העשה למצוות הל"ת, באופן קיום המצווה; המצווה לזכור היא בפה, ואילו לא לשכוח | ה'''גמרא''' מביאה את דרשת ה'''ספרי''' {{ויקיטקסט|ספרי על דברים כה|דברים כה יז}} שם יש חילוק בין מצוות העשה למצוות הל"ת, באופן קיום המצווה; המצווה לזכור היא בפה, ואילו לא לשכוח זאת מצווה שמקיימים בלב {{ויקיטקסט|מגילה יח א|מגילה יח א}}. | ||
===טעמים למצווה=== | ===טעמים למצווה=== | ||
עריכות