הבדלים בין גרסאות בדף "קריאה בשטרי הדיוטות בשבת"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 14: שורה 14:


==מניית פרפראות ואורחים==
==מניית פרפראות ואורחים==
ה'''משנה''' (שבת כג ב) אומרת שמותר לאדם, שהכין מנות לאורחים, למנות את אורחיו ואת פרפרותיו בשבת, אבל דווקא מפיו, אך מן הכתב אסור.
<BR/>וב'''גמרא''' (שבת קמט א) מובאת מחלוקת אמוראים בטעם האיסור, לדעת רב ביבי הוא גזירה שמא ימחוק, כלומר שיראה שאין לו מספיק אוכל וימחק חלק מן האורחים כדי שלא יזמינם השמש. ולדעת אביי הוא גזירה שמא יקרא בשטרי הדיוטות.
===כתוב על כותל גבוה===
בגמרא מובא שהנפקא מינה לדינא בין שני הטעמים, הוא כאשר כתב את אורחיו ופרפרותיו על כותל גבוה. ופירש '''רש"י''' (ד"ה אלא לעולם) שלכולי עלמא לא חיישינן שמא יקרא בשטרי הדיוטות, לפי שלא יבואו להחליף כותל בשטר, ולכן לאביי מותר לקרוא אם כתוב בכותל גבוה, ואף שגם הוא חושש לשמא ימחוק, מ"מ זהו דווקא בכותל נמוך שיכול למחוק, אבל בכותל גבוה לא חיישינן. ודעתו היא גם דעת ר' אחא בברייתא.
<BR/>אבל רב ביבי סובר שגם בכותל גבוה חיישינן שמא ימחוק, לפי שהוא סובר כרבה שאומר ש[[האיסור לקרוא לאור הנר]] מחשש שמא יטה, הוא גם אם הנר גבוה שתי קומות, לפי שלא חילקו בין האיסורים. והוא הדין לכאן, שחוששים שמא ימחוק אף בכותל גבוה. ודעתו היא גם דעת ת"ק בברייתא.
<BR/>עוד מבואר בגמרא שאם הכתב חקוק, אין בזה חשש שמא ימחוק, אבל יש בזה חשש שמא יקרא בשטרי הדיוטות. לכן אם הכתב חקוק על טבלה ופנקס אסור, אך אם הוא כתוב על כותל מותר.
וב'''תוספות''' (ד"ה לעולם) הביאו דעת '''ה"ר פורת'''

תפריט ניווט