הבדלים בין גרסאות בדף "שכר שבת לדבר מצוה"

נוספו 595 בתים ,  18:17, 28 בינואר 2016
אין תקציר עריכה
שורה 17: שורה 17:
==דעת השלחן ערוך למעשה==
==דעת השלחן ערוך למעשה==
ב'''שלחן ערוך''' (שו ה) כתב בסתם את דעת האוסרים, והוסיף שיש מי שמתיר. אמנם בהלכות שופר (תקפה ה) כתב שהנוטל שכר אינו רואה סימן ברכה.
ב'''שלחן ערוך''' (שו ה) כתב בסתם את דעת האוסרים, והוסיף שיש מי שמתיר. אמנם בהלכות שופר (תקפה ה) כתב שהנוטל שכר אינו רואה סימן ברכה.
ולכאורה לפי מה שקיי"ל בדעת מרן סתם ויש אומרים הלכה כסתם, יוצא שסובר לאסור שכר שבת אפילו במקום מצוה, וא"כ סותר לדבריו שכתב בסי' תקפ"ה שאינו רואה סימן ברכה, ומשמע דמ"מ איסורא ליכא. וכן הבי בדעתו ה'''מגן אברהם''' (יב). גם ה'''בית חדש''' (שו ג) הבין בדברי הב"י שדעתו להקל, והסכים לדבריו.
ולכאורה לפי מה שקיי"ל בדעת מרן סתם ויש אומרים הלכה כסתם, יוצא שסובר לאסור שכר שבת אפילו במקום מצוה, וא"כ סותר לדבריו שכתב בסי' תקפ"ה שאינו רואה סימן ברכה, ומשמע דמ"מ איסורא ליכא. וכן הבי בדעתו ה'''מגן אברהם''' (יב). גם ה'''בית חדש''' (שו ג) הבין בדברי הב"י שדעתו להקל, והסכים לדבריו. וכ"כ ה'''גר"ז''' (שו יא) שהמנהג להקל אלא שאינו רואה סימן ברכה.
<BR/>וב'''מחצית השקל''' (תקפה יב) כתב שמרן לא כתב כאן להכריע אם איכא איסורא או לא, אלא רק כתב שאין בזה סימן ברכה, לכל חד כדאית ליה, ובסימן ש"ו הביא דברי החולקים בזה. ולפי"ז יוצא שהכרעת מרן שיש איסור בשכר שבת אפילו לדבר מצוה. גם ה'''פרי חדש''' (ה) חלק על דברי המג"א וכתב שהעיקר כמו שסתם מרן בסי' ש"ו לאסור.
<BR/>וב'''מחצית השקל''' (תקפה יב) כתב שמרן לא כתב כאן להכריע אם איכא איסורא או לא, אלא רק כתב שאין בזה סימן ברכה, לכל חד כדאית ליה, ובסימן ש"ו הביא דברי החולקים בזה. ולפי"ז יוצא שהכרעת מרן שיש איסור בשכר שבת אפילו לדבר מצוה, וכ"כ בספר '''תוספת שבת''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49576&st=&pgnum=114 (יב)].  
 
גם ה'''פרי חדש''' (ה) חלק על דברי המג"א וכתב שהעיקר כמו שסתם מרן בסי' ש"ו לאסור. וכ"ד החיד"א ב'''ברכי יוסף''' (תקפה י) וכתב שמש"כ מרן פה הוא רק לד' רבנו שמואל שמתיר, אבל ליה לא סבירא ליה. וכ"ד הרב '''ישכיל עבדי''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=965&st=&pgnum=30 (ז יט ב)].<BR/>
ובשו"ת '''יביע אומר''' (ה כה ה) כתב שלכא' דברי מרן סתרי אהדדי, שהרי קיי"ל סתם ויש אומרים הלכה כסתם. ותירץ שמרן חזר בו בסימן תקפה ממש"כ בסימן שו, ויש לסמוך על מה שכתב באחרונה.
אבל בשו"ת '''יביע אומר''' (ה כה ה) כתב שדעת מרן להיתרא, והעיקר הוא מש"כ בסי' תקפ"ה שמרן חזר בו ממש"כ בסימן שו, ויש לסמוך על מה שכתב באחרונה. וכתב שכן דעת מהר"א כהן בשו"ת '''מעט מים''' (טז) שמרן חזר בו ומשנה אחרונה עיקר.


==קושיית הט"ז==
==קושיית הט"ז==