הבדלים בין גרסאות בדף "תפילה במקום גבוה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 339 בתים ,  10:53, 28 באוגוסט 2018
שורה 22: שורה 22:
כתב '''מהר"י אבוהב''' {{מקור}} לדייק מדברי הרמב"ם שמזה שחילק וכתב "לא יעמוד במקום גבוה ג' טפחים" ולאחר מכן כתב "ולא כל גבי מיטה ולא על גבי ספסל", נראה שמטה וספסל אסור אפילו בפחות מג' טפחים, וטעם הדבר הוא שהוא טרוד שמא יפול ולא יכוון, וזהו טעם מהרישא שם הוא משום גבהות לפני ה' כמבואר בגמרא. וכן כתב ב'''ביאור חדש מספיק''' על הרמב"ם.
כתב '''מהר"י אבוהב''' {{מקור}} לדייק מדברי הרמב"ם שמזה שחילק וכתב "לא יעמוד במקום גבוה ג' טפחים" ולאחר מכן כתב "ולא כל גבי מיטה ולא על גבי ספסל", נראה שמטה וספסל אסור אפילו בפחות מג' טפחים, וטעם הדבר הוא שהוא טרוד שמא יפול ולא יכוון, וזהו טעם מהרישא שם הוא משום גבהות לפני ה' כמבואר בגמרא. וכן כתב ב'''ביאור חדש מספיק''' על הרמב"ם.


אמנם בפשט הברייתא והגמרא משמע שדין אחד להם, וכן כתב ה'''בית חדש''' {{מקור}} ומוסיף שמההיתר של [[זקן וחולה]] מוכח שכל האיסור הוא מפני גבהות המקום, ולא מפני טרדה, שהרי אם כן לא היו מתירים להם על כסא וספסל.  
אמנם בפשט הברייתא והגמרא משמע שדין אחד להם, וכן כתב ה'''בית חדש''' (צח א) שהברייתא לא זו אף זו קתני, ושניהם אסורים רק ביותר מג', ורבותא יש במיטה וכסא וספסל שכיון שמיוחדים הם לתשמיש הו"א שמותר לעלות עליהם להתפלל, מפני שאין זה אלא כמתפלל בעלייה, קמ"ל שאסור. ומוסיף שמההיתר של [[#חולה וזקן|זקן וחולה]] מוכח שכל האיסור הוא מפני גבהות המקום, ולא מפני טרדה, שהרי אם כן לא היו מתירים להם על כסא וספסל.  
<BR/>גם ב'''מעשה רקח''' (תפילה ה ז) כתב לחלוק על מהר"י אבוהב, שאין איסור למטה מג' אף לא בכסא ושרפרף.
<BR/>גם ב'''מעשה רקח''' (תפילה ה ז) כתב לחלוק על מהר"י אבוהב, שאין איסור למטה מג' אף לא בכסא ושרפרף.


תפריט ניווט