הבדלים בין גרסאות בדף "תחילת זמן קריאת שמע של שחרית"

אין תקציר עריכה
שורה 22: שורה 22:


==דברי ר' שמעון בר יוחאי משמיה דנפשיה ומשמיה דרביה==
==דברי ר' שמעון בר יוחאי משמיה דנפשיה ומשמיה דרביה==
ה'''גמרא''' (ברכות ח ב) מביאv ברייתא משמו של ר' שמעון בר יוחאי שאומר שפעמים אדם קורא קריאת שמע שתי פעמים בלילה, אחת קודם עלות השחר ואחד אחר עמוד השחר, ויוצא בהם ידי חובתו אחת של יום ואחת של לילה. ומבארת הגמרא שבאמת קודם עלות השחר זהו אמנם עדיין לילה, אבל כיון שיש אנשים שקמים בזמן זה, ולכן קוראים לזמן זה יום, לכן אחר עלות השחר יוצאים ידי חובת קריאת שמע של יום. ומובא עוד דר' יהושע בן לוי פוסק הלכה כרשב"י.<BR/>
ה'''גמרא''' (ברכות ח ב) מביאה ברייתא משמו של ר' שמעון בר יוחאי שאומר שפעמים אדם קורא קריאת שמע שתי פעמים '''בלילה''', אחת קודם עלות השחר ואחת לאחר עמוד השחר, ויוצא בהם ידי חובתו אחת של יום ואחת של לילה. ומבארת הגמרא שבאמת קודם עלות השחר זהו אמנם עדיין לילה, אבל כיון שיש אנשים שכבר קמים בזמן זה, יוצאים בו גם ידי חובת קריאת שמע של יום. ומובא שם שר' יהושע בן לוי פוסק הלכה כרשב"י.<BR/>
עוד מביאה הגמרא ברייתא אחרת שגם בה מובאים דברי ר' שמעון בר יוחאי, אך הפעם משם רבו ר' עקיבא, שפעמים אדם קורא קריאת שמע פעמיים ביום, אחת קודם הנץ החמה ואחת אחר הנץ, ויוצא ידי חובת קריאת שמע אחת של יום ואחת של לילה. ומבואר בגמרא שאף שזמן זה הוא יום, כיון שיש אנשים שישנים בזמן זה, יוצאים בו ידי חובת קריאת שמע של לילה. גם על ברייתא זו מובאים דברי ר' יהושע בן לוי שפוסק הלכה כמו רשב"י.
עוד מביאה הגמרא ברייתא אחרת שגם בה מובאים דברי ר' שמעון בר יוחאי, אך הפעם משם רבו ר' עקיבא, שפעמים אדם קורא קריאת שמע פעמיים '''ביום''', אחת קודם הנץ החמה ואחת אחר הנץ, ויוצא ידי חובת קריאת שמע אחת של לילה ואחת של יום. ומבואר בגמרא שאף שזמן זה הוא באמת יום, מ"מ כיון שיש אנשים שעדיין ישנים בזמן זה, יוצאים בו ידי חובת קריאת שמע של לילה. גם על ברייתא זו מובאים דברי ר' יהושע בן לוי שפוסק הלכה כמו רשב"י.


לכאורה ישנה סתירה בין שתי הברייתות, שהרי הזמן שבין עלות השחר לנץ בחמה, לפי הברייתא הראשונה הוא זמן קריאת שמע של יום. ואילו לפי הברייתא השניה זמן זה הוא עדיין זמן קריאת שמע של לילה. וכן הברייתא השניה האומרת שקודם הנץ הוא זמן קריאת שמע של ערבית, סותר לכאורה את המשנה והגמרא שהביאו דעות שונות לזמן קריאת שמע, שכולן קודם הנץ החמה.<BR/>
לכאורה ישנה סתירה בין שתי הברייתות, שהרי הזמן שבין עלות השחר לנץ בחמה, לפי הברייתא הראשונה הוא זמן קריאת שמע של יום. ואילו לפי הברייתא השניה זמן זה הוא עדיין זמן קריאת שמע של לילה. וכן הברייתא השניה האומרת שקודם הנץ הוא זמן קריאת שמע של ערבית ולא של שחרית, סותרת לכאורה את המשנה והגמרא שהביאו דעות שונות לזמן קריאת שמע, שכולן קודם הנץ החמה. כמו כן הברייתא שקובעת שמעלות השחר עד הנץ החמה הינו זמן קריאת שמע של שחרית, סותרת את המשנה לעיל, שזמן קריאת שמע של שחרית מתחיל רק משיכיר את חבירו או בין תכלת ללבן וכד', אך לא מעלות השחר.<BR/>
באמת נחלקו הראשונים בביאור היחס בין הברייתות והיחס לגמרא הנ"ל, וממילא בפסיקת ההלכה בזה.
באמת נחלקו הראשונים בביאור יחס הברייתות זו לזו, וכן ביניהן לגמרא הנ"ל, וממילא בפסיקת ההלכה בזה.


== הגמרא ביומא ==
== הגמרא ביומא ==