הבדלים בין גרסאות בדף "תחילת זמן קריאת שמע של שחרית"

אין תקציר עריכה
שורה 43: שורה 43:


כן כתב להדיא '''רבנו יונה''' (ד ב ד"ה תניא) שאין מחלוקת בין אביי לרב הונא, וזמנה הוא משיכיר את חבירו, אלא שותיקין מדקדקים וקוראים מעט קודם הנץ. אמנם בדיעבד ובשעת הדחק יכול לקרוא מעלות השחר.
כן כתב להדיא '''רבנו יונה''' (ד ב ד"ה תניא) שאין מחלוקת בין אביי לרב הונא, וזמנה הוא משיכיר את חבירו, אלא שותיקין מדקדקים וקוראים מעט קודם הנץ. אמנם בדיעבד ובשעת הדחק יכול לקרוא מעלות השחר.
גם ה'''רא"ש''' (ברכות א י) למד כן בדעת הרי"ף וכן סובר הוא בעצמו, שותיקין הוא רק למצוה מן המובחר, אבל עיקר הזמן כסתמא דמתני' שתחילת הזמן הוא משיכיר בין תכלת ללבן<ref>ומשום מה לא פוסק כאחרים - משיכיר את חבירו. אך בהמשך דבריו מביא דברי הירושלמי שאין בין השיעורים הללו הבדל.</ref>.
<BR/>ומוכיח דבריו, שהרי גם הותיקין היו סבורים כר' יהושע שעיקר הזמן הוא עד ג' שעות, כדמוכח בגמרא (כה ב) לגבי היורד לטבול וצריך לקרוא את שמע, שהגמרא אומרת שהמשנה אתיא גם כר' יהושע שבאמת סוף זמן קריאה הוא בג' שעות, אלא שלמצוה מן המובחר קורא כותיקין עד הנץ.


=== שיטת בעל המאור ===
=== שיטת בעל המאור ===
שורה 55: שורה 58:
===קושיה מנברשת של זהב של הלני המלכה===
===קושיה מנברשת של זהב של הלני המלכה===
הקשו ה'''תוספות''' (ד"ה לקריאת שמע) ממה שאמרו במסכת יומא (לז א) שכשהחמה היתה זורחת היו ניצוצות יוצאים מנברשת הזהב שעשתה הלני המלכה, והיו יודעים העם שהגיע נץ החמה ויכולים לקרוא קריאת שמע של שחרית. משמע שעיקר זמן קריאת שמע הוא לאחר הנץ. ותירצו התוספות שזהו הזמן שהוקבע לציבור לפי שלא היו יכולים למהר כותיקין, שאין רוב בני אדם יכולים לכוון לאותה שעה.
הקשו ה'''תוספות''' (ד"ה לקריאת שמע) ממה שאמרו במסכת יומא (לז א) שכשהחמה היתה זורחת היו ניצוצות יוצאים מנברשת הזהב שעשתה הלני המלכה, והיו יודעים העם שהגיע נץ החמה ויכולים לקרוא קריאת שמע של שחרית. משמע שעיקר זמן קריאת שמע הוא לאחר הנץ. ותירצו התוספות שזהו הזמן שהוקבע לציבור לפי שלא היו יכולים למהר כותיקין, שאין רוב בני אדם יכולים לכוון לאותה שעה.
== הערות שוליים ==
{{הערות שוליים}}


[[קטגוריה:זמני קריאת שמע]]
[[קטגוריה:זמני קריאת שמע]]