הבדלים בין גרסאות בדף "תחילת זמן קריאת שמע של שחרית"

אין תקציר עריכה
שורה 22: שורה 22:
=== פירוש ותיקין ===
=== פירוש ותיקין ===
מהגמרא משמע שותיקין היו קוראים קריאת שמע קודם הנץ, והיו מסיימים עם הנץ החמה כדי שיסמכו גאולה לתפילה. וכן משמע מהגמרא להלן (כה ב) לגבי בעל קרי שהמשנה אומרת שאם יכול לעלות ולטבול עד שלא תנץ החמה יטבול, ואם לאו יתכסה במים ויקרא. ומסבירה הגמרא שאף שהמשנה הגבילה זמן קריאת שמע עד הנץ החמה אין מזה ראיה שהלכה כר' אליעזר, שאפשר ליישב גם אליבא דר' יהושע וכותיקין שהיו גומרים אותה עם הנץ החמה.
מהגמרא משמע שותיקין היו קוראים קריאת שמע קודם הנץ, והיו מסיימים עם הנץ החמה כדי שיסמכו גאולה לתפילה. וכן משמע מהגמרא להלן (כה ב) לגבי בעל קרי שהמשנה אומרת שאם יכול לעלות ולטבול עד שלא תנץ החמה יטבול, ואם לאו יתכסה במים ויקרא. ומסבירה הגמרא שאף שהמשנה הגבילה זמן קריאת שמע עד הנץ החמה אין מזה ראיה שהלכה כר' אליעזר, שאפשר ליישב גם אליבא דר' יהושע וכותיקין שהיו גומרים אותה עם הנץ החמה.
<BR/>כן פירשו ה'''תוספות''' (יומא לז ב ד"ה אמר). אמנם '''בעל המאור''' (ברכות ב ב) מפרש שנץ החמה הוא משך זמן כלשהו, והותיקין לא היו קוראים קודם הנץ, אלא עם התחלת הנץ ומסיימים בסוף הנץ, ולהלן תתבאר שיטתו בענין.


== הגמרא ביומא ==
== הגמרא ביומא ==
שורה 34: שורה 35:


==הכרעת הראשונים==
==הכרעת הראשונים==
ה'''רי"ף''' (ד ב) הביא מחלוקת התנאים בענין התחלת זמן קריאת שמע, וציטט גם דברי רב הונא ואביי ואת דברי הברייתא אודות הותיקין, ולבסוף כתב 'וכן הלכתא'. משמע בדבריו שסובר שאביי לא בא לחלוק על רב הונא, אלא הלכה באמת כרב הונא שהכריע שזמן קריאת שמע הוא משיכיר את חבירו הרגיל אצלו מד' אמות, אך גם דברי אביי נכונים להלכה שקריאת שמע כותיקין.
=== שיטת הרי"ף ===
ה'''רי"ף''' (ד ב) הביא מחלוקת התנאים בענין התחלת זמן קריאת שמע, וציטט גם דברי רב הונא ואביי ואת דברי הברייתא אודות הותיקין, ולבסוף כתב 'וכן הלכתא'. משמע בדבריו שסובר שאביי לא בא לחלוק על רב הונא, אלא הלכה באמת כרב הונא שהכריע שזמן קריאת שמע הוא משיכיר את חבירו הרגיל אצלו מד' אמות, אך גם דברי אביי נכונים להלכה שקריאת שמע כותיקין.<BR/>
לענין הברייתות דרשב"י, ה'''רי"ף''' (ברכות ב א) כותב ששתי הברייתות הינן להלכה, ואמנם זמן קריאת שמע של שחרית לאחר עלות השחר, הוא בדיעבד או בשעת הדחק, כגון שהיה משכים לצאת לדרך, אבל בסתמא אין לקרוא מיד אחר עלות השחר. <BR/>
לכאורה יוצא שלפי הרי"ף בשעת הדחק מותר לקרוא החל מעלות השחר, ואמנם זמנה לכתחילה הוא משיכיר את חבירו הרגיל עמו מד' אמות, ומצוה מן המובחר לקראה כותיקין, שהיו קוראים עם הנץ החמה. אמנם גם אחר הנץ שרי לקרוא עד שלוש שעות.
 
=== שיטת בעל המאור ===
'''בעל המאור''' (ב א) סבור ששתי הברייתות של רשב"י חלוקות זו על זו, והלכה כהברייתא השניה שזמן קריאת שמע של שחרית הוא מהנץ החמה בלבד, וקודם לכן הוא זמן לקריאת שמע של ערבית, ואם קרא של יום לא יצא. <BR/>
מביא לזה ראיה מדברי אביי שפסק לקריאת שמע כותיקין, כלומר מהנץ החמה. ומדגיש שמותר לקרוא גם בשעת הנץ עצמו (שיש לו משך כלשהן), ולאו דווקא אחר הנץ, וגם יותר עדיף שזהו עיקר מצותה מן המובחר.
<BR/>ועוד ראיה מביא ממסכת יומא (לז ב) שכתוב שם שהקורא את שמע עם אנשי משמר לא יצא ידי חובתו, לפי שהם קוראים אחר עמוד השחר קודם הנץ.
<BR/>ובסוף דבריו מוכיח מהגמרא להלן (ל ב) שהמשכים לצאת לדרך מביאים לו שופר ותוקע, לולב ומנענע, מגילה וקורא, וכשיגיע זמן קריאת שמע קורא. הרי להדיא שאף ששאר דברים מותר קודם הנץ אחר עלות השחר, קריאת שמע לא מותר אלא בעונתה.
 
<BR/>וכן כתב ב'''תלמידי רבנו יונה''' (ד ב ד"ה תניא) שאביי לא לחלוק על רב הונא בא, אלא בא לומר שהותיקין, מתוך שרצו לסמוך גאולה לתפילה היו קורים סמוך לנץ. אך שאר אדם שאינו חושש לזה, יכול לקרות מהנץ החמה.
<BR/>וכן כתב ב'''תלמידי רבנו יונה''' (ד ב ד"ה תניא) שאביי לא לחלוק על רב הונא בא, אלא בא לומר שהותיקין, מתוך שרצו לסמוך גאולה לתפילה היו קורים סמוך לנץ. אך שאר אדם שאינו חושש לזה, יכול לקרות מהנץ החמה.
<BR/>כן כתבו גם ה'''תוספות''' (ד"ה לקריאת שמע) דאף ש[[זמן קריאת שמע הוא עד ג' שעות]], מכל מקום מצוה מן המובחר לקרוא כותיקין סמוך לנץ החמה כדי לסמוך גאולה לתפילה. גם ה'''מאירי''' (ט ב ד"ה המשנה) כתב שהלכה כר' יהושע שקריאת שמע עד ג' שעות, אבל לכתחילה חייב לכוון קריאתה עד הנץ החמה.
<BR/>כן כתבו גם ה'''תוספות''' (ד"ה לקריאת שמע) דאף ש[[זמן קריאת שמע הוא עד ג' שעות]], מכל מקום מצוה מן המובחר לקרוא כותיקין סמוך לנץ החמה כדי לסמוך גאולה לתפילה. גם ה'''מאירי''' (ט ב ד"ה המשנה) כתב שהלכה כר' יהושע שקריאת שמע עד ג' שעות, אבל לכתחילה חייב לכוון קריאתה עד הנץ החמה.
שורה 40: שורה 51:
===קושיה מנברשת של זהב של הלני המלכה===
===קושיה מנברשת של זהב של הלני המלכה===
הקשו ה'''תוספות''' (ד"ה לקריאת שמע) ממה שאמרו במסכת יומא (לז א) שכשהחמה היתה זורחת היו ניצוצות יוצאים מנברשת הזהב שעשתה הלני המלכה, והיו יודעים העם שהגיע נץ החמה ויכולים לקרוא קריאת שמע של שחרית. משמע שעיקר זמן קריאת שמע הוא לאחר הנץ. ותירצו התוספות שזהו הזמן שהוקבע לציבור לפי שלא היו יכולים למהר כותיקין, שאין רוב בני אדם יכולים לכוון לאותה שעה.
הקשו ה'''תוספות''' (ד"ה לקריאת שמע) ממה שאמרו במסכת יומא (לז א) שכשהחמה היתה זורחת היו ניצוצות יוצאים מנברשת הזהב שעשתה הלני המלכה, והיו יודעים העם שהגיע נץ החמה ויכולים לקרוא קריאת שמע של שחרית. משמע שעיקר זמן קריאת שמע הוא לאחר הנץ. ותירצו התוספות שזהו הזמן שהוקבע לציבור לפי שלא היו יכולים למהר כותיקין, שאין רוב בני אדם יכולים לכוון לאותה שעה.
ה'''רי"ף''' (ברכות ב א) כותב ששתי הברייתות הינן להלכה, ואמנם זמן קריאת שמע של שחרית לאחר עלות השחר, הוא בדיעבד או בשעת הדחק, כגון שהיה משכים לצאת לדרך, אבל בסתמא אין לקרוא מיד אחר עלות השחר. <BR/>
יש ליישב דברים אלו של הרי"ף עם מה שכתב לקמן (הובא לעיל) שהלכה כר' יוחנן שהותיקין היו מסיימם קריאת שמע עם הנץ החמה כדי לסמוך גאולה לתפילה, ולכאורה יוצא שלפי הרי"ף בדעת הדחק יש לקרוא החל מעלות השחר, ואמנם זמנה לכתחילה הוא משיכיר את חבירו הרגיל עמו מד' אמות, ומצוה מן המובחר לקראה כותיקין, שהיו קוראים עם הנץ החמה. אמנם גם אחר הנץ שרי לקרוא עד שלוש שעות.
=== שיטת בעל המאור ===
'''בעל המאור''' (ב א) סבור ששתי הברייתות חלוקות זו על זו, והלכה כהברייתא השניה שזמן קריאת שמע של שחרית הוא מהנץ החמה בלבד, וקודם לכן הוא זמן לקריאת שמע של ערבית, ואם קרא של יום לא יצא. < BR/>
וראייתו מדברי אביי שפסק לקריאת שמע כותיקין, כלומר מהנץ החמה. ומדגיש שמותר לקרוא גם בשעת הנץ עצמו (שיש לו משך כלשהן), ולאו דווקא אחר הנץ, וגם יותר עדיף שזהו עיקר מצותה מן המובחר.
<BR/>ועוד ראיה מביא ממסכת יומא (לז ב) שכתוב שם שהקורא את שמע עם אנשי משמר לא יצא ידי חובתו, לפי שהם קוראים אחר עמוד השחר קודם הנץ.
<BR/>ובסוף דבריו מוכיח מהגמרא להלן (ל ב) שהמשכים לצאת לדרך מביאים לו שופר ותוקע, לולב ומנענע, מגילה וקורא, וכשיגיע זמן קריאת שמע קורא. הרי להדיא שאף ששאר דברים מותר קודם הנץ אחר עלות השחר, קריאת שמע לא מותר אלא בעונתה.


[[קטגוריה:זמני קריאת שמע]]
[[קטגוריה:זמני קריאת שמע]]