הבדלים בין גרסאות בדף "תפילה מאחורי בית הכנסת"

אין תקציר עריכה
שורה 7: שורה 7:
הראשונים נחלקו בדברי אביי כיצד לפרשם, וממילא בגדר האיסור להלכה.
הראשונים נחלקו בדברי אביי כיצד לפרשם, וממילא בגדר האיסור להלכה.


בנוסף מצאנו מקום נוסף ב'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=3&daf=18b&format=pdf (עירובין יח ב)] שר' יוחנן אומר  
בנוסף מצאנו מקום נוסף ב'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=3&daf=18b&format=pdf (עירובין יח ב)] שם ר' יוחנן אומר שעדיף ללכת אחרי ארי ולא אחרי אישה, אחרי אישה ולא אחרי עבודת כוכבים, אחרי עבודת כוכבים ולא אחרי בית הכנסת בשעה שהציבור מתפללים. ומפרש '''רש"י''' (ד"ה ולא אחורי) שעומד מאחריהם, ונראה ככופר כיון שאינו נכנס.


=== מחלוקת הראשונים ===
=== מחלוקת הראשונים ===
'''רש"י''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=6b&format=pdf (ד"ה אחורי)] מפרש, שבזמנם היו כל בתי הכנסת פתחיהם במזרח ופונים למערב. ומי שמתפלל אחורי בית הכנסת, כשפניו פונים למזרח ואחוריו למערב, נראה ככופר במי שהציבור מתפללין.
'''רש"י''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=6b&format=pdf (ד"ה אחורי)] מפרש, שבזמנם היו כל בתי הכנסת פתחיהם במזרח ופונים למערב. ומי שמתפלל אחורי בית הכנסת, כשפניו פונים למזרח ואחוריו למערב, נראה ככופר במי שהציבור מתפללין. וכן פירש בעירובין כנ"ל.


'''תוספות''' [
'''תוספות''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=3&daf=18b&format=pdf (עירובין יח ב ד"ה ולא אחורי)] הביאו שני פירושים.
<BR/>בתחילה כתבו שאחורי בית הכנסת לכאורה הכוונה לצד הארון, כלומר במערב בית הכנסת. אך דחו אפשרות זו, לפי שאם כן דווקא עדיף שיחזיר פניו לבית הכנסת, ששם ארון הקודש. לכן מסיקים התוספות כפירוש רש"י, שהכוונה שעומד בצד מזרח ומחזיר פניו למזרח ונמצא שאחוריו כלפי בית הכנסת.


== שלחן ערוך ואחרונים ==
== שלחן ערוך ואחרונים ==