הבדלים בין גרסאות בדף "תפילה מאחורי בית הכנסת"

מ
 
(2 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{להשלים|כל הסוגיה=כן}}
{{להשלים|כל הסוגיה=כן}}
{{מקורות||ברכות ו ב; עירובין יח ב||תפילה ה ו|אורח חיים צ ז}}
גדר האיסור להתפלל אחורי בית הכנסת וטעמו.
גדר האיסור להתפלל אחורי בית הכנסת וטעמו.
{{מקורות||ברכות ו ב; עירובין יח ב||תפילה ה ו|אורח חיים צ ז}}
== סוגית הגמרא ==
== סוגית הגמרא ==
רב הונא אומר ב'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=6b&format=pdf (ברכות ו ב)] שמי שמפלל אחורי בית הכנסת, נקרא רשע, ודורש כן מן הפסוק: "סביב רשעים יתהלכון". <BR/>אביי מסייג את הדברים ואומר, שאם מחזיר את פניו לבית הכנסת לית לן בה, כלומר כל האיסור הוא רק כאשר אחוריו אל בית הכנסת.
רב הונא אומר ב'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=6b&format=pdf (ברכות ו ב)] שמי שמפלל אחורי בית הכנסת, נקרא רשע, ודורש כן מן הפסוק: "סביב רשעים יתהלכון". <BR/>אביי מסייג את הדברים ואומר, שאם מחזיר את פניו לבית הכנסת לית לן בה, כלומר כל האיסור הוא רק כאשר אחוריו אל בית הכנסת.
שורה 44: שורה 44:
==== רי"ף, רמב"ם ורא"ש ====
==== רי"ף, רמב"ם ורא"ש ====
ה'''רי"ף''' (ג ב), ה'''רמב"ם''' [http://beta.hebrewbooks.org/rambam.aspx?rid=580&rtype=%D7%A6%D7%95%D7%A8%D7%AA+%D7%94%D7%93%D7%A3 (תפילה ה ו)] וה'''רא"ש''' (א ז), לא גילו דעתם כיצד יש לפרש מימרא זו להלכה, אלא רק העתיקוה כלשונה.
ה'''רי"ף''' (ג ב), ה'''רמב"ם''' [http://beta.hebrewbooks.org/rambam.aspx?rid=580&rtype=%D7%A6%D7%95%D7%A8%D7%AA+%D7%94%D7%93%D7%A3 (תפילה ה ו)] וה'''רא"ש''' (א ז), לא גילו דעתם כיצד יש לפרש מימרא זו להלכה, אלא רק העתיקוה כלשונה.
<BR/>אמנם הרמב"ם בשו"ת '''פאר הדור''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=23523&st=&pgnum=84&hilite= (קנ)] גילה דעתו בזה, ומשמע בדבריו שהאיסור הוא להתפלל בכל מקום בחוץ סביב בית הכנסת כשאחוריו כלפי בית הכנסת, והוא מטעם זלזול בבית הכנסת, כמו שנאמר על אותם שזלזלו במקדש: "ואחוריהם אל היכל ה'". ומשמע בדבריו שם, שגם כאשר מתפלל שלא לכיוון ארץ ישראל, יש לו להחזיר פניו לבית הכנסת ולא אחוריו. ומ"מ מדגיש הוא שזהו דווקא ברחבה שחוץ לבית הכנסת, אבל בבתים ובחצרות שסביביו, ודאי שאין בזה שום בעיה לפי שאין הדבר ניכר.


==== רב האי גאון ====
==== רב האי גאון ====
שורה 65: שורה 66:


=== אם הוא דווקא בתפילת עמידה ===
=== אם הוא דווקא בתפילת עמידה ===
ה'''משנה ברורה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49623&st=&pgnum=238 (צ טו)] הביא מחלוקת אחרונים האם דין זה שלא להתפלל אחורי בית כנסת, הוא דווקא בתפילה עמידה או גם בשאר התפילה. לדעת ספר '''יד אליהו''' (ז) הוא דווקא בתפילת שמונה עשרה, אך ה'''מאמר מרדכי'''{{מקור}} חולק על זה. ובמשנ"ב לא הכריע.
בשו"ת '''יד אליהו''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=45973&st=&pgnum=29 (ז ד"ה ונלע"ד)] כתב שדין זה שלא להתפלל אחורי בית הכנסת, הוא דווקא בתפילת עמידה ובשעה שהציבור מתפללים עמידה. וכתב שאף שאין לו ראיה מוכרחת, מ"מ הסברה מורה כן. וקצת הלשון 'כדו בר קיימת קמיה מרך' משמע בעמידה לפניו בתפילה. והביאו הרב '''באר היטב''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x458 (ד)].
<BR/>אמנם הרב '''מאמר מרדכי''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20376&st=&pgnum=166 (צ ה)] חלק עליו, וכתב שמסתמיות לשון הש"ס והפוסקים, משמע שדין זה הוא אפילו בשעה שאין הציבור מתפללים, שאסור ליחיד להתפלל אחורי בית הכנסת {{ראה עוד}}.
 
ה'''משנה ברורה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49623&st=&pgnum=238 (צ טו)] הביא מחלוקת זו ולא הכריע.


== הערות שוליים ==
== הערות שוליים ==