הבדלים בין גרסאות בדף "תפילה מאחורי בית הכנסת"

 
(9 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{להשלים|כל הסוגיה=כן}}
{{להשלים|כל הסוגיה=כן}}
{{מקורות||ברכות ו ב; עירובין יח ב||תפילה ה ו|אורח חיים צ ז}}
גדר האיסור להתפלל אחורי בית הכנסת וטעמו.
גדר האיסור להתפלל אחורי בית הכנסת וטעמו.
{{מקורות||ברכות ו ב; עירובין יח ב||תפילה ה ו|אורח חיים צ ז}}
== סוגית הגמרא ==
== סוגית הגמרא ==
רב הונא אומר ב'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=6b&format=pdf (ברכות ו ב)] שמי שמפלל אחורי בית הכנסת, נקרא רשע, ודורש כן מן הפסוק: "סביב רשעים יתהלכון". <BR/>אביי מסייג את הדברים ואומר, שאם מחזיר את פניו לבית הכנסת לית לן בה, כלומר כל האיסור הוא רק כאשר אחוריו אל בית הכנסת.
רב הונא אומר ב'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=6b&format=pdf (ברכות ו ב)] שמי שמפלל אחורי בית הכנסת, נקרא רשע, ודורש כן מן הפסוק: "סביב רשעים יתהלכון". <BR/>אביי מסייג את הדברים ואומר, שאם מחזיר את פניו לבית הכנסת לית לן בה, כלומר כל האיסור הוא רק כאשר אחוריו אל בית הכנסת.
שורה 18: שורה 18:
   
   
'''תוספות''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=6&format=pdf (ו א ד"ה אחורי)] הבינו בדעת רש"י, שמדבר על אדם שעומד בצד מערב, כלומר בצד של ארון הקודש, ואינו מחזיר פניו לבית הכנסת, כלומר מתפלל לאותו כיוון שכולם מתפללים. ועל זה מקשים התוספות שאם כן למה נראה כשתי רשויות, אדרבה, אם מחזיר פניו לבית הכנסת הוא נראה כשתי רשויות, שהרי מתפלל לכיוון הפוך מכולם.
'''תוספות''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=6&format=pdf (ו א ד"ה אחורי)] הבינו בדעת רש"י, שמדבר על אדם שעומד בצד מערב, כלומר בצד של ארון הקודש, ואינו מחזיר פניו לבית הכנסת, כלומר מתפלל לאותו כיוון שכולם מתפללים. ועל זה מקשים התוספות שאם כן למה נראה כשתי רשויות, אדרבה, אם מחזיר פניו לבית הכנסת הוא נראה כשתי רשויות, שהרי מתפלל לכיוון הפוך מכולם.
<BR/>גם ה'''גר"א''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x458 (אורח חיים צ ז ד"ה וי"מ)] פירש כן בדעת רש"י, וכתב שהוא מפרש ש'אחור' זהו צד מערב, שהוא האחור שברוחות (לעומת מזרח שנקרא 'קדם').


ה'''מהרש"א''' לעומת זאת, הבין בדעת רש"י שהמתפלל עומד מאחור, כלומר בצד של הפתח, ומתפלל לכיוון מזרח, כלומר הפוך מן הכיוון שכולם מתפללים, ולכן נראה הוא ככופר. אמנם אם מתפלל לכיוון בית הכנסת, היינו לכיוון שכולם מתפללים שרי<ref>ככל הנראה מה שהביא את המהרש"א להבין כן בדעת רש"י כדבר פשוט, הוא מפני שרש"י קורא 'אחור' לצד מזרח, כלומר לצד של הפתח, ולפי זה הכפירה היא מצד שפונה לכיוון אחר. אמנם ברש"י בעירובין משמע שעיקר הכפירה היא מצד שלא נכנס לבית הכנסת.</ref>
ה'''מהרש"א''' לעומת זאת, הבין בדעת רש"י שהמתפלל עומד מאחור, כלומר בצד של הפתח, ומתפלל לכיוון מזרח, כלומר הפוך מן הכיוון שכולם מתפללים, ולכן נראה הוא ככופר. אמנם אם מתפלל לכיוון בית הכנסת, היינו לכיוון שכולם מתפללים שרי<ref>ככל הנראה מה שהביא את המהרש"א להבין כן בדעת רש"י כדבר פשוט, הוא מפני שרש"י קורא 'אחור' לצד מזרח, כלומר לצד של הפתח, ולפי זה הכפירה היא מצד שפונה לכיוון אחר. אמנם ברש"י בעירובין משמע שעיקר הכפירה היא מצד שלא נכנס לבית הכנסת.</ref>


'''רבנו יונה''' (ג ב ד"ה כל המתפלל)<ref>בכל פירושו הופך רבנו יונה בין מזרח למערב, דלא כרש"י. אמנם העיקרון נשאר אך הכיוונים משתנים. </ref> הבין בדעת רש"י כפי שהבין המהרש"א<ref>וראה במהרש"א שכתב שלרבנו יונה הבנה אחרת בדעת רש"י ממה שהבין הוא, וצ"ע שלכאורה הוא היינו הך.</ref>, ומבהיר שיש שלוש בעיות במה שמתפלל בחוץ: א. שכולם בפנים והוא בחוץ. ב. שכולם מתפללים כלפי מזרח והוא מתפלל כלפי מערב. ג. שאחוריו כלפי בית הכנסת. ומפני שלושת סיבות אלו נקרא רשע.  
'''רבנו יונה''' (ג ב ד"ה כל המתפלל)<ref>בכל פירושו הופך רבנו יונה בין מזרח למערב, דלא כרש"י. אמנם העיקרון נשאר אך הכיוונים משתנים. </ref> הבין בדעת רש"י כפי שהבין המהרש"א<ref>וראה במהרש"א שכתב שלרבנו יונה הבנה אחרת בדעת רש"י ממה שהבין הוא, וצ"ע שלכאורה הוא היינו הך.</ref>, ומבהיר שיש שלוש בעיות במה שמתפלל בחוץ: א. שכולם בפנים והוא בחוץ. ב. שכולם מתפללים כלפי מזרח והוא מתפלל כלפי מערב. ג. שאחוריו כלפי בית הכנסת. ומפני שלושת סיבות אלו נקרא רשע. ה'''בית יוסף''' הביא דברי רבנו יונה, ומשמע שסובר הוא כדעתו בפירוש דברי רש"י.
<BR/>ומוסיף ומעיר רבנו יונה, שגם המתפלל בתוך בית הכנסת ודאי אין לו להתפלל לכיוון אחר מן המתפללים, אלא שעל כל פנים אינו נקרא רשע כיוון שמשתתף עם הציבור. וכן אם עומד בחוץ בצד השני, כלומר מאחורי ארון הקודש, ואינו מחזיר פניו אל בית הכנסת, אינו נקרא רשע, כיוון שמתפלל לכיוון שהציבור מתפללים. סוף דבר אם חסר אחד מהשלושה הנ"ל, כגון שמתפלל בתוך בית הכנסת, או שמתפלל בחוץ אלא שמסתובב לכיוון שכולם מתפללים, או שפניו כלפי בית הכנסת, אינו נקרא רשע.
<BR/>ומוסיף ומעיר רבנו יונה, שגם המתפלל בתוך בית הכנסת ודאי אין לו להתפלל לכיוון אחר מן המתפללים, אלא שעל כל פנים אינו נקרא רשע כיוון שמשתתף עם הציבור. וכן אם עומד בחוץ בצד השני, כלומר מאחורי ארון הקודש, ואינו מחזיר פניו אל בית הכנסת, אינו נקרא רשע, כיוון שמתפלל לכיוון שהציבור מתפללים. סוף דבר אם חסר אחד מהשלושה הנ"ל, כגון שמתפלל בתוך בית הכנסת, או שמתפלל בחוץ אלא שמסתובב לכיוון שכולם מתפללים, או שפניו כלפי בית הכנסת, אינו נקרא רשע.


שורה 31: שורה 32:
לכן פירשו ה'''תוספות''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=6&format=pdf (ברכות ו א ד"ה אחורי], [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=3&daf=18b&format=pdf עירובין יח א ד"ה ולא אחורי)], שמדובר על אדם שעומד מאחורי הציבור מחוץ לבית הכנסת, כלומר בצד של הפתח, ואם אינו מחזיר פניו לבית הכנסת, הרי הוא מתפלל הפוך מכולם, ונקרא רשע, ואם מחזיר פניו לבית הכנסת, מותר אפילו שעומד מאחור, כיון שמתפלל לכיוון שכולם מתפללים, ואינו נראה כשתי רשויות.
לכן פירשו ה'''תוספות''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=6&format=pdf (ברכות ו א ד"ה אחורי], [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=3&daf=18b&format=pdf עירובין יח א ד"ה ולא אחורי)], שמדובר על אדם שעומד מאחורי הציבור מחוץ לבית הכנסת, כלומר בצד של הפתח, ואם אינו מחזיר פניו לבית הכנסת, הרי הוא מתפלל הפוך מכולם, ונקרא רשע, ואם מחזיר פניו לבית הכנסת, מותר אפילו שעומד מאחור, כיון שמתפלל לכיוון שכולם מתפללים, ואינו נראה כשתי רשויות.
<BR/>כפירוש זה כתב גם ה'''טור''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x209 (אורח חיים צ)]. אמנם אביו ה'''רא"ש''' (א ז) העתיק בזה לשון הגמרא ולא פירש.  
<BR/>כפירוש זה כתב גם ה'''טור''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x209 (אורח חיים צ)]. אמנם אביו ה'''רא"ש''' (א ז) העתיק בזה לשון הגמרא ולא פירש.  
<BR/>ה'''גר"א''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x458 (צ ז ד"ה וי"מ)] כתב שקשה לפירוש זה, שאם כן מה הענין דווקא חוץ לבית הכנסת, ה"ה גם בתוך בית הכנסת נקרא רשע, כיוון שמתפלל נגד המתפללים. וכתב שמזה הטעם נמנע רש"י מפירוש זה.


==== ר"י הזקן ====
'''רבנו יונה''' (ג ב ד"ה ורבינו יצחק) מפרש בשם '''ר"י הזקן''' דווקא כמו הפירוש ששללו התוספות (שהבינו שכן היא דעת רש"י), ומבאר שדווקא צד הארון הוא נקרא אחורי בית הכנסת לפי שאין שם פתחים. והסיבה שנקרא רשע מפני ב' דברים: א. שכולם נמצאים בפנים והוא בחוץ. ב. שאחוריו כלפי בית הכנסת. ואע"פ שהוא מתפלל לאותו רוח שכולם מתפללים, עדיין אסור. ואדרבה אם יסתובב כלפי בית הכנסת ויתפלל לכיוון ארון הקודש, ונמצא שמתפלל הפוך מכולם, אינו נקרא רשע לפי שאין אחוריו כלפי בית הכנסת.
'''רבנו יונה''' (ג ב ד"ה ורבינו יצחק) מפרש בשם '''ר"י הזקן''' דווקא כמו הפירוש ששללו התוספות (שהבינו שכן היא דעת רש"י), ומבאר שדווקא צד הארון הוא נקרא אחורי בית הכנסת לפי שאין שם פתחים. והסיבה שנקרא רשע מפני ב' דברים: א. שכולם נמצאים בפנים והוא בחוץ. ב. שאחוריו כלפי בית הכנסת. ואע"פ שהוא מתפלל לאותו רוח שכולם מתפללים, עדיין אסור. ואדרבה אם יסתובב כלפי בית הכנסת ויתפלל לכיוון ארון הקודש, ונמצא שמתפלל הפוך מכולם, אינו נקרא רשע לפי שאין אחוריו כלפי בית הכנסת.
<BR/>שיטה זו בשם ר"י הזקן הובאה גם ב'''ריטב"א''' (ו ב ד"ה כל).
<BR/>שיטה זו בשם ר"י הזקן הובאה גם ב'''ריטב"א''' (ו ב ד"ה כל).


==== שיטת רבנו יונה ====
==== רבנו יונה ====
'''רבנו יונה''' (ג ב ד"ה כח המתפלל) מביא את דעת רש"י בסוגיה, וכן את דעת ר"י הזקן ואינו מכריע ביניהם. אך מסיים בסוף דבריו, שלדברי הכל אם מתפלל ברוח צפונית או דרומית, כלומר בצד בית הכנסת, ומפנה את אחוריו כלפי בית הכנסת, גם כן נקרא רשע. ואם פניו לבית הכנסת אינו נקרא רשע, שאף שמתפלל לרוח אחרת מכולם, אין לחוש, כיון שאינו מתפלל הפוך לגמרי, אלא לצד.
'''רבנו יונה''' (ג ב ד"ה כח המתפלל) מביא את דעת רש"י בסוגיה, וכן את דעת ר"י הזקן ואינו מכריע ביניהם. אך מסיים בסוף דבריו, שלדברי הכל אם מתפלל ברוח צפונית או דרומית, כלומר בצד בית הכנסת, ומפנה את אחוריו כלפי בית הכנסת, גם כן נקרא רשע. ואם פניו לבית הכנסת אינו נקרא רשע, שאף שמתפלל לרוח אחרת מכולם, אין לחוש, כיון שאינו מתפלל הפוך לגמרי, אלא לצד.
<BR/>גם ב'''הגהות מיימוניות''' [http://beta.hebrewbooks.org/rambam.aspx?rid=580&rtype=%D7%A6%D7%95%D7%A8%D7%AA+%D7%94%D7%93%D7%A3 (תפילה ה כ)] כתב שמצא שאחורי בית הכנסת, פירושו - חוץ לבית הכנסת, כלומר אפילו לצדדים.
<BR/>גם ב'''הגהות מיימוניות''' [http://beta.hebrewbooks.org/rambam.aspx?rid=580&rtype=%D7%A6%D7%95%D7%A8%D7%AA+%D7%94%D7%93%D7%A3 (תפילה ה כ)] כתב שמצא שאחורי בית הכנסת, פירושו - חוץ לבית הכנסת, כלומר אפילו לצדדים.
שורה 41: שורה 44:
==== רי"ף, רמב"ם ורא"ש ====
==== רי"ף, רמב"ם ורא"ש ====
ה'''רי"ף''' (ג ב), ה'''רמב"ם''' [http://beta.hebrewbooks.org/rambam.aspx?rid=580&rtype=%D7%A6%D7%95%D7%A8%D7%AA+%D7%94%D7%93%D7%A3 (תפילה ה ו)] וה'''רא"ש''' (א ז), לא גילו דעתם כיצד יש לפרש מימרא זו להלכה, אלא רק העתיקוה כלשונה.
ה'''רי"ף''' (ג ב), ה'''רמב"ם''' [http://beta.hebrewbooks.org/rambam.aspx?rid=580&rtype=%D7%A6%D7%95%D7%A8%D7%AA+%D7%94%D7%93%D7%A3 (תפילה ה ו)] וה'''רא"ש''' (א ז), לא גילו דעתם כיצד יש לפרש מימרא זו להלכה, אלא רק העתיקוה כלשונה.
<BR/>אמנם הרמב"ם בשו"ת '''פאר הדור''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=23523&st=&pgnum=84&hilite= (קנ)] גילה דעתו בזה, ומשמע בדבריו שהאיסור הוא להתפלל בכל מקום בחוץ סביב בית הכנסת כשאחוריו כלפי בית הכנסת, והוא מטעם זלזול בבית הכנסת, כמו שנאמר על אותם שזלזלו במקדש: "ואחוריהם אל היכל ה'". ומשמע בדבריו שם, שגם כאשר מתפלל שלא לכיוון ארץ ישראל, יש לו להחזיר פניו לבית הכנסת ולא אחוריו. ומ"מ מדגיש הוא שזהו דווקא ברחבה שחוץ לבית הכנסת, אבל בבתים ובחצרות שסביביו, ודאי שאין בזה שום בעיה לפי שאין הדבר ניכר.


==== רב האי גאון ====
==== רב האי גאון ====
שורה 46: שורה 50:


== שלחן ערוך ואחרונים ==
== שלחן ערוך ואחרונים ==
ה'''שלחן ערוך''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x458 (אורח חיים צ ז)] כתב שראוי לחוש לשני הפירושים, לפירוש הראשון שהביא (שהוא פירוש התוספות ופירוש רבנו יונה ברש"י) שאם מתפלל בצד הפתח לא יפנה אחוריו לבית הכנסת אלא יתפלל לכיוון בית הכנסת שהוא הכיוון שכל הציבור מתפללים. וכן לפירוש ר"י הזקן (שהוא כפי שהבינו התוס' בדעת רש"י), שאם מתפלל בצד של ארון הקודש, לא יתפלל לכיוון היפך בית הכנסת, אלא לכיוון בית הכנסת אע"פ שהוא היפך הכיוון שכולם מתפללים.
ב'''מגן אברהם''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x458 (ט)] הבין שבאופן השני שעומד בצד של ארון הקודש, יש להחמיר גם שלא להתפלל לכיוון הארון, לפי שהוא היפך הכיוון שכולם מתפללים. וזאת כנראה על פי קושיית התוס' שהקשה כן על שיטה זו, שהרי זה נראה כשתי רשויות<ref>אמנם יש להעיר שזה לא מסתדר עם הגמרא, שהרי הגמרא אמרה שאם פניו לבית הכנסת שפיר דמי.</ref>. לכן לפי המגן אברהם [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x458 (י)] אם מתפלל חוץ לבית הכנסת, יתפלל רק בצד מערב, כלומר בצד הפתח, וכיוון לכיוון מזרח שהוא הכיוון שכל הציבור מתפללים. וב'''משנה ברורה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49623&st=&pgnum=238 (יח)] כתב שגם זה לא יעשה אלא בשעת הדחק, אבל לכתחילה יתפלל בתוך בית הכנסת.
=== שאר רוחות ===
עוד העתיק ה'''שלחן ערוך''' דינו של רבנו יונה, שגם כשמתפלל בשאר צדדים חוץ לבית הכנסת, יש להחמיר שיחזיר פניו לבית הכנסת. והעיר ה'''מגן אברהם''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x458 (יא)] שאף שאינו מתפלל לכיוון שהציבור מתפללים, כיון שאינו הופך לגמרי, אין חשש.
כתב ה'''משנה ברורה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49623&st=&pgnum=238 (כ)] שכאשר נמצא במזרח בית הכנסת או בדרומו, אין לו לפנות לצפונו או לדרומו.
=== תפילה מתוך הבית ===
בשו"ת '''פאר הדור''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=23523&st=&pgnum=84&hilite= (קנ)] נשאל הרמב"ם לגבי בית מדרש שנמצא מדרום לבית הכנסת, וכשמתפללים בביהמ"ד לכיוון דרום (שהוא היה לכיוון ארץ ישראל אצלם), מפנים אחוריהם אל בית הכנסת, אם יש בזה בעיה. והשיב שאין בזה שום חשש, לפי שלא נאמרה הלכה זו כאשר האדם בתוך ביתו, אלא רק מחוץ לבית הכנסת ושמפנה אחוריו לבית הכנסת, שאז מראה זלזול בדבר.
<BR/>ה'''בית יוסף''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x209 (ד"ה ונשאל הרמב"ם)] הביא דברי הרמב"ם הללו, וגם העתיקם להלכה ב'''שלחן ערוך''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x458 (צ ז)]
ב'''משנה ברורה''' (כא) כתב שכאשר בונים עזרות בבית הכנסת, יש לכתחילה להיזהר שלא לבנות את העזרה בצד מזרח, שהמתפללים בהם יפנו לצד מזרח, מפני שאז אחוריהם לבית הכנסת. ואף שמעיקר הדין בתוך הבית מותר, וכמו שהשיב הרמב"ם, מ"מ כשבונים יותר טוב לעשותו לצד אחר.
=== אם הוא דווקא בתפילת עמידה ===
בשו"ת '''יד אליהו''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=45973&st=&pgnum=29 (ז ד"ה ונלע"ד)] כתב שדין זה שלא להתפלל אחורי בית הכנסת, הוא דווקא בתפילת עמידה ובשעה שהציבור מתפללים עמידה. וכתב שאף שאין לו ראיה מוכרחת, מ"מ הסברה מורה כן. וקצת הלשון 'כדו בר קיימת קמיה מרך' משמע בעמידה לפניו בתפילה. והביאו הרב '''באר היטב''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x458 (ד)].
<BR/>אמנם הרב '''מאמר מרדכי''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20376&st=&pgnum=166 (צ ה)] חלק עליו, וכתב שמסתמיות לשון הש"ס והפוסקים, משמע שדין זה הוא אפילו בשעה שאין הציבור מתפללים, שאסור ליחיד להתפלל אחורי בית הכנסת {{ראה עוד}}.
ה'''משנה ברורה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49623&st=&pgnum=238 (צ טו)] הביא מחלוקת זו ולא הכריע.
== הערות שוליים ==
== הערות שוליים ==
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}