הבדלים בין גרסאות בדף "תפילה מאחורי בית הכנסת"

אין תקציר עריכה
שורה 51: שורה 51:
ה'''שלחן ערוך''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x458 (אורח חיים צ ז)] כתב שראוי לחוש לשני הפירושים, לפירוש הראשון שהביא (שהוא פירוש התוספות ופירוש רבנו יונה ברש"י) שאם מתפלל בצד הפתח לא יפנה אחוריו לבית הכנסת אלא יתפלל לכיוון בית הכנסת שהוא הכיוון שכל הציבור מתפללים. וכן לפירוש ר"י הזקן (שהוא כפי שהבינו התוס' בדעת רש"י), שאם מתפלל בצד של ארון הקודש, לא יתפלל לכיוון היפך בית הכנסת, אלא לכיוון בית הכנסת אע"פ שהוא היפך הכיוון שכולם מתפללים.
ה'''שלחן ערוך''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x458 (אורח חיים צ ז)] כתב שראוי לחוש לשני הפירושים, לפירוש הראשון שהביא (שהוא פירוש התוספות ופירוש רבנו יונה ברש"י) שאם מתפלל בצד הפתח לא יפנה אחוריו לבית הכנסת אלא יתפלל לכיוון בית הכנסת שהוא הכיוון שכל הציבור מתפללים. וכן לפירוש ר"י הזקן (שהוא כפי שהבינו התוס' בדעת רש"י), שאם מתפלל בצד של ארון הקודש, לא יתפלל לכיוון היפך בית הכנסת, אלא לכיוון בית הכנסת אע"פ שהוא היפך הכיוון שכולם מתפללים.


ב'''מגן אברהם''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x458 (ט)] הבין שבאופן השני שעומד בצד של ארון הקודש, יש להחמיר גם שלא להתפלל לכיוון הארון, לפי שהוא היפך הכיוון שכולם מתפללים. וזאת כנראה על פי קושיית התוס' שהקשה כן על שיטה זו, שהרי זה נראה כשתי רשויות<ref>אמנם יש להעיר שזה לא מסתדר עם הגמרא, שהרי הגמרא אמרה שאם פניו לבית הכנסת שפיר דמי.</ref>. לכן לפי המגן אברהם [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x458 (י)] אם מתפלל חוץ לבית הכנסת, יתפלל רק בצד מערב, כלומר בצד הפתח, וכיוון לכיוון מזרח שהוא הכיוון שכל הציבור מתפללים.
ב'''מגן אברהם''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x458 (ט)] הבין שבאופן השני שעומד בצד של ארון הקודש, יש להחמיר גם שלא להתפלל לכיוון הארון, לפי שהוא היפך הכיוון שכולם מתפללים. וזאת כנראה על פי קושיית התוס' שהקשה כן על שיטה זו, שהרי זה נראה כשתי רשויות<ref>אמנם יש להעיר שזה לא מסתדר עם הגמרא, שהרי הגמרא אמרה שאם פניו לבית הכנסת שפיר דמי.</ref>. לכן לפי המגן אברהם [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x458 (י)] אם מתפלל חוץ לבית הכנסת, יתפלל רק בצד מערב, כלומר בצד הפתח, וכיוון לכיוון מזרח שהוא הכיוון שכל הציבור מתפללים. וב'''משנה ברורה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49623&st=&pgnum=238 (יח)] כתב שגם זה לא יעשה אלא בשעת הדחק, אבל לכתחילה יתפלל בתוך בית הכנסת.


=== שאר רוחות ===
=== שאר רוחות ===
עוד העתיק ה'''שלחן ערוך''' דינו של רבנו יונה, שגם כשמתפלל בשאר צדדים חוץ לבית הכנסת, יש להחמיר שיחזיר פניו לבית הכנסת. והעיר ה'''מגן אברהם''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x458 (יא)] שאף שאינו מתפלל לכיוון שהציבור מתפללים, כיון שאינו הופך לגמרי, אין חשש.
עוד העתיק ה'''שלחן ערוך''' דינו של רבנו יונה, שגם כשמתפלל בשאר צדדים חוץ לבית הכנסת, יש להחמיר שיחזיר פניו לבית הכנסת. והעיר ה'''מגן אברהם''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x458 (יא)] שאף שאינו מתפלל לכיוון שהציבור מתפללים, כיון שאינו הופך לגמרי, אין חשש.
כתב ה'''משנה ברורה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49623&st=&pgnum=238 (כ)] שכאשר נמצא במזרח בית הכנסת או בדרומו, אין לו לפנות לצפונו או לדרומו.


=== תפילה מתוך הבית ===
=== תפילה מתוך הבית ===
בשו"ת '''פאר הדור''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=23523&st=&pgnum=84&hilite= (קנ)] נשאל הרמב"ם לגבי בית מדרש שנמצא מדרום לבית הכנסת, וכשמתפללים בביהמ"ד לכיוון דרום (שהוא היה לכיוון ארץ ישראל אצלם), מפנים אחוריהם אל בית הכנסת, אם יש בזה בעיה. והשיב שאין בזה שום חשש, לפי שלא נאמרה הלכה זו כאשר האדם בתוך ביתו, אלא רק מחוץ לבית הכנסת ושמפנה אחוריו לבית הכנסת, שאז מראה זלזול בדבר.
בשו"ת '''פאר הדור''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=23523&st=&pgnum=84&hilite= (קנ)] נשאל הרמב"ם לגבי בית מדרש שנמצא מדרום לבית הכנסת, וכשמתפללים בביהמ"ד לכיוון דרום (שהוא היה לכיוון ארץ ישראל אצלם), מפנים אחוריהם אל בית הכנסת, אם יש בזה בעיה. והשיב שאין בזה שום חשש, לפי שלא נאמרה הלכה זו כאשר האדם בתוך ביתו, אלא רק מחוץ לבית הכנסת ושמפנה אחוריו לבית הכנסת, שאז מראה זלזול בדבר.
<BR/>ה'''בית יוסף''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x209 (ד"ה ונשאל הרמב"ם)] הביא דברי הרמב"ם הללו, וגם העתיקם להלכה ב'''שלחן ערוך''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x458 (צ ז)]
<BR/>ה'''בית יוסף''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x209 (ד"ה ונשאל הרמב"ם)] הביא דברי הרמב"ם הללו, וגם העתיקם להלכה ב'''שלחן ערוך''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x458 (צ ז)]
ב'''משנה ברורה''' (כא) כתב שכאשר בונים עזרות בבית הכנסת, יש לכתחילה להיזהר שלא לבנות את העזרה בצד מזרח, שהמתפללים בהם יפנו לצד מזרח, מפני שאז אחוריהם לבית הכנסת. ואף שמעיקר הדין בתוך הבית מותר, וכמו שהשיב הרמב"ם, מ"מ כשבונים יותר טוב לעשותו לצד אחר.
=== אם הוא דווקא בתפילת עמידה ==
ה'''משנה ברורה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49623&st=&pgnum=238 (צ טו)] הביא מחלוקת אחרונים האם דין זה שלא להתפלל אחורי בית כנסת, הוא דווקא בתפילה עמידה או גם בשאר התפילה. לדעת ספר '''יד אליהו''' (ז) הוא דווקא בתפילת שמונה עשרה, אך ה'''מאמר מרדכי'''{{מקור}} חולק על זה. ובמשנ"ב לא הכריע.


== הערות שוליים ==
== הערות שוליים ==