הבדלים בין גרסאות בדף "תפילה מאחורי בית הכנסת"

אין תקציר עריכה
שורה 14: שורה 14:
'''רש"י''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=6b&format=pdf (ברכות ו ב ד"ה אחורי)] מפרש, שבזמנם היו כל בתי הכנסת פתחיהם במזרח ופונים למערב. ומי שמתפלל אחורי בית הכנסת, ואינו מחזיר פניו לבית הכנסת, נראה ככופר במי שהציבור מתפללין. וכן פירש בעירובין כנ"ל.
'''רש"י''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=6b&format=pdf (ברכות ו ב ד"ה אחורי)] מפרש, שבזמנם היו כל בתי הכנסת פתחיהם במזרח ופונים למערב. ומי שמתפלל אחורי בית הכנסת, ואינו מחזיר פניו לבית הכנסת, נראה ככופר במי שהציבור מתפללין. וכן פירש בעירובין כנ"ל.


לכאורה פשט דברי רש"י מתפרשים, שמתפלל עומד מאחור, כלומר בצד של הפתח, ומתפלל לכיוון מזרח, כלומר הפוך מן הכיוון שכולם מתפללים, ולכן נראה הוא ככופר.
לכאורה פשט דברי רש"י מתפרשים, שהמתפלל עומד מאחור, כלומר בצד של הפתח, ומתפלל לכיוון מזרח, כלומר הפוך מן הכיוון שכולם מתפללים, ולכן נראה הוא ככופר, אמנם אם מתפלל לכיוון בית הכנסת, היינו לכיוון שכולם מתפללים שרי. וכן  הבין ה'''מהרש"א''' בדעתו.
<BR/>אמנם '''תוספות''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=6&format=pdf (ו א ד"ה אחורי)] הבינו בדעת רש"י, שמדבר על אדם שעומד בצד מערב ואינו מחזיר פניו לבית הכנסת, כלומר מתפלל לאותו כיוון שכולם מתפללים. ועל זה מקשים התוספות שאדרבה, אם מחזיר פניו לבית הכנסת הוא נראה כשתי רשויות, שהרי מתפלל לכיוון הפוך מכולם.
<BR/>אמנם '''תוספות''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=6&format=pdf (ו א ד"ה אחורי)] הבינו בדעת רש"י, שמדבר על אדם שעומד בצד מערב ואינו מחזיר פניו לבית הכנסת, כלומר מתפלל לאותו כיוון שכולם מתפללים. ועל זה מקשים התוספות שאדרבה, אם מחזיר פניו לבית הכנסת הוא נראה כשתי רשויות, שהרי מתפלל לכיוון הפוך מכולם.