הבדלים בין גרסאות בדף "תפילה בבית המדרש"

נוספו 1,479 בתים ,  12:22, 22 ביוני 2018
אין תקציר עריכה
שורה 22: שורה 22:
== שלחן ערוך ואחרונים ==
== שלחן ערוך ואחרונים ==
ה'''שלחן ערוך''' (אורח חיים צ יח) כתב שבית מדרש קבוע יש בו קדושה יותר מבית כנסת, ומצוה יותר להתפלל בו, ובלבד שיהיו שם עשרה. <BR/>ה'''רמ"א''' שם הביא דעת היש אומרים שאפילו בלא עשרה יש עדיפות על בית המדרש, אבל דווקא מי שתורתו אומנותו ואינו מתבטל בלאו הכי, והוסיף דברי הרא"ש שלא ירגיל עצמו לעשות כן שלא ילמדו ממנו עמי הארץ. <BR/>ב'''ביאור הגר"א''' (ד"ה ודוקא) העיר שדברי הרמ"א הם על פי הרא"ש בתשובה הנ"ל, אבל לפי רבנו יונה והתוספות אף מי שאין תורתו אומנותו, מותר לו לבטל תפילה במנין כדי לא להיבטל מלמודו. וכן העיר על זה ב'''אגרות משה''' (אורח חיים א לא),
ה'''שלחן ערוך''' (אורח חיים צ יח) כתב שבית מדרש קבוע יש בו קדושה יותר מבית כנסת, ומצוה יותר להתפלל בו, ובלבד שיהיו שם עשרה. <BR/>ה'''רמ"א''' שם הביא דעת היש אומרים שאפילו בלא עשרה יש עדיפות על בית המדרש, אבל דווקא מי שתורתו אומנותו ואינו מתבטל בלאו הכי, והוסיף דברי הרא"ש שלא ירגיל עצמו לעשות כן שלא ילמדו ממנו עמי הארץ. <BR/>ב'''ביאור הגר"א''' (ד"ה ודוקא) העיר שדברי הרמ"א הם על פי הרא"ש בתשובה הנ"ל, אבל לפי רבנו יונה והתוספות אף מי שאין תורתו אומנותו, מותר לו לבטל תפילה במנין כדי לא להיבטל מלמודו. וכן העיר על זה ב'''אגרות משה''' (אורח חיים א לא),
ב'''פרי מגדים''' (אשל אברהם לא) מדייק שאם גודל המנין שווה בבית הכנסת ובבית המדרש, תפילה בבית המדרש עדיפה יותר.
=== מי שאינו לומד בבית המדרש ===
כתב ה'''משנה ברורה''' (נה) בשם ה'''פרי מגדים''' {{מקור}}, שכל העדיפות של בית מדרש על פני בית כנסת הוא דווקא לאותם שלומדים בבית המדרש, אבל מי שאינו לומד בו, עדיף להתפלל ברוב עם בבית הכנסת. 
<BR/>והוסיף ה'''משנה ברורה''' מדנפשיה כדבר פשוט, שבית מדרש שקבוע לרבים ללימוד תורה, מוטב להתפלל בו בעשרה יותר מבבית כנסת ברוב עם, אפילו למי שאינו לומד בו כלל, לפי שקדושתו חמורה יותר.
=== בגדר תורתו אומנותו לענין זה, ואם ישנו היום ===
ב'''משנה ברורה''' (נו) מבואר שמי שאינו מתבטל כי אם לדברים הכרחיים לצרכי גופו ולימודו, רשאי לקיים דין זה שלא ללכת לבית הכנסת אפילו אם אין לו עשרה, כדי שלא יבטל מלימודו בהליכתו.
<BR/>והביא עוד מספר '''מגן גיבורים''' (אלף המגן ב) שאם לומד תורה ברבים ודאי לאין לו לבטל מלימודו ללכת לבית הכנסת.


== הערות שוליים ==
== הערות שוליים ==