הבדלים בין גרסאות בדף "תערובת חמץ"

נוספו 54 בתים ,  22:28, 16 באפריל 2023
שורה 37: שורה 37:
== שיטות הראשונים ==
== שיטות הראשונים ==
=== שיטת רש"י ===
=== שיטת רש"י ===
'''רש"י''' מסביר שמודים חכמים לר' אליעזר כאשר ישנו בתערובת של כדי אכילת פרס, שהיא כמות של ארבע ביצים, כזית אחד של חמץ. ושאם אוכל את כל ארבע הביצים בזמן של כדי אכילת פרס, הרי שבוודאי אכל כזית חמץ ולכן חייב מן התורה גם לדעת חכמים.
'''רש"י''' מסביר שמודים חכמים לר' אליעזר כאשר ישנו בתערובת של ארבע ביצים (שהיא הכמות של כדי אכילת פרס לדעת רש"י), כזית אחד של חמץ, שאם אוכל את כל ארבע הביצים בזמן של כדי אכילת פרס, הרי שבוודאי אכל כזית חמץ ולכן חייב מן התורה גם לדעת חכמים.
<BR/>אלא שבכותח הבבלי אין דרך לאוכלו במהירות של כדי אכילת פרס, לפי שהוא עשוי לטיבול. לכן גם אם אכל אותו מהר, בטלה דעתו אצל כל אדם ופטור לדעת חכמים. ואם אכל אותו כדרך אכילתו, הרי שלא אכל כזית בכדי אכילת פרס.  
<BR/>אלא שבכותח הבבלי אין דרך לאוכלו במהירות של כדי אכילת פרס, לפי שהוא עשוי לטיבול. לכן גם אם אכל אותו מהר, בטלה דעתו אצל כל אדם ופטור לדעת חכמים. ואם אכל אותו כדרך אכילתו, הרי שלא אכל כזית בכדי אכילת פרס.  
<BR/>לעומת זאת לדעת ר' אליעזר לוקה מפני שההיתר מצטרף לאיסור, ודי בכך שאכל כזית שמעורב בו חמץ.
<BR/>לעומת זאת לדעת ר' אליעזר לוקה מפני שההיתר מצטרף לאיסור, ודי בכך שאכל כזית שמעורב בו חמץ.
   
   
בתערובת שאין בה כזית בכדי אכילת פרס, משמע ברש"י שלדעת חכמים מהתורה אין איסור כלל, שכתב (מה א ד"ה ור' עקיבא) שחכמים החולקים על ר' אליעזר סוברים שטעם כעיקר אינו דאורייתא. כלומר, משמע מדבריו שלדעת חכמים כותח הבבלי וכיוצא בו המוזכרים במשנה מותרים הם באכילה לכתחילה מהתורה, ולכן הוכרח לפרש שסוברים הם שדין טעם כעיקר אינו מהתורה.
בתערובת שאין בה כזית בכדי אכילת פרס, משמע ברש"י שלדעת חכמים מהתורה אין איסור כלל, שכתב (מה א ד"ה ור' עקיבא) שכיוון שחכמים חולקים על ר' אליעזר בכותח, צריך לומר שסוברים שטעם כעיקר אינו דאורייתא. <BR/>משמע מדבריו שלדעת חכמים כותח הבבלי וכיוצא בו המוזכרים במשנה מותרים הם באכילה לכתחילה מהתורה, ולכן הוכרח לפרש שסוברים הם שדין טעם כעיקר אינו מהתורה.


=== שיטת הרי"ף ===
=== שיטת הרי"ף ===