הבדלים בין גרסאות בדף "תערובת חמץ"

נוספו 118 בתים ,  22:22, 16 באפריל 2023
שורה 17: שורה 17:
בגמרא שם מובאת '''ברייתא''' נוספת שממנה מתבאר שדין זה הוא רק אליבא דר' אליעזר, ואילו חכמים סוברים שעל עירוב חמץ אין אפילו לאו.  
בגמרא שם מובאת '''ברייתא''' נוספת שממנה מתבאר שדין זה הוא רק אליבא דר' אליעזר, ואילו חכמים סוברים שעל עירוב חמץ אין אפילו לאו.  


עוד מתבאר שם בגמרא בביאור דעת ר' אליעזר, שהפסוק הנוסף שממדבר על '''מחמצת''' ואף מזכיר בו עונש כרת: "כי כל אוכל מחמצת ונכרתה" (יב יט), מדבר על חמץ גמור שנתחמץ מחמת דבר אחר ולא על תערובת חמץ.
הגמרא מסבירה שמחלוקת ר' אליעזר וחכמים היא בדרשת הפסוקים. שר' אליעזר דורש את המילה 'כל' בפסוק "כל מחמצת לא תאכלו" שהיא באה לרבות איסור לאו לתערובת חמץ, ואילו חכמים לא דורשים את המילה 'כל'.
<BR/>ומתוך כך מדייקת הגמרא ואומרת שהריבוי לאיסור תערובת חמץ לדעת ר' אליעזר הוא מן המילה '''כל''' מחמצת לא תאכלו ולא מן המילה '''מחמצת''' שיכולה להתפרש גם על איסור לאו בנתחמץ מחמת דבר אחר.  
<BR/>ומסבירה הגמרא שמהמילה 'מחמצת' לבד לא ניתן היה לרבות תערובת חמץ, מפני שיש פסוק נוסף "כי כל אוכל מחמצת ונכרתה" שמטיל עונש כרת על אכילת מחמצת, והוא בא לרבות חמץ שנתחמץ על ידי דבר אחר, ואם כן ניתן לומר שגם הפסוק שלנו 'כל מחמצת לא תאכלו' בא לתת אזהרה לחמץ שנתחמץ מחמת דבר אחר.  
<BR/>מכל מקום חכמים החולקים על ר' אליעזר לא דורשים את המילה 'כל', ולכן לשיטתם אין ריבוי בפסוק לתערובת חמץ.
<BR/>נמצא שלדעת חכמים שאינם דורשים את המילה 'כל', אין פסוק לריבוי תערובת חמץ.


על פי הברייתא הזו סובר רב נחמן שגם סתם ה'''משנה''' (פסחים ג א) האומרת שמיני תערובת חמץ הם באזהרה ואין בה משום כרת, היא דעת ר' אליעזר. ואף שהמשנה מזכירה גם מינים של [[חמץ נוקשה]], שאף בהם יש לאו, סובר רב נחמן שכל שכן הוא, שכן חמץ נוקשה חמור הוא מתערובת חמץ, ואם בזה יש לאו כל שכן בחמץ נוקשה.  
על פי הברייתא הזו סובר רב נחמן שגם סתם ה'''משנה''' (פסחים ג א) האומרת שמיני תערובת חמץ הם באזהרה ואין בה משום כרת, היא דעת ר' אליעזר. ואף שהמשנה מזכירה גם מינים של [[חמץ נוקשה]], שאף בהם יש לאו, סובר רב נחמן שכל שכן הוא, שכן חמץ נוקשה חמור הוא מתערובת חמץ, ואם בזה יש לאו כל שכן בחמץ נוקשה.  
<BR/>לעומת זאת דעת רב יהודה ש[[חמץ נוקשה]] קל הוא מתערובת חמץ, ולכן ר' אליעזר שאסר תערובת חמץ אינו אוסר חמץ נוקשה. וסובר הוא שסתם המשנה היא דעת ר' מאיר, שלדעתו יש לאו בחמץ נוקשה וכל שכן לתערובת חמץ {{ראה עוד|דעת רב יהודה}}.
<BR/>לעומת זאת דעת רב יהודה ש[[חמץ נוקשה]] קל הוא מתערובת חמץ, ור' אליעזר שאסר תערובת חמץ אינו אוסר חמץ נוקשה. לכן סובר רב יהודה שסתם המשנה היא דעת ר' מאיר, שלדעתו יש לאו בחמץ נוקשה וכל שכן לתערובת חמץ {{ראה עוד|דעת רב יהודה}}.


=== טעם הדין ===
=== טעם הדין ===