הבדלים בין גרסאות בדף "תערובת חמץ"

נוספו 945 בתים ,  00:00, 16 באפריל 2023
שורה 37: שורה 37:
== שיטות הראשונים ==
== שיטות הראשונים ==
=== שיטת רש"י ===
=== שיטת רש"י ===
'''רש"י''' (מה א ד"ה ור' עקיבא) כתב שלדעת חכמים החולקים על ר' אליעזר אין הם סוברים שטעם כעיקר דאורייתא. כלומר, משמע מדבריו שלדעת חכמים כותח הבבלי וכיוצא בו המוזכרים במשנה מותרים הם באכילה לכתחילה מהתורה, ולכן הוכרח לפרש שסוברים הם שדין טעם כעיקר אינו מהתורה.
'''רש"י''' מסביר שמודים חכמים לר' אליעזר כאשר ישנו בתערובת של כדי אכילת פרס, שהיא כמות של ארבע ביצים, כזית אחד של חמץ. ושאם אוכל את כל ארבע הביצים בזמן של כדי אכילת פרס, הרי שבוודאי אכל כזית חמץ ולכן חייב מן התורה גם לדעת חכמים.
<BR/>אלא שבכותח הבבלי אין דרך לאוכלו במהירות של כדי אכילת פרס, לפי שהוא עשוי לטיבול. לכן גם אם אכל אותו מהר, בטלה דעתו אצל כל אדם ופטור לדעת חכמים. ואם אכל אותו כדרך אכילתו, הרי שלא אכל כזית בכדי אכילת פרס.
<BR/>לעומת זאת לדעת ר' אליעזר לוקה מפני שההיתר מצטרף לאיסור, ודי בכך שאכל כזית שמעורב בו חמץ, חייב.
עוד כתב '''רש"י''' (מה א ד"ה ור' עקיבא) שלדעת חכמים החולקים על ר' אליעזר אין הם סוברים שטעם כעיקר דאורייתא. כלומר, משמע מדבריו שלדעת חכמים כותח הבבלי וכיוצא בו המוזכרים במשנה מותרים הם באכילה לכתחילה מהתורה, ולכן הוכרח לפרש שסוברים הם שדין טעם כעיקר אינו מהתורה.


=== שיטות הרי"ף ===
=== שיטות הרי"ף ===