הבדלים בין גרסאות בדף "תערובת חמץ"

הוסרו 406 בתים ,  16:01, 11 באפריל 2023
שורה 15: שורה 15:


== סוגית הגמרא ==
== סוגית הגמרא ==
אלא שבגמרא שם מובאת '''ברייתא''' נוספת שממנה מתבאר שדין זה רק לדעת ר' אליעזר, ואילו חכמים סוברים שעל עירוב חמץ אין אפילו לאו. שלדעת ר' אליעזר הפסוק "כל מחמצת לא תאכלו" בא לרבות תערובת חמץ (כגון כותח הבבלי, שכר המדי, חומץ האדומי, וזיתום המצרי), ולומר שישנו לאו בפסח גם על אכילת תערובת חמץ, שהרי איסור על אכילת חמץ גמור כבר נאמר למעלה בפסוק: "כי כל אוכל חמץ ונכרתה". אלא שבשונה מחמץ גמור שיש עליו עונש כרת, בתערובת חמץ לא מוזכר עונש כרת אלא לאו בלבד.
אלא שבגמרא שם מובאת '''ברייתא''' נוספת שממנה מתבאר שדין זה רק לדעת ר' אליעזר, ואילו חכמים סוברים שעל עירוב חמץ אין אפילו לאו.  
<BR/>עוד מתבאר שם בגמרא, שאף שישנו פסוק נוסף שמזכיר עונש כרת גם על אכילת '''מחמצת''' ולא רק על '''חמץ''': "כי כל אוכל מחמצת ונכרתה" (יב יט), זה מדבר על חמץ גמור שנתחמץ מחמת דבר אחר ולא על תערובת חמץ.  
 
<BR/>מתוך כך מדייקת הגמרא שהריבוי לאיסור תערובת חמץ לדעת ר' אליעזר הוא מן המילה '''כל''' מחמצת לא תאכלו, ואילו חכמים החולקים עליו לא דורשים את המילה 'כל', ולכן לשיטתם אין ריבוי בפסוק לתערובת חמץ.
עוד מתבאר שם בגמרא בביאור דעת ר' אליעזר, שהפסוק הנוסף שממדבר על '''מחמצת''' ואף מזכיר בו עונש כרת: "כי כל אוכל מחמצת ונכרתה" (יב יט), מדבר על חמץ גמור שנתחמץ מחמת דבר אחר ולא על תערובת חמץ.  
<BR/>ומתוך כך מדייקת הגמרא ואומרת שהריבוי לאיסור תערובת חמץ לדעת ר' אליעזר הוא מן המילה '''כל''' מחמצת לא תאכלו ולא מן המילה '''מחמצת''' שיכולה להתפרש גם על איסור לאו בנתחמץ מחמת דבר אחר.
<BR/>מכל מקום חכמים החולקים על ר' אליעזר לא דורשים את המילה 'כל', ולכן לשיטתם אין ריבוי בפסוק לתערובת חמץ.


על פי הברייתא  הזו סובר רב נחמן בגמרא שגם סתם ה'''משנה''' (פסחים ג א) האומרת שמיני תערובת חמץ הם באזהרה ואין בה משום כרת, היא דעת ר' אליעזר. ואף שהמשנה מזכירה גם מינים של [[חמץ נוקשה]], שאף בהם יש לאו, סובר רב נחמן שכל שכן הוא, שכן חמץ נוקשה חמור הוא מתערובת חמץ, ואם בזה יש לאו כל שכן בחמץ נוקשה.  
על פי הברייתא  הזו סובר רב נחמן בגמרא שגם סתם ה'''משנה''' (פסחים ג א) האומרת שמיני תערובת חמץ הם באזהרה ואין בה משום כרת, היא דעת ר' אליעזר. ואף שהמשנה מזכירה גם מינים של [[חמץ נוקשה]], שאף בהם יש לאו, סובר רב נחמן שכל שכן הוא, שכן חמץ נוקשה חמור הוא מתערובת חמץ, ואם בזה יש לאו כל שכן בחמץ נוקשה.