הבדלים בין גרסאות בדף "תערובת חמץ"

נוספו 782 בתים ,  09:39, 11 באפריל 2023
אין תקציר עריכה
שורה 47: שורה 47:
<BR/>ובאמת ה'''ראב"ד''' השיג עליו בזה והעיר שאין בדברים אלו כזית בכדי אכילת פרס, ולכן עליהם אינו לוקה והיינו כחכמים.  
<BR/>ובאמת ה'''ראב"ד''' השיג עליו בזה והעיר שאין בדברים אלו כזית בכדי אכילת פרס, ולכן עליהם אינו לוקה והיינו כחכמים.  


==== שיטות המפרשים על הרמב"ם ====
==== המפרשים על הרמב"ם ====
ה'''מגיד משנה''' הבין בדעת הרמב"ם שהוא סובר כהרי"ף ופסק כחכמים, אך הקשה על הרמב"ם מדוע בשיש בו כזית בכדי אכילת פרס אינו חייב כרת, והרי מיעוט הפסוק 'כל מחמצת לא תאכלו' שלמדה הגמרא שהוא בלאו ולא בכרת, זהו דווקא בכותח הבבלי וכיוצא בו שאין בו כזית בכדא"פ, אבל אם יש כזית בכדא"פ שבזה גם חכמים מודים לחיובא, לא מצאנו פסוק שימעטו מעונש כרת, והרי זה כמו כל תערובת איסור (למשל חלב או דם) שחייב אם אכל ממנו כזית אפילו בתערובת.
בדעת הרמב"ם נחלקו המפרשים האם הוא פוסק כחכמים וכדעת הרי"ף או כר' אליעזר. ולכל אחת מהדרכים ישנן קושיות וכפי שסיכם ה'''כסף משנה''' בסוף דבריו (ד"ה ולפי שהארכתי).
<BR/>לפי דרך ראשונה הרמב"ם פסק כחכמים. אך אם כן קשה:
<BR/>א. מדוע בשיש בו כזית בכדי אכילת פרס חייב רק מלקות ולא כרת, והרי מיעוט הפסוק 'כל מחמצת לא תאכלו' שלמדה הגמרא שהוא בלאו ולא בכרת, הוא דווקא בכותח הבבלי וכיוצא בו שאין בו כזית בכדא"פ, אבל אם יש כזית בכדא"פ שבזה גם חכמים מודים לחיובא, לא מצאנו פסוק שימעטו מעונש כרת, והרי זה כמו כל תערובת איסור (למשל חלב או דם) שחייב אם אכל ממנו כזית אפילו בתערובת (קושיית ה'''מגיד משנה''').
<BR/>ב. למה מביא הרמב"ם את הפסוק 'כל מחמצת לא תאכלו' שבא למעט תערובת חמץ, והרי בגמרא מבואר שהדרשה מהפסוק היא רק אליבא דר' אליעזר ולא אליבא דחכמים?
<BR/>ג. משמע מדברי הרמב"ם שהפסוק 'כל מחמצת לא תאכלו' קאי על תערובת שיש בה כזית בכדא"פ ולא כדמשמע בגמרא שזה קאי על תערובת שאין בה כזית בכדא"פ?
 


== האם יש איסור בל יראה ובל ימצא ==
== האם יש איסור בל יראה ובל ימצא ==