הבדלים בין גרסאות בדף "תערובת חמץ"

נוספו 301 בתים ,  07:58, 11 באפריל 2023
שורה 29: שורה 29:


== אם יש בתערובת כזית בכדי אכילת פרס ==
== אם יש בתערובת כזית בכדי אכילת פרס ==
ה'''גמרא''' (מד א) מביאה דין ודברים בין רב דימי לאביי בעניין היתר מצטרף לאיסור, ובתוך הדברים אומר רב דימי לאביי שאם יש בתערובת כזית חמץ בכדי אכילת פרס, גם חכמים מודים לר' אליעזר. והסיבה שהם חולקים עליו בכותח הבבלי היא מפני שאין בו כזית בכדי אכילת פרס. כלומר, שאין מנהג העולם לאכול ממנו כזית בכדי אכילת פרס, לפי שהוא אינו עשוי לאכילה בפני עצמו אלא לטיבול. לכן אם הוא אוכלו בפני עצמו שלא כדרך אכילתו, בטלה דעתו אצל כל אדם, ואין זה נחשב לאכילה להתחייב עליה. ואם הוא אוכל כדרך העולם על ידי טיבול, הרי הוא שוהה באכילת כזית החמץ שבו יותר מזמן אכילת פרס ולכן אינו חייב לדעת חכמים.  
ה'''גמרא''' (מד א) מביאה דין ודברים בין רב דימי לאביי בעניין היתר מצטרף לאיסור, ובתוך הדברים אומר רב דימי לאביי שאם יש בתערובת כזית חמץ בכדי אכילת פרס, גם חכמים מודים לר' אליעזר.  
<BR/>הסיבה שהם חולקים עליו בכותח הבבלי (ובשאר הדוגמאות שבמשנה) היא מפני שאין בו כזית בכדי אכילת פרס, כלומר שאין מנהג העולם לאכול ממנו כזית בכדי אכילת פרס, לפי שהוא אינו עשוי לאכילה בפני עצמו אלא לטיבול. לכן אם אוכלו בפני עצמו שלא כדרך אכילתו, הרי שבטלה דעתו אצל כל אדם, ואין זה נחשב לאכילה להתחייב עליה. ואם הוא אוכל כדרך העולם על ידי טיבול, הרי הוא שוהה באכילת כזית החמץ שבו יותר מזמן אכילת פרס ולכן אינו חייב לדעת חכמים<ref>הראשונים נחלקו בגדר זמן אכילת פרס. לדעת '''רש"י''' (מד א ד"ה פרס) הוא כדי אכילת ארבע ביצים, ואילו דעת ה'''רמב"ם''' (חמץ ומצה א ו) הוא שלוש ביצים.</ref>.  
<BR/>אמנם לר' אליעזר כיוון שאוכל כזית מן התערובת אפילו מן ההיתר שבה, חייב כיוון שההיתר מצטרף לאיסור.
<BR/>אמנם לר' אליעזר כיוון שאוכל כזית מן התערובת אפילו מן ההיתר שבה, חייב כיוון שההיתר מצטרף לאיסור.