הבדלים בין גרסאות בדף "תערובת חמץ"

נוספו 1,196 בתים ,  22:18, 10 באפריל 2023
שורה 29: שורה 29:


== אם יש בתערובת כזית בכדי אכילת פרס ==
== אם יש בתערובת כזית בכדי אכילת פרס ==
ה'''גמרא''' (מד א) מביאה דין ודברים בין רב דימי לאביי בעניין היתר מצטרף לאיסור, ובתוך הדברים אומר רב דימי לאביי שאם יש בתערובת כזית חמץ בכדי אכילת פרס, גם חכמים מודים לר' אליעזר. והסיבה שהם חולקים עליו בכותח הבבלי היא מפני שאין בו כזית בכדי אכילת פרס. כלומר, שאין מנהג העולם לאכול ממנו כזית בכדי אכילת פרס, לפי שהוא אינו עשוי לאכילה בפני עצמו אלא לטיבול. לכן אם הוא אוכלו בפני עצמו שלא כדרך אכילתו, בטלה דעתו אצל כל אדם, ואין זה נחשב לאכילה להתחייב עליה. ואם הוא אוכל כדרך העולם על ידי טיבול, הרי הוא שוהה באכילת כזית החמץ שבו יותר מזמן אכילת פרס ולכן אינו חייב לדעת חכמים.
<BR/>אמנם לר' אליעזר כיוון שאוכל כזית מן התערובת אפילו מן ההיתר שבה, חייב כיוון שההיתר מצטרף לאיסור.
כתב ה'''רי"ף''' (יג ב) שכל מחלוקת התנאים היא רק בתערובת שאין בה כזית חמץ בכדי אכילת פרס, וכגון כותח הבבלי המובא במשנה ובברייתא, שהגמרא אומרת (מד א) שאין בו כזית בכדא"פ. אבל תערובת שיש בה כזית חמץ בכדי אכילת פרס, כלומר שאם יאכל את התערובת בזמן של אכילת פרס, יהיה בה כזית חמץ, גם לדעת חכמים לוקה על זה.
כתב ה'''רי"ף''' (יג ב) שכל מחלוקת התנאים היא רק בתערובת שאין בה כזית חמץ בכדי אכילת פרס, וכגון כותח הבבלי המובא במשנה ובברייתא, שהגמרא אומרת (מד א) שאין בו כזית בכדא"פ. אבל תערובת שיש בה כזית חמץ בכדי אכילת פרס, כלומר שאם יאכל את התערובת בזמן של אכילת פרס, יהיה בה כזית חמץ, גם לדעת חכמים לוקה על זה.
<BR/>משמע מדבריו שגם בתערובת כזו יש איסור לאו, אבל אין עונש כרת. וכן כתב להדיא ה'''רמב"ם''' (חמץ ומצה א ו) שאין עונש כרת בתערובת חמץ, וגם איסור לאו אינו אלא בשיש בו כזית בכדי אכילת פרס, אבל אם אין כזית בכדי אכילת פרס, אינו לוקה מהתורה אלא מכת מרדות מדרבנן.  
<BR/>משמע מדבריו שגם בתערובת כזו יש איסור לאו, אבל אין עונש כרת. וכן כתב להדיא ה'''רמב"ם''' (חמץ ומצה א ו) שאין עונש כרת בתערובת חמץ, וגם איסור לאו אינו אלא בשיש בו כזית בכדי אכילת פרס, אבל אם אין כזית בכדי אכילת פרס, אינו לוקה מהתורה אלא מכת מרדות מדרבנן.