הבדלים בין גרסאות בדף "תערובת חמץ"

נוספו 142 בתים ,  23:59, 2 באפריל 2023
שורה 17: שורה 17:


== אם יש בתערובת כזית בכדי אכילת פרס ==
== אם יש בתערובת כזית בכדי אכילת פרס ==
כתב ה'''רי"ף''' (יג ב) שכל מחלוקת התנאים היא רק בתערובת שאין בה כזית חמץ בכדי אכילת פרס, אבל תערובת שיש בה כזית חמץ בכדי אכילת פרס, כלומר שאם יאכל את התערובת בזמן של אכילת פרס, יהיה בה כזית חמץ, גם לדעת חכמים לוקה על זה.
כתב ה'''רי"ף''' (יג ב) שכל מחלוקת התנאים היא רק בתערובת שאין בה כזית חמץ בכדי אכילת פרס, וכגון כותח הבבלי המובא במשנה ובברייתא, שהגמרא אומרת (מד א) שאין בו כזית בכדא"פ. אבל תערובת שיש בה כזית חמץ בכדי אכילת פרס, כלומר שאם יאכל את התערובת בזמן של אכילת פרס, יהיה בה כזית חמץ, גם לדעת חכמים לוקה על זה.
<BR/>משמע מדבריו שגם בתערובת כזו יש איסור לאו, אבל אין עונש כרת. וכן כתב להדיא ה'''רמב"ם''' (חמץ ומצה א ו) שאין עונש כרת בתערובת חמץ, וגם איסור לאו אינו אלא בשיש בו כזית בכדי אכילת פרס, אבל אם אין כזית בכדי אכילת פרס, אינו לוקה מהתורה אלא מכת מרדות מדרבנן.  
<BR/>משמע מדבריו שגם בתערובת כזו יש איסור לאו, אבל אין עונש כרת. וכן כתב להדיא ה'''רמב"ם''' (חמץ ומצה א ו) שאין עונש כרת בתערובת חמץ, וגם איסור לאו אינו אלא בשיש בו כזית בכדי אכילת פרס, אבל אם אין כזית בכדי אכילת פרס, אינו לוקה מהתורה אלא מכת מרדות מדרבנן.  


גם ה'''ראב"ד''' ציין שהרמב"ם פוסק כחכמים ודלא כר' אליעזר. והבינו המפרשים שכוונתו לחלוק על הרמב"ם ולומר שמחלוקת התנאים היא בשיש בהם כזית בכדי אכילת פרס, ושגם בזה חכמים פוטרים, ואילו לדעת ר' אליעזר אסור, אבל בשאין בתערובת כזית בכדי אכילת פרס, אף לר' אליעזר מותר.
גם ה'''ראב"ד''' ציין שהרמב"ם פוסק כחכמים ודלא כר' אליעזר. והבינו המפרשים שכוונתו לחלוק על הרמב"ם ולומר שמחלוקת התנאים היא בשיש בהם כזית בכדי אכילת פרס, ושגם בזה חכמים פוטרים, ואילו לדעת ר' אליעזר אסור, אבל בשאין בתערובת כזית בכדי אכילת פרס, אף לר' אליעזר מותר.
== האם יש איסור בל יראה ובל ימצא ==
== האם יש איסור בל יראה ובל ימצא ==
נחלקו הראשונים האם בתערובת חמץ ישנו רק איסור אכילה, או שיש גם איסור 'בל יראה ובל ימצא'.
נחלקו הראשונים האם בתערובת חמץ ישנו רק איסור אכילה, או שיש גם איסור 'בל יראה ובל ימצא'.