הבדלים בין גרסאות בדף "תערובת חמץ"

נוספו 1,450 בתים ,  00:08, 2 באפריל 2023
אין תקציר עריכה
שורה 9: שורה 9:
אך הריבוי לעונש כרת נלמד מהמילים "'''כי כל''' אוכל חמץ'''".  
אך הריבוי לעונש כרת נלמד מהמילים "'''כי כל''' אוכל חמץ'''".  
<BR/>ומעירים ה'''תוספות''' (ד"ה ההוא) שאף שגם בפסוק המדבר על מחמצת מוזכרות המילים "כי כל", מ"מ פשיטא לה לגמרא שזה בא לדרשה אחרת.
<BR/>ומעירים ה'''תוספות''' (ד"ה ההוא) שאף שגם בפסוק המדבר על מחמצת מוזכרות המילים "כי כל", מ"מ פשיטא לה לגמרא שזה בא לדרשה אחרת.
== מחלוקת התנאים ==
ה'''גמרא''' מביאה ברייתא האומרת שדין זה של תערובת חמץ נתון במחלוקת תנאים.
<BR/>דעת ר' אליעזר היא כפי שהוזכר למעלה, שישנו איסור לאו באכילת תערובת חמץ, אבל לדעת חכמים אין אזהרת לאו על תערובת חמץ.
כתב ה'''רי"ף''' (יג א) שהגם שסוברים חכמים שאין מלקות בתערובת חמץ, מ"מ איסור יש בדבר. ונראה שסובר הרי"ף שהלכה בזה כחכמים ולא כר' אליעזר, למרות שסתם משנה כמותו.
== האם יש איסור בל יראה ובל ימצא ==
נחלקו הראשונים האם בתערובת חמץ ישנו רק איסור אכילה, או שיש גם איסור 'בל יראה ובל ימצא'.
<BR/>ה'''משנה''' (ג א) כותבת 'ואלו עוברין בפסח', ובפירוש המילה 'עוברין' נחלקו הדעות.
<BR/>לדעת '''רש"י''' (מב א ד"ה ואלו) הכוונה שעוברים עליהם בבל יראה ובל ימצא, ולפי זה אסור להשהותם בפסח כלל. <BR/>וכן היא דעת ה'''רמב"ם''' (חמץ ומצה ד ח), אך הוסיף שזה דווקא בתערובת חמץ שראוי הוא לאכילה, אבל דבר שיש בו תערובת חמץ שאינו ראוי לאכילה, מותר לקיימו בפסח.