הבדלים בין גרסאות בדף "תליית וילון ותמונה בשבת"

אין תקציר עריכה
שורה 14: שורה 14:
===צידוד אבנים לבית הכסא===
===צידוד אבנים לבית הכסא===
ה'''גמרא''' (ביצה לב ב) מביאה דברי רב נחמן שמתיר לצדד אבנים ביום טוב לשם עשיית צרכיו, כלומר שמניח ב' אבנים ויושב עליהן. וטעם ההיתר מבואר שם בגמרא הוא מפני שאינו עושה להם גג. אמנם מסיקה שם הגמרא, שאף שאם עושה כן לצורך קבע כגון שעושה כסא של לבנים וטיט אסור, מ"מ הכא בעושהו עראי לשם בית הכסא לא גזרו משום קבע, משום כבוד הבריות.
ה'''גמרא''' (ביצה לב ב) מביאה דברי רב נחמן שמתיר לצדד אבנים ביום טוב לשם עשיית צרכיו, כלומר שמניח ב' אבנים ויושב עליהן. וטעם ההיתר מבואר שם בגמרא הוא מפני שאינו עושה להם גג. אמנם מסיקה שם הגמרא, שאף שאם עושה כן לצורך קבע כגון שעושה כסא של לבנים וטיט אסור, מ"מ הכא בעושהו עראי לשם בית הכסא לא גזרו משום קבע, משום כבוד הבריות.
==תליית וילון ופירוקו==
מדברי רב משום רבי חייא (שבת קלח א, קב א) מבואר ההיתר לתלות וילון בשבת. אלא שדנו הפוסקים בטעם הדבר, וממילא בתנאי ההיתר.
===שיטת רש"י===
מדברי '''רש"י''' שהובאו לעיל, קשה להכריע, לפי שבעירובין שם כתב שהטעם הוא מפני שאינו של קבע, ואילו בשבת שם כתב שהטעם הוא מפני שאין לו גג, וכל שאין לו גג לא חשיב אוהל כלל. וב'''תרומת הדשן''' (סח) סובר בדעת רש"י שאמנם וילון של קבע אסור, אך זהו דווקא בוילון שנתון בפתח ועשוי כעין דלת (וכדמשמע מרש"י שם), אבל וילון שאינו כדלת, אלא כגון פרוכת מותר אף בקבוע. וב'''בית יוסף''' (אורח חיים שטו ד"ה ומדברי רש"י) השיג עליו וכתב שאם היה רש"י סובר לאסור בקבוע היה לו לומר כן גם בגמרא בשבת, אלא ודאי ס"ל להתיר אף בקבוע. ומ"מ סיים הב"י שזהו דווקא אם כולו נע ונד ברוח מצויה ואינו מעכב ההולכים דרכו, דאז הוי כדלת, אבל אם קבעו מלעלה ומלמטה ומן הצדדים שאין מזיזים אותו במקומו, אסור משום בנין.