הבדלים בין גרסאות בדף "תחילת זמן קריאת שמע של ערבית"

שורה 31: שורה 31:
==שיטות הראשונים ביישוב המנהג לקרוא קריאת שמע קודם צאת הכוכבים==
==שיטות הראשונים ביישוב המנהג לקרוא קריאת שמע קודם צאת הכוכבים==


ככל הנראה מנהג קדום היה לקרוא קריאת שמע של ערבית מבעוד יום, ודלא כסתם מתני'. כבר בירושלמי נשאלה השאלה, היאך אנו קוראים בבית הכנסת, והרי הוא קודם צאת הכוכבים, ומשיב הירושלמי שזו קריאת רק כדי לעמוד בתפילה מתוך דברי תורה.
מנהג קדום היה בחלק מקהילות ישראל לקרוא קריאת שמע של ערבית מבעוד יום, ודלא כסתם מתני'. <Br/>כבר בירושלמי (ברכות א א) מובאת ברייתא שהקורא קודם צאה"כ לא יצא ידי חובתו, וא"כ, היאך אנו קוראים בבית הכנסת, והרי הוא קודם צאת הכוכבים, ומשיב הירושלמי שזו קריאת רק כדי לעמוד בתפילה מתוך דברי תורה. ומביאו '''רש"י''' על המשנה (ד"ה עד סוף). וכתב שם רש"י שחובה לקוראה שוב משתחשך, אך בפרשה ראשונה שאדם קורא על מיטתו יצא.
 
וב'''תוס'''' (ד"ה מאימתי) הקשו על דברי רש"י ד' קושיות: א. הרי צריך לקרוא א"כ [[[ג' פרשיות על המטה]]], והעולם אינם רגילים לקרוא אלא פרשה אחת. ב. שא"כ צריך לברך [[[ברכות ק"ש]]] על מטתו, שהרי בה יוצא ידי חובה. ג. שהרי [[[ק"ש על המטה אינה חובה]]], אלא רק בשביל המזיקין, ותלמיד חכם פטור מקריאתה. ד. שלדברי רש"י יוצא שתפילת ערבית מתפללים לפני קריאת שמע וכריב"ל שאמר תפילות באמצע תיקנום, ואנן קיי"ל כר' יוחנן שיש לקרוא ק"ש קודם ערבית, משום [[[סמיכות גאולה לתפילה]]].
 
לכן פירש '''ר"ת''' שם שבאמת קריאת שמע שבבית הכנסת היא עיקר, ואף שבמשנה אמרינן שזמנה מצאת הכוכבים, אנן קיי"ל כר' יהודה דמפלג המנחה מתחיל זמן תפילת ערבית. ואף שהמנהג להתפלל מנחה אחר פלג המנחה, בזה קיי"ל כרבנן שזמן תפילת מנחה עד הערב. אבל ר"ת עצמו התקשה בדבריו, דהוי כ[[תרי קולי דסתרי אהדדי]].
 
ו'''ר"י''' שם פירש דקיי"ל כהני תנאי בברייתא דאמרי משעה שקדש היום [ר' אליעזר] ומשעה שבני אדם נכנסים להסב שהיא מבעוד יום. וראיה מדברי רב (ברכות כז ב) שהיה מתפלל של ערב שבת מבעוד יום


==דין הברכות==
==דין הברכות==