הבדלים בין גרסאות בדף "תחילתו עיסה וסופו סופגנין"

אין תקציר עריכה
שורה 8: שורה 8:
==== דעת הר"ש לגבי המוציא ====
==== דעת הר"ש לגבי המוציא ====
ויש לדון לפי דבריהם מה הדין לגבי המוציא היכא דחייבת בחלה דה'''ר"ש''' לא דיבר לגבי המוציא, רק בתחילת דבריו כ' קודם שחזר בו דכל היכא דחייבת ב[[חלה]] מברכין עליו המוציא, והנה ב'''ר' יונה''' בכיצד מברכין מביא שם בשם ר"י דעיסה שעשאה מתחילה עבה ואח"כ ריככה במים חייבת בחלה כיון דעשאה מתחלה עבה, אבל פטורה מהמוציא כיון דחיוב חלה תלוי בגלגול וכיון דאיכא גלגול חייב אבל המוציא תלוי במה דהוי לחם וכיון דלא הוי לחם לא מברך המוציא, וכ"כ '''ר' ירוחם''' בדעת ה'''ר"ש''' וה'''רמב"ן''' דאע"פ דנתחייבה בחלה זהו דוקא גבי חיוב חלה דאזלינן בתר שעת גלגול אבל בהמוציא פטורה כיון דבשעת אפיה הוי סופגנין ולא הוי לחם.
ויש לדון לפי דבריהם מה הדין לגבי המוציא היכא דחייבת בחלה דה'''ר"ש''' לא דיבר לגבי המוציא, רק בתחילת דבריו כ' קודם שחזר בו דכל היכא דחייבת ב[[חלה]] מברכין עליו המוציא, והנה ב'''ר' יונה''' בכיצד מברכין מביא שם בשם ר"י דעיסה שעשאה מתחילה עבה ואח"כ ריככה במים חייבת בחלה כיון דעשאה מתחלה עבה, אבל פטורה מהמוציא כיון דחיוב חלה תלוי בגלגול וכיון דאיכא גלגול חייב אבל המוציא תלוי במה דהוי לחם וכיון דלא הוי לחם לא מברך המוציא, וכ"כ '''ר' ירוחם''' בדעת ה'''ר"ש''' וה'''רמב"ן''' דאע"פ דנתחייבה בחלה זהו דוקא גבי חיוב חלה דאזלינן בתר שעת גלגול אבל בהמוציא פטורה כיון דבשעת אפיה הוי סופגנין ולא הוי לחם.
 
==פסיקת הטור==
כ' ה'''טור''' (או"ח סי' קס"ח סעי' י"ג)  כל דבר שבלילתו עבה אפי' בישלו במים או טיגנו בשמן לחם גמור הוא וחייב בחלה ומברכין עליו המוציא ובלבד שיהא בו תואר לחם, ואם בלילתו רכה ובשלו במים או טגנו בשמן לאו לחם הוא לענין חלה והמוציא, משמע מדבריו דפסק כר"ת דכל שתחילת העיסה בלילה עבה חייב בחלה ומברך המוציא,
כ' ה'''טור''' (או"ח סי' קס"ח סעי' י"ג)  כל דבר שבלילתו עבה אפי' בישלו במים או טיגנו בשמן לחם גמור הוא וחייב בחלה ומברכין עליו המוציא ובלבד שיהא בו תואר לחם, ואם בלילתו רכה ובשלו במים או טגנו בשמן לאו לחם הוא לענין חלה והמוציא, משמע מדבריו דפסק כר"ת דכל שתחילת העיסה בלילה עבה חייב בחלה ומברך המוציא,
===מחלוקת הב"י והב"ח בדעת הטור===
ה'''ב"י''' מביא את מחלוקת '''ר"ת''' וה'''ר"ש''' וה'''רמב"ן''', וכ' דנראה מדברי ה'''רמב"ם''' (פ"ו הי"ב מהל' חלה) דס"ל כ'''ר"ש''', עוד מביא דברי הר"ש דאפי' כשעושה ע"ד לבשלה אם אפה חלק ממנה נתחייבה כולה בחלה דחיישינן שמא תמלך לאפות כולה, ומביא הב"י דכן דעת ה'''טור''' כ'''ר"ש''' שכ"כ (ביו"ד סי' שכ"ט) ומק' ה'''ב"י''' דיש לתמוה למה סתם כאן דבריו כדעת '''ר"ת''' כיון דה'''רא"ש''' וה''רמב"ם''' סברי כ'''ר"ש''' ודאי דהכי נקטינן וא"כ כדבריו היה לו לסתום,
וב'''דרישה''' כ' ליישב שה'''טור''' ס"ל כדעת ה'''ר"ש''' ולא כ'''ר"ת''' אך ה'''טור''' מיירי במקרה שבשעה שגלגל חשב ע"ד לאפות ונמלך דאז גם לדעת ה'''ר"ש''' חייב בחלה אע"פ דסופו סופגנין ולכן כ' ה'''טור''' דחייב בחלה אע"ג דסופו סופגנין, אבל כ' ה'''דרישה''' שמה שק' על ה'''טור''' זה מ'''ר' ירוחם''' שכ' דאע"ג שהעיסה חייבת בחלה מ"מ אין מברכין המוציא כיון דאזלינן בתר שעת אפיה וא"כ איך כ' ה'''טור''' דמברך המוציא,
וכ"כ ב'''ב"ח''' ליישב דברי ה'''טור''' דס"ל כדעת ה'''ר"ש''' אבל הכא מיירי בשהיה דעתו לאפותו ונמלך ואז חייבת בחלה ומברכין עליה המוציא דה'''טור''' לא ס"ל כ'''ר' ירוחם''' אלא כיון דחייבת בחלה מברכין המוציא.
   
הקובץ בשלבי עריכה...
הקובץ בשלבי עריכה...
12

עריכות