הבדלים בין גרסאות בדף "שתים כהלכתן ושלישית אפילו טפח"

אין תקציר עריכה
שורה 24: שורה 24:


הרמב"ן ב'''מלחמות השם''' (ב ב) כתב להביא ראיה מהסוגיה ב'''בבא בתרא''' (סב א) שם אומר רב שאם אדם מכר לחבירו שדה ו[[כתב לו מיצר אחד ארוך ומיצר אחד קצר]] (למשל שכתב ברוח ערב מאה אמה וברוח מזרח חמישים אמה), לא קנה הקונה אלא כנגד הקצר. וגם שם שאלו רב כהנא ורב אסי את רב, שיכול הוא לקנות כנגד ראש תור, כלומר שיקנה באלכסון, מתחיל ממערב מאה אמה והולך ויורד באלכסון למזרח עד חמישים אמה.
הרמב"ן ב'''מלחמות השם''' (ב ב) כתב להביא ראיה מהסוגיה ב'''בבא בתרא''' (סב א) שם אומר רב שאם אדם מכר לחבירו שדה ו[[כתב לו מיצר אחד ארוך ומיצר אחד קצר]] (למשל שכתב ברוח ערב מאה אמה וברוח מזרח חמישים אמה), לא קנה הקונה אלא כנגד הקצר. וגם שם שאלו רב כהנא ורב אסי את רב, שיכול הוא לקנות כנגד ראש תור, כלומר שיקנה באלכסון, מתחיל ממערב מאה אמה והולך ויורד באלכסון למזרח עד חמישים אמה.
 
<BR/>מוכח מזה שכנגד היוצא, לדעת רב, הוא שמעמידו כנגד סוף הדופן שמולו, רחוק מן הכותל, כך שסוף דופן מזרחי הארוך, כנגד סוף הטפח מכוונים זה כנגד זה.  
סובר שכנגד היוצא הוא כפי שפירש הריטב"א בדעת רש"י, שמעמידו כנגד סוף הדופן שמולו, רחוק מן הכותל, כך שסוף דופן מזרחי הארוך, כנגד סוף הטפח מכוונים זה כנגד זה. והכריח הרמב"ן את דבריו, שהרי רב סובר בסוגיה בבבא בתרא שאם יש ארוך כנגד קצר, לא קנה אלא כנגד הקצר, ואם כן הוא הדין כאן שהסוכה לא תחשב אלא כנגד הקצר, והיינו טפח. אלא על כרחך שרב סובר שכנגד היוצא הוא כנגד סוף הכותל שכנגדו.
<BR/>וגם רב כהנא ורב אסי הולכים לשיטתם שאפשר להעמיד בראש תור, דהיינו באלכסון. אמנם לדעת הרמב"ן שתיקתו של רב לא מוכיחה שחזר בו, אלא עמד בשיטתות


==== פירוש ראש תור ====
==== פירוש ראש תור ====