הבדלים בין גרסאות בדף "שיחה:תערובת חמץ"

נוספו 128 בתים ,  22:20, 24 באפריל 2023
 
שורה 5: שורה 5:


== שיטת הרמב"ם ==
== שיטת הרמב"ם ==
מבין שתי האפשרויות - האם הרמב"ם פוסק כחכמים (מגיד משנה) או כר' אליעזר (כסף משנה), לפום ריהטא נראה שהצדק עם המגיד משנה, שהרי כן פסק הרי"ף ועוד שהרי חילק בין יש בו כזית בכדא"פ לבין אין בו, ובשאין בו פסק שאינו לוקה וזה דלא כר' אליעזר. אלא דקשה קושיית המ"מ וכ"מ, למה לית ביה כרת ביש בו כזית בכדא"פ?
(לא ערוך)
<BR/>מבין שתי האפשרויות - האם הרמב"ם פוסק כחכמים (מגיד משנה) או כר' אליעזר (כסף משנה), לפום ריהטא נראה שהצדק עם המגיד משנה, שהרי כן פסק הרי"ף ועוד שהרי חילק בין יש בו כזית בכדא"פ לבין אין בו, ובשאין בו פסק שאינו לוקה וזה דלא כר' אליעזר. אלא דקשה קושיית המ"מ וכ"מ, למה לית ביה כרת ביש בו כזית בכדא"פ?
<BR/>ובאמת שקושיית המ"מ קשה בלאו הכי על הגמרא עצמה, וכן על הרי"ף, שהרי מפשט דברי הגמרא משמע שליכא כרת, אלא רק איסורא.
<BR/>ובאמת שקושיית המ"מ קשה בלאו הכי על הגמרא עצמה, וכן על הרי"ף, שהרי מפשט דברי הגמרא משמע שליכא כרת, אלא רק איסורא.
<BR/>והעולה לכאורה מתוך דברי הרמב"ם שגם חכמים אית להו הלימוד של 'מחמצת' וכפשט המכילתא. אלא שלדידהו הפסוק איירי בשיש בו כזית בכדא"פ, ודלא כר' אליעזר שמרבה אפילו באין בו. ולפי זה צריך לומר שהפסוק 'מחמצת' מרבה תעורבת חמץ, ואילו המילה 'כל' מרבה אפילו באין בו כזית. אמנם חכמים שלא דרשי 'כל' לית להו מלקות בפחות מכזית, אבל מ"מ איסורא מיהא איכא, מדין טעם כעיקר או מדין חצי שיעור.
<BR/>והעולה לכאורה מתוך דברי הרמב"ם שגם חכמים אית להו הלימוד של 'מחמצת' וכפשט המכילתא. אלא שלדידהו הפסוק איירי בשיש בו כזית בכדא"פ, ודלא כר' אליעזר שמרבה אפילו באין בו. ולפי זה צריך לומר שהפסוק 'מחמצת' מרבה תעורבת חמץ, ואילו המילה 'כל' מרבה אפילו באין בו כזית. אמנם חכמים שלא דרשי 'כל' לית להו מלקות בפחות מכזית, אבל מ"מ איסורא מיהא איכא, מדין טעם כעיקר או מדין חצי שיעור.
שורה 15: שורה 16:
<BR/>ומה שיש עוד להשיב הוא קושיית המגיד משנה אמאי לא מתחייב כרת בכזית בכדא"פ ומה גרע מחמץ גמור בתערובת?  
<BR/>ומה שיש עוד להשיב הוא קושיית המגיד משנה אמאי לא מתחייב כרת בכזית בכדא"פ ומה גרע מחמץ גמור בתערובת?  
<BR/>והנראה בזה דהרמב"ם מפרש בגמרא לא כרש"י שפירש שאיירי שאכל את כל הפרס, וממילא אכל בודאי כזית, אלא שאכל כזית בלבד מכל התערובת, וכן משמע הלשון ברמב"ם וברי"ף, וס"ל דכיוון שזו תערובת שנתרבתה מדין 'מחמצת' ויש בה איסור תורה, די בזה שאכל כזית מן התערובת. דהשתא כל התערובת אסורה ולא רק החמץ שבו. וממילא כיון שאכל ממנה כזית לוקה.
<BR/>והנראה בזה דהרמב"ם מפרש בגמרא לא כרש"י שפירש שאיירי שאכל את כל הפרס, וממילא אכל בודאי כזית, אלא שאכל כזית בלבד מכל התערובת, וכן משמע הלשון ברמב"ם וברי"ף, וס"ל דכיוון שזו תערובת שנתרבתה מדין 'מחמצת' ויש בה איסור תורה, די בזה שאכל כזית מן התערובת. דהשתא כל התערובת אסורה ולא רק החמץ שבו. וממילא כיון שאכל ממנה כזית לוקה.
<BR/>[[משתמש:א.א|א.א]] ([[שיחת משתמש:א.א|שיחה]]) 22:20, 24 באפריל 2023 (IDT)