הבדלים בין גרסאות בדף "שיחה:שבירת כלים בשבת לצורך אכילה"

אין תקציר עריכה
 
שורה 9: שורה 9:
=== פירוש מוסתקי ===
=== פירוש מוסתקי ===
התוספות בביצה (לג ב ד"ה כי) ש'מוסתקי' הכוונה שאינו כלי, כיון שאין החתיכות שלמות ולא הוי תיקון, ודלא כפירוש רש"י שפירש דהוי כלי, אלא דליכא חשש שיתקן פתח. ולכאורה תוספות הוכרחו לפרש אחרת, מפני שלשיטתם צריך להעמיד במוסתקי גם כדי שלא יהיה חשש סתירה בכלים, ולכן הוכרחו לומר שאינו כלי, אך לרש"י הוי כלי ורק אין חשש שיעשה נקב. אמנם בתוס' שבת קמו. הביאו רק פירוש רש"י שמחמת גריעותו לא חייס עליה וליכא חשש שמא יתכוון לעשות כלי. ולכאורה מה בכך, הרי על כל פנים אם מוסתקי הוי כלי, שוב יש בו סתירה ואסור. ואולי צ"ל דתרוייהו איתנהו, כלומר שחבית מוסתקי אינה מוגדרת ככלי וליכא בה סתירה, וכן גם אם ישברנה ליכא חשש לעשיית פתח לפי שחייס עליה.
התוספות בביצה (לג ב ד"ה כי) ש'מוסתקי' הכוונה שאינו כלי, כיון שאין החתיכות שלמות ולא הוי תיקון, ודלא כפירוש רש"י שפירש דהוי כלי, אלא דליכא חשש שיתקן פתח. ולכאורה תוספות הוכרחו לפרש אחרת, מפני שלשיטתם צריך להעמיד במוסתקי גם כדי שלא יהיה חשש סתירה בכלים, ולכן הוכרחו לומר שאינו כלי, אך לרש"י הוי כלי ורק אין חשש שיעשה נקב. אמנם בתוס' שבת קמו. הביאו רק פירוש רש"י שמחמת גריעותו לא חייס עליה וליכא חשש שמא יתכוון לעשות כלי. ולכאורה מה בכך, הרי על כל פנים אם מוסתקי הוי כלי, שוב יש בו סתירה ואסור. ואולי צ"ל דתרוייהו איתנהו, כלומר שחבית מוסתקי אינה מוגדרת ככלי וליכא בה סתירה, וכן גם אם ישברנה ליכא חשש לעשיית פתח לפי שחייס עליה.
<BR/>וכנראה שני הסברים אלו מתאימים לשני ההסברים שהביאו בדעת התוס' באיסור לשבור חבית שלמה. שאם הוא מטעם סתירה בכלים, וכדמשמע בתוס' עירובין, יש להסביר מוסתקי שאינו כלי. ואם הוא מטעם שמא יבוא לעשות כלי, יש לבאר כרש"י שבמוסתקי ליכא חשש לעשיית כלי. וככל הנראה שני ההסברים נכונים בדעת התוס', וכדמשמע בחזו"א. אמנם בדעת הרא"ש משמע רק משום גזרה שמא יעשה כלי.
ואפשר שבזה יש לבאר גם את מח' הרא"ש והתוס' בנוגע ל[[ראייתם שגם לרבנן יש להעמיד במוסתקי|ראיה שגם לרבנן יש להעמיד במוסתקי]]. ודו"ק.
<BR/>[[משתמש:א.א|א.א]] ([[שיחת משתמש:א.א|שיחה]]) 21:37, 30 בדצמבר 2017 (IST)
<BR/>[[משתמש:א.א|א.א]] ([[שיחת משתמש:א.א|שיחה]]) 21:37, 30 בדצמבר 2017 (IST)