הבדלים בין גרסאות בדף "שיחה:פקיקת חלון בשבת"

נוספו 866 בתים ,  13:15, 5 בפברואר 2017
אין תקציר עריכה
שורה 6: שורה 6:


===הסבר הרא"ש בדעת הרי"ף===
===הסבר הרא"ש בדעת הרי"ף===
מה שכתב הרא"ש ליישב שיטת הרי"ף שבפקק החלון ליכא משום בונה ולכן במחשבה בעלמא סגי (וכן החזיקו בשיטתו הטור והשלחן ערוך) אינו מובן לי כלל, והרי בגמרא קכה: מוכח שמחלוקת ר' אליעזר וחכמים בענין פקיקת החלון הוא משום תוספת אוהל עראי, וכמו שהוכיחו מזה התוס' ד"ה והמונח שמוכרחים לומר שהמחלוקת היא על כל פנים '''גם''' באיסור בונה.
מה שכתב הרא"ש ליישב שיטת הרי"ף שבפקק החלון ליכא משום בונה ולכן במחשבה בעלמא סגי (וכן החזיקו בשיטתו הטור והשלחן ערוך) אינו מובן לי, והרי בגמרא קכה: מוכח שמחלוקת ר' אליעזר וחכמים בענין פקיקת החלון הוא משום תוספת אוהל עראי, וכמו שהוכיחו מזה התוס' ד"ה והמונח שמוכרחים לומר שהמחלוקת היא על כל פנים '''גם''' באיסור בונה.
<BR/>ונראה שכוונת הרא"ש, ואולי זה גם כוונת ר"ת שכתבו שפליגי בתרתי, שאמנם חלוקים ר' אליעזר וחכמים גם לענין תוספת אוהל, אבל כל הסוגיה שדנה אם צריך קשירה או תיקון כלי וכו', כל זה הוא מדין טלטול בלבד משום מוקצה, ולכן כתב הרא"ש שפקק החלון אין בו איסור משום בנין כלל, היינו לדעת חכמים, שהם לא חוששים בזה משום איסור בנין, ולכן כל הסוגיה בדף קכו.-קכו:, שהיא אתיא אליבא דחכמים, אינה מדברת כלל מענין איסור בנין אלא רק משום איסור מוקצה. וזו גם כוונת המאירי במש"כ, כפי שהובא בדף הסוגיה. וכן דעת רוב הראשונים.
<BR/>[[משתמש:א.א|א.א]] 12:05, 5 בפברואר 2017 (IST)
<BR/>[[משתמש:א.א|א.א]] 12:05, 5 בפברואר 2017 (IST)