הבדלים בין גרסאות בדף "שיחה:מתה מחמת מלאכה"

מ
שורה 29: שורה 29:
[[משתמש:תלמיד1|תלמיד1]] 17:39, 8 במאי 2016 (IDT)
[[משתמש:תלמיד1|תלמיד1]] 17:39, 8 במאי 2016 (IDT)
==הערות בענין שיטת המחנה אפרים ורבינו יוסף בכור שור==
==הערות בענין שיטת המחנה אפרים ורבינו יוסף בכור שור==
[[משתמש:תלמיד1]] חושבני ש'''לכאורה''' המחנה אפרים אכן לא בא להסביר דין כיחש מחמת מלאכה שהוא מחמת הסברא הפשוטה המבוארת בדברי הריטב"א, ורק את דין מתה מחמת מלאכה הוא מסביר כן. ולפי"ז סרה תמיהתך מכיחשה מחמת מלאכה ונגנבה שלא מחמת מלאכה.
[[משתמש:תלמיד1]] - חושבני ש'''לכאורה''' המחנה אפרים אכן לא בא להסביר דין כיחש מחמת מלאכה שהוא מחמת הסברא הפשוטה המבוארת בדברי הריטב"א, ורק את דין מתה מחמת מלאכה הוא מסביר כן. ולפי"ז סרה תמיהתך מכיחשה מחמת מלאכה ונגנבה שלא מחמת מלאכה.


מלבד זאת יש ליישב תמיהה זו בשנבין שאף אם שואל אינו, שומר הינו, ולכן על גניבה ואבידה יתחייב לכה"פ כמו שומר שכר. אך לזה עדיין יקשה מנאנסה אחר שכיחשה מחמת מלאכה.
מלבד זאת יש ליישב תמיהה זו בשנבין שאף אם שואל אינו, שומר הינו, ולכן על גניבה ואבידה יתחייב לכה"פ כמו שומר שכר. אך לזה עדיין יקשה מנאנסה אחר שכיחשה מחמת מלאכה.
שורה 43: שורה 43:
[[משתמש:שמעיה הרץ|בש''ם]] 19:20, 10 במאי 2016 (IDT)
[[משתמש:שמעיה הרץ|בש''ם]] 19:20, 10 במאי 2016 (IDT)


ישר כח על הערות!
:ישר כח על הערות!


בעניין שיטת רבינו יוסף בכור שור אני מסכים שיש מקום להסביר כך את דבריו, ולפי זה אין כוונתו כדברי המחנה אפרים שהדגיש שיש כאן שאלה בטעות, שמכך משמע במפורש שכוונתו למקח טעות רגיל.
:בעניין שיטת רבינו יוסף בכור שור אני מסכים שיש מקום להסביר כך את דבריו, ולפי זה אין כוונתו כדברי המחנה אפרים שהדגיש שיש כאן שאלה בטעות, שמכך משמע במפורש שכוונתו למקח טעות רגיל.


בעניין תשובותיך לשאלה שלי על המחנה אפרים:  
:בעניין תשובותיך לשאלה שלי על המחנה אפרים:  
:לגבי תשובתך הראשונה, לכאורה  יש לשאול כשאלתי גם לגבי נגנבה ומתה מחמת מלאכה ברשות הגנב, שגם כן לכאורה התברר שלא הייתה ראויה למלאכה (ומה לי אם התברר כן ברשות שואל או שהתברר כן ברשות הגנב) ולמפרע לא יתחייב על הגניבה.
:לגבי תשובתך השנייה, אני מקבל את התירוץ, אולם כבר הערת שזה לא מיישב לגבי מצב של אונס, כגון שנגנבה בידי ליסטים מזויין.


לגבי תשובתך הראשונה, לכאורה  יש לשאול כשאלתי גם לגבי נגנבה ומתה מחמת מלאכה ברשות הגנב, שגם כן לכאורה התברר שלא הייתה ראויה למלאכה (ומה לי אם התברר כן ברשות שואל או שהתברר כן ברשות הגנב) ולמפרע לא יתחייב על הגניבה.
:[[משתמש:תלמיד1|תלמיד1]] 20:17, 10 במאי 2016 (IDT)
 
לגבי תשובתך השנייה, אני מקבל את התירוץ, אולם כבר הערת שזה לא מיישב לגבי מצב של אונס, כגון שנגנבה בידי ליסטים מזויין.
 
[[משתמש:תלמיד1|תלמיד1]] 20:17, 10 במאי 2016 (IDT)