הבדלים בין גרסאות בדף "שיחה:בדיקה לפני תשמיש ולאחריו"

אין תקציר עריכה
שורה 15: שורה 15:
ב'''ירושלמי''' (נדה א א) מובאת מחלוקת, לדעת ר' לוי דווקא עד שלאחר תשמיש מועיל כפקידה, ואילו עד שקודם תשמיש אינו מועיל כיון שאינה בודקת יפה. וזהו כשמואל בגמרא דילן. לעומת זאת דעת ר' אבון בשם ר' זעירא שדווקא עד שקודם תשמיש מועיל, אבל שלאחר תשמיש אינו מועיל שמא דיהא מחמת שכבת זרע, וזה דלא כהבבלי.
ב'''ירושלמי''' (נדה א א) מובאת מחלוקת, לדעת ר' לוי דווקא עד שלאחר תשמיש מועיל כפקידה, ואילו עד שקודם תשמיש אינו מועיל כיון שאינה בודקת יפה. וזהו כשמואל בגמרא דילן. לעומת זאת דעת ר' אבון בשם ר' זעירא שדווקא עד שקודם תשמיש מועיל, אבל שלאחר תשמיש אינו מועיל שמא דיהא מחמת שכבת זרע, וזה דלא כהבבלי.


לענין נידון דידן, מבואר בגמרא לפי לישנא בתרא, שיש חיוב לבדוק בין לפני תשמיש ובין לאחר תשמיש, וכן משמע בירושלמי שהבדיקות הן לפני ואחרי תשמיש. אלא שיש להעיר שאפשר שכל זה מדובר דווקא באשה העסוקה בטהרות, שמתוך שצריכה לבדוק לטהרות שחרית וערבית, הצריכוה בדיקה גם לבעלה וכדלהלן.  
לענין נידון דידן, מבואר בגמרא לפי לישנא בתרא, שיש חיוב לכל אשה, אף אם יש לה וסת, לבדוק בין לפני תשמיש ובין לאחר תשמיש, גם בירושלמי מבואר שבודקת גם לפני תשמיש. אלא שיש להעיר שאפשר שכל זה מדובר דווקא באשה העסוקה בטהרות, שמתוך שצריכה לבדוק לטהרות לאחר תשמיש, הצריכוה בדיקה גם לבעלה קודם תשמיש, אבל אשה שאינה עסוקה בטהרות, כגון כאשר לא נוהגים דיני טומאה וטהרה, אינה צריכה בדיקה לפני ואחרי תשמיש, וכפי שיתבאר.  


===משנה שניה===
===משנה שניה===
שורה 163: שורה 163:
{{לוקה בחסר}}
{{לוקה בחסר}}


==שיעורים, מאמריפ וכתבי עת==
==שיעורים, מאמרים וכתבי עת==