הבדלים בין גרסאות בדף "שיחה:בדיקה לפני תשמיש ולאחריו"

אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
==טיוטא==
אשה הרוצה לשמש עם בעלה, אם צריכה לבדוק את עצמה קודם תשמיש שמא טמאה היא ואסורה לבעלה, וכן לאחר תשמיש שמא אסורה היתה וחייבים כפרה, ואם יש חילוק בין אשה שיש לה וסת לאשה שאין לה וסת.
אשה הרוצה לשמש עם בעלה, אם צריכה לבדוק את עצמה קודם תשמיש שמא טמאה היא ואסורה לבעלה, וכן לאחר תשמיש שמא אסורה היתה וחייבים כפרה, ואם יש חילוק בין אשה שיש לה וסת לאשה שאין לה וסת.
{{מקורות|נידה א ז, ב א, ב ד|נידה יא.-יב:||איסורי ביאה ד יד, טז|יורה דעה קפו א-ב}}
{{מקורות|נידה א ז, ב א, ב ד|נידה יא.-יב:||איסורי ביאה ד יד, טז|יורה דעה קפו א-ב}}


==טיוטא==
==המקורות התנאיים והתלמודיים==
==המקורות התנאיים והתלמודיים==
===משנה ראשונה===
===משנה ראשונה===
שורה 50: שורה 50:
===שיטת רש"י ורוב הראשונים===
===שיטת רש"י ורוב הראשונים===
'''רש"י''' (יב ב ד"ה מאן) כתב שדברי שכוונת הגמרא לומר שרב יהודה בשם שמואל דיבר בשעסוקה בטהרות, ולכן פסק כר' חנינא בן אנטיגנוס שצריכה בדיקה. ואף שכבר אמר כן ר' זירא בשם שמואל לעיל, שניהם אמרו כן משמו, ומאן דמתני הא לא מתני הא.
'''רש"י''' (יב ב ד"ה מאן) כתב שדברי שכוונת הגמרא לומר שרב יהודה בשם שמואל דיבר בשעסוקה בטהרות, ולכן פסק כר' חנינא בן אנטיגנוס שצריכה בדיקה. ואף שכבר אמר כן ר' זירא בשם שמואל לעיל, שניהם אמרו כן משמו, ומאן דמתני הא לא מתני הא.
לשיטה זו הסכים ה'''רשב"א'''
<BR/>לדברי רש"י יוצא שאשה שאינה עסוקה בטהרות אינה צריכה בדיקה לפני תשמיש, ואילו אשה העסוקה בטהרות צריכה בדיקה לפני תשמיש. כמה וכמה ראשונים הסכימו לשיטה זו. כן נראה גם מדברי ה'''תוספות''' (יב ב ד"ה דמתני) וכן כתב להדיא ה'''רשב"א''' בחידושים () וב'''תורת הבית'''. גם ה'''רא"ש''' (א ה) הסכים לפירוש רש"י בגמרא, אלא שסיים שלא מלאו ליבו להקל אחר שר' חננאל מחמיר בזה, שכל דבריו דברי קבלה הן.


====קושיות לשיטה זו====
====קושיות לשיטה זו====
 
'''רש"י''' עצמו שם כבר נתקשה על פירושו, שהרי בגמרא זהו רב יהודה שפוסק בשם שמואל הלכה כר' חנינא בן אנטיגנוס, והרי גם רב יהודה עצמו אמר לעיל שהמשנה שחייבה בדיקה לפני תשמיש היא דווקא בעסוקה בטהרות, וא"כ חזרה הקושיה 'הא אמרה שמואל חדא זימנא'.
<BR/>תירץ רש"י שרב יהודה שם לא דיבר להדיא על עסוקה בטהרות, אלא רק השמיענו שבאינה עסוקה בטהרות אינה צריכה בדיקה, ואילו כאן פסק הוא כר' חנינא בן אנטיגנוס, וממילא אתיא גם כהמשנה שם שבעסוקה בטהרות בעיא בדיקה.
<BR/>ה'''ר"ן'''
===שיטת רבנו חננאל והרמב"ם===
===שיטת רבנו חננאל והרמב"ם===
====השגת הראב"ד וקושיות על הרמב"ם====
====השגת הראב"ד וקושיות על הרמב"ם====