הבדלים בין גרסאות בדף "שיחה:בדיקה לפני תשמיש ולאחריו"

אין תקציר עריכה
שורה 23: שורה 23:


====אם כן לבו נוקפו ופורש====
====אם כן לבו נוקפו ופורש====
עוד מביאה ה'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=37&daf=12&format=pdf (יב א)] שר' זירא שאל את רב יהודה האם יכולה אשה לבדוק עצמה לבעלה, ואסר לו רב יהודה את הדבר, שאם כן לבו נוקפו ופורש. וכעין זה שאל ר' אבא את רב הונא האן יכולה אשה לבדוק עצמה לאחר תשמיש כדי לחייב את בעלה אשם תלוי, ואסר לו רב הונא שמא יהא ליבו נוקפו ופורש.
עוד מביאה ה'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=37&daf=12&format=pdf (יב א)] שר' זירא שאל את רב יהודה האם יכולה אשה לבדוק עצמה לבעלה, ואסר לו רב יהודה את הדבר, שאם כן לבו נוקפו ופורש. ולא מבואר מתוך הגמרא אם כוונתו לבדיקה שקודם תשמיש או לבדיקה שלאחר תשמיש, ונחלקו הראשונים בדבר. אמנם מיד בסמוך שואל ר' אבא את רב הונא האם יכולה אשה לבדוק עצמה '''לאחר''' תשמיש כדי לחייב את בעלה אשם תלוי, ואסר לו רב הונא שמא יהא ליבו נוקפו ופורש.


====דברי ר' זירא בשם ר' אבא בר ירמיה בשם שמואל====
====דברי ר' זירא בשם ר' אבא בר ירמיה בשם שמואל====
ה'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=37&daf=12&format=pdf (יב א)] מביאה דברי ר' זירא בשם ר' אבא בר ירמיה בשם שמואל שאשה שאין לה וסת אסורה לשמש עד שתבדוק. ולתמיהת ר' זירא למה דיבר דווקא על אשה שאין לה וסת בעוד שהמשנה להדיא אמרה שגם ביש לה וסת צריכה בדיקה, ענה ר' אבא בר ירמיה שהוא דיבר דווקא בערה, אבל אשה שאין לה וסת אף ישנה בעיא בדיקה.
ה'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=37&daf=12&format=pdf (יב א)] מביאה דברי ר' זירא בשם ר' אבא בר ירמיה בשם שמואל שאשה שאין לה וסת אסורה לשמש עד שתבדוק. ולתמיהת ר' זירא למה דיבר דווקא על אשה שאין לה וסת בעוד שהמשנה להדיא אמרה שגם ביש לה וסת צריכה בדיקה, ענה ר' אבא בר ירמיה שהוא דיבר דווקא בערה, אבל אשה שאין לה וסת אף ישנה בעיא בדיקה.
<BR/>מתוך דברים אלו מסיק רבא שלפי שמואל כל הצורך בבדיקה הוא רק לאשה העסוקה בטהרות, שאם לא כן יכול היה ר' אבא לענות ששמואל דיבר באשה שאינה עסוקה בטהרות, ולכן רק באין לה וסת אסורה לשמש, אך אם יש לה וסת מותרת כמו ששנינו שכל הנשים בחזקת טהרה לבעליהן. אלא ממה שהוצרך לחלק בין ערה לישנה, על כרחך שאם אינה עסוקה בטהרות אף אם אין לה וסת מותרת בלא בדיקה.
<BR/>מתוך דברים אלו מסיק רבא שלפי שמואל כל הצורך בבדיקה, גם באשה שאין לה וסת, הוא רק לאשה העסוקה בטהרות, שאם לא כן יכול היה ר' אבא לענות ששמואל דיבר באשה שאינה עסוקה בטהרות ולכן רק באין לה וסת אסורה לשמש, אך אם יש לה וסת מותרת כמו ששנינו שכל הנשים בחזקת טהרה לבעליהן. אלא ממה שהוצרך לחלק בין ערה לישנה, על כרחך שאם אינה עסוקה בטהרות אף אם אין לה וסת מותרת לשמש בלא בדיקה.


====מחלוקת ר' מאיר ור' חנינא בן אנטיגנוס====
====מחלוקת ר' מאיר ור' חנינא בן אנטיגנוס====
ה'''גמרא''' (יב ב) מביאה ברייתא ובה מחלוקת תנאים. לפי ר' מאיר אשה שאין לה וסת אסורה לשמש עם בעלה ויכול הוא להוציאה בלא כתובה ובלא פירות ובלא מזונות ובלא בלאות, ואילו לפי ר' חנינא בן אנטיגנוס אינו מגרשה, אלא יכולה היא לשמש בשני עדים 'הן עוותוה והן תקנוה'.
ה'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=37&daf=12b&format=pdf (יב ב)] מביאה ברייתא ובה מחלוקת תנאים. לפי ר' מאיר אשה שאין לה וסת אסורה לשמש עם בעלה ויכול הוא להוציאה בלא כתובה ובלא פירות ובלא מזונות ובלא בלאות, ואילו לפי ר' חנינא בן אנטיגנוס אינו מגרשה, אלא יכולה היא לשמש בשני עדים ו'הן עוותוה והן תקנוה'.
<BR/>אומר שם רב יהודה בשם שמואל שהלכה כר' חנינא בן אנטיגנוס, כלומר שאינו מגרשה, אבל משמשת בעדים. ושואלת הגמרא במה מדובר, אם באשה העסוקה בטהרות ולכן אסורה לשמש בלא בדיקה, הרי כבר אמר כן שמואל לעיל, ואם מדובר בשאינה עסוקה בטהרות, הרי זה סותר דברי שמואל שנאמרו בשם ר' זירא שאמר שאשה שאין לה וסת אסורה לשמש עד שתבדוק, והעמדנוה בעסוקה בטהרות דווקא. ומתרצת הגמרא על זה 'מאן דמתני הא לא מתני הא'.
<BR/>לא מבואר מתוך דברי ר' חנינא אם כוונתו לבדיקה בעדים לאחר תשמיש, אחד לו ואחד לה, או הכוונה אחד לפני תשמיש ואחד לאחר תשמיש. ונחלקו הראשונים בדבר כדלהלן.
 
אומר שם רב יהודה בשם שמואל שהלכה כר' חנינא בן אנטיגנוס, כלומר שאינו מגרשה, אבל משמשת בעדים. ושואלת הגמרא במה מדובר, אם באשה העסוקה בטהרות ולכן אסורה לשמש בלא בדיקה, הרי כבר אמר כן שמואל לעיל, ואם מדובר בשאינה עסוקה בטהרות, הרי זה סותר דברי שמואל בשם ר' זירא שאמר שאשה שאין לה וסת אסורה לשמש עד שתבדוק, והעמדנום בעסוקה בטהרות דווקא. מתרצת על זה הגמרא 'מאן דמתני הא לא מתני הא'.
<BR/>לשון הגמרא בתירוץ זה הוא סתום, וישנן שתי אפשרויות להבינה:
<BR/>לשון הגמרא בתירוץ זה הוא סתום, וישנן שתי אפשרויות להבינה:
*כוונת הגמרא לומר שמדובר בעסוקה בטהרות, ואף שכבר אמר כן שמואל לעיל, תרי אמוראי נינהו שאמרו כן בשם שמואל.
*כוונת הגמרא לומר שמדובר בעסוקה בטהרות, ואף שכבר אמר כן שמואל לעיל, תרי אמוראי נינהו שאמרו כן בשם שמואל.
*כוונת הגמרא לומר דמדובר בשאינה עסוקה בטהרות, ואף שסותרים הדברים לדברי שמואל לעיל, תרי אמוראי נינהו דשמואל, ונחלקו בדעתו.  
*כוונת הגמרא לומר דמדובר בשאינה עסוקה בטהרות, ואף שסותרים הדברים לדברי שמואל לעיל, תרי אמוראי נינהו דשמואל, ונחלקו בדעתו.  
ונחלקו הראשונים בהבנת הדברים [[#מחלוקת הראשונים|כדלהלן]].
ונחלקו הראשונים בהבנת הדברים [[#מחלוקת הראשונים|כדלהלן]].
 
 
===משניות נוספות===
===משניות נוספות===
במקום אחר אומרת ה'''משנה''' (ב א) שדרך בנות ישראל לשמש בשני עדים אחד לו ואחד לה, והצנועות מתקנות להן שלישי לתקן את הבית.  
במקום אחר אומרת ה'''משנה''' (ב א) שדרך בנות ישראל לשמש בשני עדים אחד לו ואחד לה, והצנועות מתקנות להן שלישי לתקן את הבית.  
שורה 44: שורה 46:
<BR/>אמנם ממחלוקת בית שמאי ובית הלל המובאת שם בהמשך המשנה, נראה שעל כל פנים יש בדיקה כלשהי בשעת התשמיש.
<BR/>אמנם ממחלוקת בית שמאי ובית הלל המובאת שם בהמשך המשנה, נראה שעל כל פנים יש בדיקה כלשהי בשעת התשמיש.


בהבנת המשניות הללו עוסקת הגמרא והראשונים, שנחלקו בדבר גם למעשה וכפי שיתבאר.
בהבנת המשניות הללו עוסקים הראשונים, שנחלקו בדבר גם למעשה וכפי שיתבאר.


==מחלוקת הראשונים==
==מחלוקת הראשונים==
שורה 165: שורה 167:
==שיעורים, מאמרים וכתבי עת==
==שיעורים, מאמרים וכתבי עת==
*[http://www.yeshiva.org.il/wiki/index.php?title=%D7%9E%D7%99%D7%A7%D7%A8%D7%95%D7%A4%D7%93%D7%99%D7%94_%D7%AA%D7%9C%D7%9E%D7%95%D7%93%D7%99%D7%AA%3A%D7%91%D7%93%D7%99%D7%A7%D7%AA_%D7%90%D7%A9%D7%94&action=history בדיקת אשה] - מיקרופדיה תלמודית.
*[http://www.yeshiva.org.il/wiki/index.php?title=%D7%9E%D7%99%D7%A7%D7%A8%D7%95%D7%A4%D7%93%D7%99%D7%94_%D7%AA%D7%9C%D7%9E%D7%95%D7%93%D7%99%D7%AA%3A%D7%91%D7%93%D7%99%D7%A7%D7%AA_%D7%90%D7%A9%D7%94&action=history בדיקת אשה] - מיקרופדיה תלמודית.
*[http://www.edup.co.il/mod/page/view.php?id=432 דיני בדיקת אשה בין לפני תשמיש ובין לאחריו] - אתר 'עד'
*[http://www.edup.co.il/mod/page/view.php?id=432 דיני בדיקת אשה בין לפני תשמיש ובין לאחריו] - אתר 'עד'.