הבדלים בין גרסאות בדף "שיחה:בדיקה לפני תשמיש ולאחריו"

אין תקציר עריכה
שורה 13: שורה 13:
<BR/>ב. אומרת הגמרא שבאמת המשנה מדברת על בדיקה שלפני תשמיש ולאחר תשמיש, אלא שמה שאמרה המשנה שבדיקה זו מועילה כפקידה הכוונה היא רק לבדיקה שלאחר תשמיש. והסיבה שהמשנה נקטה 'עדים' בלשון רבים, כדי להשמיענו שיש חיוב לבדוק גם קודם תשמיש, ולפי"ז יש לגרוס במשנה 'ומשמשת בעדים', כלומר לשון חיוב.  
<BR/>ב. אומרת הגמרא שבאמת המשנה מדברת על בדיקה שלפני תשמיש ולאחר תשמיש, אלא שמה שאמרה המשנה שבדיקה זו מועילה כפקידה הכוונה היא רק לבדיקה שלאחר תשמיש. והסיבה שהמשנה נקטה 'עדים' בלשון רבים, כדי להשמיענו שיש חיוב לבדוק גם קודם תשמיש, ולפי"ז יש לגרוס במשנה 'ומשמשת בעדים', כלומר לשון חיוב.  


ב'''ירושלמי''' (א א) מובאת מחלוקת, לדעת ר' לוי דווקא עד שלאחר תשמיש מועיל כפקידה, ואילו עד שקודם תשמיש אינו מועיל כיון שאינה בודקת יפה. וזהו כשמואל בגמרא דילן. לעומת זאת דעת ר' אבון בשם ר' זעירא שדווקא עד שקודם תשמיש מועיל, אבל שלאחר תשמיש אינו מועיל שמא דיהא מחמת שכבת זרע.
ב'''ירושלמי''' (נדה א א) מובאת מחלוקת, לדעת ר' לוי דווקא עד שלאחר תשמיש מועיל כפקידה, ואילו עד שקודם תשמיש אינו מועיל כיון שאינה בודקת יפה. וזהו כשמואל בגמרא דילן. לעומת זאת דעת ר' אבון בשם ר' זעירא שדווקא עד שקודם תשמיש מועיל, אבל שלאחר תשמיש אינו מועיל שמא דיהא מחמת שכבת זרע, וזה דלא כהבבלי.


לענין נידון דידן, מבואר בגמרא לפי לישנא קמא שיש לבדוק לאחר תשמיש, ושכן דרך בנות ישראל. ואילו לפי לישנא שניה מבואר, שיש חיוב לבדוק בין לפני תשמיש ובין לאחר תשמיש, וכן משמע בירושלמי שהבדיקות הן לפני ואחרי תשמיש. אלא שיש להעיר שאפשר שכל זה מדובר דווקא באשה העסוקה בטהרות, שמתוך שצריכה לבדוק לטהרות שחרית וערבית, הצריכוה בדיקה גם לבעלה וכדלהלן.  
לענין נידון דידן, מבואר בגמרא לפי לישנא בתרא, שיש חיוב לבדוק בין לפני תשמיש ובין לאחר תשמיש, וכן משמע בירושלמי שהבדיקות הן לפני ואחרי תשמיש. אלא שיש להעיר שאפשר שכל זה מדובר דווקא באשה העסוקה בטהרות, שמתוך שצריכה לבדוק לטהרות שחרית וערבית, הצריכוה בדיקה גם לבעלה וכדלהלן.  


===משנה שניה===
===משנה שניה===
שורה 99: שורה 99:


=====הסבר הפרדס רימונים=====
=====הסבר הפרדס רימונים=====
{{לוקה בחסר}}


====שיטת הראב"ד בהשגות====
====שיטת הראב"ד בהשגות====
ה'''ראב"ד''' בהשגות הקשה מהוראת רב יהודה לר' זירא שמנע ממנו לבדוק. אמנם מדבריו מבואר שהבין שהוראה זו היתה שלא לבדוק לאחר תשמיש, וקצת משמע בדבריו שלפני תשמיש על כל פנים צריך לבדוק וכדעת הרמב"ם.
ה'''ראב"ד''' בהשגות הקשה מהוראת רב יהודה לר' זירא שמנע ממנו לבדוק. אמנם מדבריו מבואר שהבין שהוראה זו היתה שלא לבדוק לאחר תשמיש, וקצת משמע בדבריו שלפני תשמיש על כל פנים צריך לבדוק וכדעת הרמב"ם.
{{לוקה בחסר}}


=====תירוץ ה'אור שמח'=====
=====תירוץ ה'אור שמח'=====
{{לוקה בחסר}}


===שיטת הרי"ף===
===שיטת הרי"ף===
שורה 136: שורה 139:


ב'''בית חדש''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=yd_x5283 (ג)] דייק בדעת הטור שגם הוא סובר שלרי"ף אין צריך בדיקה כלל קודם תשמיש, שהרי כתב שהרמב"ן הוסיף על דברי הרי"ף לבדוק קודם תשמיש, ושכן הבין גם הרא"ש כדמוכח מתוך קושיותיו. וכן כתב גם ה'''דרישה''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=yd_x5283 (א)] ו'''פרישה''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=yd_x5283 (ג)].  
ב'''בית חדש''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=yd_x5283 (ג)] דייק בדעת הטור שגם הוא סובר שלרי"ף אין צריך בדיקה כלל קודם תשמיש, שהרי כתב שהרמב"ן הוסיף על דברי הרי"ף לבדוק קודם תשמיש, ושכן הבין גם הרא"ש כדמוכח מתוך קושיותיו. וכן כתב גם ה'''דרישה''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=yd_x5283 (א)] ו'''פרישה''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=yd_x5283 (ג)].  
====הסבר ערוך השלחן בדעת הרי"ף====
{{לוקה בחסר}}


==סיכום שיטות הראשונים==
==סיכום שיטות הראשונים==
שורה 149: שורה 155:
לדעת ה'''ש"ך''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=yd_x5483 (קפו א)] יש לפסוק למעשה כדעת רוב הראשונים בסוגיין, שאף אשה שאין לה וסת אינה צריכה לבדוק כלל, ואף ברי"ף נקט כפירוש [[#הסבר הראב"ד והש"ך בדעת הרי"ף|הראב"ד]] בדעתו, וסיים הש"ך שכן עמא דבר שאינם בודקים.
לדעת ה'''ש"ך''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=yd_x5483 (קפו א)] יש לפסוק למעשה כדעת רוב הראשונים בסוגיין, שאף אשה שאין לה וסת אינה צריכה לבדוק כלל, ואף ברי"ף נקט כפירוש [[#הסבר הראב"ד והש"ך בדעת הרי"ף|הראב"ד]] בדעתו, וסיים הש"ך שכן עמא דבר שאינם בודקים.
<BR/>וב'''תורת השלמים''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=yd_x5483 (ב)] תמה עליו והכריע כמרן שחובה לבדוק ג' פעמים, אלא שבמקום שנהגו להקל כהש"ך אין להחמיר.  
<BR/>וב'''תורת השלמים''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=yd_x5483 (ב)] תמה עליו והכריע כמרן שחובה לבדוק ג' פעמים, אלא שבמקום שנהגו להקל כהש"ך אין להחמיר.  
קאמנם ה'''פלתי''' תמה על הש"ך איך ייתכן מנהג על דבר שאינו שכיח, שהרי רוב הנשים יש להן ימי מבוכה שרק בהם עלולה לראות, אבל בשאר הימים היא בגדר אשה שיש לה וסת, וסיים דאין להקל נגד פסק מרן.
אמנם ה'''פלתי''' תמה על הש"ך איך ייתכן מנהג על דבר שאינו שכיח, שהרי רוב הנשים יש להן ימי מבוכה שרק בהם עלולה לראות, אבל בשאר הימים היא בגדר אשה שיש לה וסת, וסיים דאין להקל נגד פסק מרן.


===מעוברת ומניקה===
===מעוברת ומניקה===
כתב הרב '''תורת השלמים''' בשם ה'''מהר"ם פאדווה''' (כה) שאף לר' חננאל ודעימיה שצריכה בדיקה לעולם, מ"מ אשה שהיא מסולקת דמים כמעוברת ומניקה אינן צריכות בדיקה כלל, והביאו גם הרב '''מחצית השקל'''.
כתב הרב '''תורת השלמים''' בשם ה'''מהר"ם פאדווה''' (כה) שאף לר' חננאל ודעימיה שצריכה בדיקה לעולם, מ"מ אשה שהיא מסולקת דמים כמעוברת ומניקה אינן צריכות בדיקה כלל, והביאו גם הרב '''מחצית השקל'''.
===קינוח או בדיקת חורים וסדקים===
 
===אם די בקינוח או צריך בדיקת חורים וסדקים===
{{לוקה בחסר}}
 
==שיעורים, מאמריפ וכתבי עת==