הבדלים בין גרסאות בדף "שיחה:בדיקה לפני תשמיש ולאחריו"

אין תקציר עריכה
שורה 31: שורה 31:
ה'''גמרא''' (יב ב) מביאה ברייתא ובה מחלוקת תנאים. לפי ר' מאיר אשה שאין לה וסת אסורה לשמש עם בעלה ויכול הוא להוציאה בלא כתובה ובלא פירות ובלא מזונות ובלא בלאות, ואילו לפי ר' חנינא בן אנטיגנוס אינו מגרשה, אלא יכולה היא לשמש בשני עדים 'הן עוותוה והן תקנוה'.
ה'''גמרא''' (יב ב) מביאה ברייתא ובה מחלוקת תנאים. לפי ר' מאיר אשה שאין לה וסת אסורה לשמש עם בעלה ויכול הוא להוציאה בלא כתובה ובלא פירות ובלא מזונות ובלא בלאות, ואילו לפי ר' חנינא בן אנטיגנוס אינו מגרשה, אלא יכולה היא לשמש בשני עדים 'הן עוותוה והן תקנוה'.
<BR/>אומר שם רב יהודה בשם שמואל שהלכה כר' חנינא בן אנטיגנוס, כלומר שאינו מגרשה, אבל משמשת בעדים. ושואלת הגמרא במה מדובר, אם באשה העסוקה בטהרות ולכן אסורה לשמש בלא בדיקה, הרי כבר אמר כן שמואל לעיל, ואם מדובר בשאינה עסוקה בטהרות, הרי זה סותר דברי שמואל שנאמרו בשם ר' זירא שאמר שאשה שאין לה וסת אסורה לשמש עד שתבדוק, והעמדנוה בעסוקה בטהרות דווקא. ומתרצת הגמרא על זה 'מאן דמתני הא לא מתני הא'.
<BR/>אומר שם רב יהודה בשם שמואל שהלכה כר' חנינא בן אנטיגנוס, כלומר שאינו מגרשה, אבל משמשת בעדים. ושואלת הגמרא במה מדובר, אם באשה העסוקה בטהרות ולכן אסורה לשמש בלא בדיקה, הרי כבר אמר כן שמואל לעיל, ואם מדובר בשאינה עסוקה בטהרות, הרי זה סותר דברי שמואל שנאמרו בשם ר' זירא שאמר שאשה שאין לה וסת אסורה לשמש עד שתבדוק, והעמדנוה בעסוקה בטהרות דווקא. ומתרצת הגמרא על זה 'מאן דמתני הא לא מתני הא'.
<BR/>לשון הגמרא בתירוץ זה הוא סתום, ונחלקו הראשונים בהבנת הדברים כדלהלן.
<BR/>לשון הגמרא בתירוץ זה הוא סתום, וישנן שתי אפשרויות להבינה:
*כוונת הגמרא לומר שמדובר בעסוקה בטהרות, ואף שכבר אמר כן שמואל לעיל, תרי אמוראי נינהו שאמרו כן בשם שמואל.
*כוונת הגמרא לומר דמדובר בשאינה עסוקה בטהרות, ואף שסותרים הדברים לדברי שמואל לעיל, תרי אמוראי נינהו דשמואל, ונחלקו בדעתו.
ונחלקו הראשונים בהבנת הדברים [[#מחלוקת הראשונים|כדלהלן]].
    
    
===משניות נוספות===
===משניות נוספות===
שורה 41: שורה 44:


בהבנת המשניות הללו עוסקת הגמרא והראשונים, שנחלקו בדבר גם למעשה וכפי שיתבאר.
בהבנת המשניות הללו עוסקת הגמרא והראשונים, שנחלקו בדבר גם למעשה וכפי שיתבאר.
==מחלוקת הראשונים==
הראשונים נחלקו למעשה האם אשה צריכה לבדוק עצמה קודם תשמיש ולאחר תשמיש, ועיקר מחלוקתם נסובה סביב פירוש הגמרא ב[[#מחלוקת ר' מאיר ור' חנינא בן אנטיגנוס|מחלוקת ר' מאיר ור' חנינא בן אנטיגנוס]] ובדברי שמואל שם.
===שיטת רש"י ורוב הראשונים===
'''רש"י''' (יב ב ד"ה מאן) כתב שדברי שכוונת הגמרא לומר שרב יהודה בשם שמואל דיבר בשעסוקה בטהרות, ולכן פסק כר' חנינא בן אנטיגנוס שצריכה בדיקה. ואף שכבר אמר כן ר' זירא בשם שמואל לעיל, שניהם אמרו כן משמו, ומאן דמתני הא לא מתני הא.
לשיטה זו הסכים ה'''רשב"א'''
====קושיות לשיטה זו====
===שיטת רבנו חננאל והרמב"ם===
====השגת הראב"ד וקושיות על הרמב"ם====
====יישוב דברי הרמב"ם====
=====תירוץ ה'אור שמח'=====
=====הסבר ה'חוות דעת'=====
=====הסבר ערוך השלחן=====
===שיטת הרי"ף===
====הבנת הראשונים בדעת הרי"ף====
====שיטת הראב"ד והש"ך בדעת הרי"ף====
==שיטה ההלכה==