הבדלים בין גרסאות בדף "שיחה:בדיקה לפני תשמיש ולאחריו"

אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{מקורות|נידה א ז, ב א, ב ד|נידה יא.-יב:|נידה א א,ו|איסורי ביאה ד יד, טז|יורה דעה קפו א-ב}}
{{מקורות|נידה א ז; ב א; ב ד|נידה יא.-יב:|נידה א א,ו|איסורי ביאה ד יד,טז|יורה דעה קפו א-ב}}


==טיוטא==
==טיוטא==
אשה הרוצה לשמש עם בעלה, אם צריכה לבדוק את עצמה קודם תשמיש שמא טמאה היא ואסורה לבעלה, וכן לאחר תשמיש שמא אסורה היתה וחייבים כפרה, ואם יש חילוק בין אשה שיש לה וסת לאשה שאין לה וסת.
אשה הרוצה לשמש עם בעלה, אם צריכה לבדוק את עצמה קודם תשמיש שמא טמאה היא ואסורה לבעלה, ואם יש חילוק בין אשה שיש לה וסת לאשה שאין לה וסת.


==המקורות התנאיים והתלמודיים==
==המקורות התנאיים והתלמודיים==
שורה 11: שורה 11:
אלא שלכאורה קשה שהרי במשנה כתוב 'המשמשת בעדים' ומשמע לשון רבים, ותירצה הגמרא בשני דרכים:
אלא שלכאורה קשה שהרי במשנה כתוב 'המשמשת בעדים' ומשמע לשון רבים, ותירצה הגמרא בשני דרכים:
<BR/>א. דהכוונה היא לבדיקה שלאחר תשמיש שלה ושלו, כמו שכתוב ב'''משנה''' (ב א) שדרך בנות ישראל לשמש בשני עדים אחד לו ואחד לה. ועל פי דברים אלו אומרת הגמרא שהחידוש של המשנה הוא שאף שגם בלאחר תשמיש היה מקום לחשוש ולומר שגם בדיקה זו אינה מועילה לטהר טהרות, שמא היתה על העד טיפת דם אלא שכוסתה על ידי שכבת זרע, קמ"ל שלא חוששים לזה, אלא מועילה הבדיקה שלאחר תשמיש לטהר טהרות.
<BR/>א. דהכוונה היא לבדיקה שלאחר תשמיש שלה ושלו, כמו שכתוב ב'''משנה''' (ב א) שדרך בנות ישראל לשמש בשני עדים אחד לו ואחד לה. ועל פי דברים אלו אומרת הגמרא שהחידוש של המשנה הוא שאף שגם בלאחר תשמיש היה מקום לחשוש ולומר שגם בדיקה זו אינה מועילה לטהר טהרות, שמא היתה על העד טיפת דם אלא שכוסתה על ידי שכבת זרע, קמ"ל שלא חוששים לזה, אלא מועילה הבדיקה שלאחר תשמיש לטהר טהרות.
<BR/>ב. אומרת הגמרא שבאמת המשנה מדברת על בדיקה שלפני תשמיש ולאחר תשמיש, אלא שמה שאמרה המשנה שבדיקה זו מועילה כפקידה הכוונה היא רק לבדיקה שלאחר תשמיש. והסיבה שהמשנה נקטה 'עדים' בלשון רבים, כדי להשמיענו שיש חיוב לבדוק גם קודם תשמיש, ולפי"ז יש לגרוס במשנה 'ומשמשת בעדים', כלומר לשון חיוב.  
<BR/>ב. באמת המשנה מדברת על עדי בדיקה שלפני תשמיש ושלאחר תשמיש, אלא שמה שאמרה המשנה שבדיקה זו מועילה כפקידה הכוונה היא רק לבדיקה שלאחר תשמיש. והסיבה שהמשנה נקטה 'עדים' בלשון רבים, כדי להשמיענו שיש חיוב לבדוק גם קודם תשמיש, ולפי"ז יש לגרוס במשנה 'ומשמשת בעדים', כלומר לשון חיוב.  


ב'''ירושלמי''' (נדה א א) מובאת מחלוקת, לדעת ר' לוי דווקא עד שלאחר תשמיש מועיל כפקידה, ואילו עד שקודם תשמיש אינו מועיל כיון שאינה בודקת יפה. וזהו כשמואל בגמרא דילן. לעומת זאת דעת ר' אבון בשם ר' זעירא שדווקא עד שקודם תשמיש מועיל, אבל שלאחר תשמיש אינו מועיל שמא דיהא מחמת שכבת זרע, וזה דלא כהבבלי.
ב'''ירושלמי''' (נדה א א) מובאת מחלוקת, לדעת ר' לוי דווקא עד שלאחר תשמיש מועיל כפקידה, ואילו עד שקודם תשמיש אינו מועיל כיון שאינה בודקת יפה. וזהו כשמואל בגמרא דילן. לעומת זאת דעת ר' אבון בשם ר' זעירא שדווקא עד שקודם תשמיש מועיל, אבל שלאחר תשמיש אינו מועיל שמא דיהא הדם מחמת שכבת זרע, וזה דלא כהבבלי.


לענין נידון דידן, מבואר בגמרא לפי לישנא בתרא, שיש חיוב לכל אשה, אף אם יש לה וסת, לבדוק בין לפני תשמיש ובין לאחר תשמיש, גם בירושלמי מבואר שבודקת גם לפני תשמיש. אלא שיש להעיר שאפשר שכל זה מדובר דווקא באשה העסוקה בטהרות, שמתוך שצריכה לבדוק לטהרות לאחר תשמיש, הצריכוה בדיקה גם לבעלה קודם תשמיש, אבל אשה שאינה עסוקה בטהרות, כגון כאשר לא נוהגים דיני טומאה וטהרה, אינה צריכה בדיקה לפני ואחרי תשמיש, וכפי שיתבאר.  
לענין נידון דידן, מבואר בגמרא לפי לישנא בתרא, שיש חיוב לכל אשה, אף אם יש לה וסת, לבדוק לפני תשמיש, וכן משמע בירושלמי. אלא שיש להעיר שאפשר שכל זה מדובר דווקא באשה העסוקה בטהרות, שמתוך שצריכה לבדוק לטהרות לאחר תשמיש, הצריכוה בדיקה גם לבעלה קודם תשמיש, אבל אשה שאינה עסוקה בטהרות, כגון כאשר לא נוהגים דיני טומאה וטהרה, אינה צריכה בדיקה לפני ואחרי תשמיש, וכפי שיתבאר.  


===משנה שניה===
===משנה שניה===
ה'''משנה''' (נדה א ז) אומרת שכל אשה, מלבד ה[[יושבת על דם טוהר]] ו[[בתולה]] שדמיה טהורין, צריכה לשמש בעדים וכן לבדוק את עצמה שחרית וערבית שאינה טמאה. ומבואר שם להדיא שהבדיקה היא קודם תשמיש.
ה'''משנה''' (נדה א ז) אומרת שכל אשה, מלבד ה[[יושבת על דם טוהר]] ו[[בתולה]] שדמיה טהורין, צריכה לשמש בעדים, ומתוך לשון המשנה 'ובשעה שהיא עוברת לשמש את ביתה' מבואר שהבדיקה היא גם קודם תשמיש.


על משנה זו מביאה ה'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=37&daf=11b&format=pdf (נידה יא ב)] דברי רב יהודה בשם שמואל שזהו דווקא בעסוקה בטהרות, שמתוך שצריכה בדיקה לטהרות הצריכוה גם בדיקה לבעלה, אבל אם אינה עסוקה בטהרות אינה צריכה בדיקה כלל. ואף שמשנה מפורשת היא לקמן (טו א) שכל הנשים בחזקת טהרה לבעליהן, שם איירי באשה שיש לה וסת דווקא, והכא קמ"ל שמואל שאף אשה שאין לה וסת אם אינה עסוקה בטהרות אינה צריכה בדיקה לבעלה.
על משנה זו מביאה ה'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=37&daf=11b&format=pdf (נידה יא ב)] דברי רב יהודה בשם שמואל שזהו דווקא בעסוקה בטהרות, שמתוך שצריכה בדיקה לטהרות הצריכוה גם בדיקה לבעלה קודם תשמיש, אבל אם אינה עסוקה בטהרות אינה צריכה בדיקה כלל. ואף שמשנה מפורשת היא לקמן (טו א) שכל הנשים בחזקת טהרה לבעליהן, שם איירי באשה שיש לה וסת דווקא, והכא איירי בין באשה שיש לה וסת ובין באשה שאין לה וסת, וקמ"ל שמואל שאם אינה עסוקה בטהרות אינה צריכה בדיקה לבעלה.


====אם כן לבו נוקפו ופורש====
====אם כן לבו נוקפו ופורש====
שורה 164: שורה 164:


==שיעורים, מאמרים וכתבי עת==
==שיעורים, מאמרים וכתבי עת==
*[http://www.yeshiva.org.il/wiki/index.php?title=%D7%9E%D7%99%D7%A7%D7%A8%D7%95%D7%A4%D7%93%D7%99%D7%94_%D7%AA%D7%9C%D7%9E%D7%95%D7%93%D7%99%D7%AA%3A%D7%91%D7%93%D7%99%D7%A7%D7%AA_%D7%90%D7%A9%D7%94&action=history בדיקת אשה] - מיקרופדיה תלמודית.
*[http://www.edup.co.il/mod/page/view.php?id=432 דיני בדיקת אשה בין לפני תשמיש ובין לאחריו] - אתר 'עד'