הבדלים בין גרסאות בדף "שותפות ישראל וגוי בנטיעות ערלה"

שורה 10: שורה 10:
=== באו חשבון ===
=== באו חשבון ===
בהמשך הברייתא הנ"ל מובא דין נוסף - ואם באו לחשבון אסור.<BR/>
בהמשך הברייתא הנ"ל מובא דין נוסף - ואם באו לחשבון אסור.<BR/>
'''רש"י''' (ד"ה ואם באו חשבון) מסביר שדין באו חשבון הוא מקרה בפני עצמו ולא מתייחס למקרה של התנאי. כלומר, בתחילת השותפות לא התנו ביניהם שום דבר, וגם בזמן העבודה לא אמרו כלום, רק הגוי מדעת עצמו עבד בשבת וישראל כנגדו ביום חול אחר, וכשבאו לחלוק ביניהם את רווחים, רוצים הם לחלק באופן שיקבל הגוי רווחים כנגד מה שעשה בשבת, וכנגדו יטול ישראל רווחים כנגד עבודתו ביום חול. ואומרת הברייתא שדבר זה אסור, שאף על פי שהגוי מדעת עצמו עשה, מכל מקום כאשר חולקים הם את הרווחים באופן כזה, מתברר שמה שעבד הגוי בשבת הוא בשליחות של ישראל, שהרי מצד הדין היו צריכים לחלק ביניהם את הרווחים שווה בשווה כמו כל שותפים, אך כעת השכר שמקבל ישראל עבור יום החול שעבד לבדו נחשב הוא לשכר שבת, מפני שהעבודה של שבת מוטלת גם על הישראל, והגוי עושה בעצם בשליחותו את החלק שלו תמורת זה שהישראל עובד בחול, נמצא שהשכר שנוטל הישראל עבור יום החול, שכר שבת הוא.   
'''רש"י''' (ד"ה ואם באו חשבון) מסביר שדין באו חשבון הוא מקרה בפני עצמו ולא מתייחס למקרה של התנאי. כלומר, בתחילת השותפות לא התנו ביניהם שום דבר, וגם בזמן העבודה לא אמרו כלום, רק הגוי מדעת עצמו עבד בשבת וישראל עבד רק בימי חול, וכשבאו לחלוק ביניהם את רווחים, רוצה הישראל לחלק באופן שווה. אומרת הברייתא שדבר זה אסור, שאף על פי שהגוי מדעת עצמו עשה, מכל מקום כאשר חולקים הם את הרווחים באופן שווה, נחשב הדבר לשכר שבת, שהרי גם עליו מוטל לעבוד בשבת, ואם נוטל הוא שכר עבור מלאכה שעשה הגוי בשבת בעבורו, הרי זה שכר שבת.   
כלומר לפי רש"י דין באו חשבון הוא אותו דין כמו ברישא של הברייתא - שלא יאמר ישראל לגוי טול אתה בשבת ואני בחול, אלא שמהסיפא למדנו שאף אם לא אמרו לו כן אחר שנשתתפו, אלא כל אחד עשה על דעת עצמו, ורק כשבאו לחלוק חילקו באופן זה, אפילו הכי אסור מפני שבכך מתברר למפרע שהגוי עשה בשליחות הישראל בשבת.
כלומר לפי רש"י דין באו חשבון הוא אותו דין כמו ברישא של הברייתא - שלא יאמר ישראל לגוי טול אתה בשבת ואני בחול, אלא שמהסיפא למדנו שאף אם לא אמרו לו כן אחר שנשתתפו, אלא כל אחד עשה על דעת עצמו, ורק כשבאו לחלוק חילקו באופן זה, אפילו הכי אסור מפני שבכך מתברר למפרע שהגוי עשה בשליחות הישראל בשבת.