הבדלים בין גרסאות בדף "קריאת שמע על המטה וברכת המפיל"

שורה 42: שורה 42:
ב'''שער הכולל''' לתלמיד הגר"ז <ref>ר' דוד לוואט</ref> כתב שדעת הגר"ז שאין לחזור אלא תיבות השייכות לקריאת שמע, ולכן יש לחזור ג' תיבות אחרונות 'אני ה' אלקיכם'.
ב'''שער הכולל''' לתלמיד הגר"ז <ref>ר' דוד לוואט</ref> כתב שדעת הגר"ז שאין לחזור אלא תיבות השייכות לקריאת שמע, ולכן יש לחזור ג' תיבות אחרונות 'אני ה' אלקיכם'.
=== מצב הגוף בשעת הקריאה ===
=== מצב הגוף בשעת הקריאה ===
לכאורה מלשון הגמרא משמע שיש לקרוא קריאת שמע כשהוא על המיטה ממש, והיינו שוכב. אך ה'''מאירי''' כתב שאין הכוונה על המיטה ממש, אלא הכוונה סמוך למטתו (כמו בפסוק "ועליו מטה מנשה"), והדגיש שאין לקוראה כאותם הדיוטות שקוראים אותה על המיטה בגילוי הראש, אלא באימה וביראה.
{{סוגיה מורחבת|מצב הגוף בשעת קריאת שמע}}
<BR/>אמנם במקום אחר ב'''גמרא''' (יג ב) מובא שמותר להתפלל כשהוא שוכב על צדו ולא פרקדן, אבל לקרוא קריאת שמע אסור אפילו מוטה על צידו. רק ר' יוחנן שבעל בשר היה, וקשה עליו הישיבה, היה קורא כשהוא מוטה על צדו. וב'''רבנו יונה''' (ברכות טו א) כתב שכוונת הגמרא ששוכב פרקדן ורק מוטה על צדו מעט, אבל מוטה לגמרי על צדו מותר. והוסיף שיותר נכון לתרץ, שכל מקום שיש טירחה מותר לקרוא כשהוא שוכב על צדו, דומיא דר' יוחנן שהיה לו טירחה לשבת ולכן קרא על צידו.
מלשון הגמרא 'על מטתו', משמע לכאורה שיש לקרוא קריאת שמע כשהוא על המיטה ממש, והיינו שוכב. אך ה'''מאירי''' כתב שאין הכוונה על המיטה ממש, אלא הכוונה סמוך למטתו (כמו בפסוק "ועליו מטה מנשה"), והדגיש שאין לקוראה כאותם הדיוטות שקוראים אותה על המיטה בגילוי הראש, אלא באימה וביראה.
<BR/>כתב ה'''בית יוסף''' (אורח חיים רלט ד"ה וכשירצה) שלפי דברי רבנו יונה אלו, צריך לומר ש'על המיטה' הכוונה סמוך למיטה, שהרי כשאין טירחה אין לקרוא בשכיבה. אמנם לדעת רש"י והרמב"ם שהתירו לכתחילה לקרוא קריאת שמע מוטה על צידו, פירוש 'על מטתו' כפשוטו, שוכב ממש.
<BR/>ובמקום אחר ב'''גמרא''' (יג ב) מובא שאף שמותר להתפלל כשהוא שוכב על צדו, לקרוא קריאת שמע אסור, ורק ר' יוחנן שבעל בשר היה וקשה עליו הישיבה, היה קורא כשהוא מוטה על צדו. וב'''רש"י''' (ד"ה כי מצלי) כתב שהטעם הוא מפני שמקבל עליו מלכות שמים דרך שררה וגאווה. וב'''רבנו יונה''' (ברכות טו א) הקשה שלכאורה סותר גמרא אחרת (ברכות כד א) ש[[שנים שישנים במיטה אחת, זה מחזיר פניו וקורא וזה מחזיר פניו וקורא]], ומבואר מזה שמותר לקרוא בשכיבה. וכתב לתרץ שכוונת הגמרא לעיל לאסור דווקא בשוכב פרקדן ומוטה על צדו רק מעט, אבל מוטה לגמרי על צדו מותר. אבל הוסיף שיותר נכון לתרץ, שכל מקום שיש טירחה מותר לקרוא כשהוא שוכב על צדו, דומיא דר' יוחנן שהיה לו טירחה לשבת ולכן קרא על צידו.
<BR/>ה'''בית יוסף''' (אורח חיים רלט ד"ה וכשירצה) כתב שלפי דברי רבנו יונה אלו, צריך לומר ש'על המיטה' הכוונה סמוך למיטה, שהרי כשאין טירחה אין לקרוא בשכיבה. אמנם הוסיף שדעת רש"י והרמב"ם כתירוץ הראשון שהביא רבנו יונה, שמותר לכתחילה לקרוא קריאת שמע מוטה על צידו, ורק פרקדן ומוטה מעט אסור. ולפי זה פירוש 'על מטתו' כפשוטו, שוכב ממש.


== ברכה על קריאת שמע שעל המיטה ==
== ברכה על קריאת שמע שעל המיטה ==