הבדלים בין גרסאות בדף "קריאת שמע על המטה וברכת המפיל"

אין תקציר עריכה
שורה 38: שורה 38:


== ברכה על קריאת שמע שעל המיטה ==
== ברכה על קריאת שמע שעל המיטה ==
כתב '''רב עמרם גאון''' בסידור (א צד) שקודם קריאת שמע שעל המיטה יש לברך 'אשר קדשנו במצוותיו וצונו על קריאת שמע', וכן כתב הטור (אורח חיים רלה) בשמו.
כתב '''רב עמרם גאון''' בסידור [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=7283&st=&pgnum=399&hilite= צה)] שקודם קריאת שמע שעל המיטה יש לברך לקבל עליו עול מלכות שמים שלמה <ref>ויש להעיר, שבאחד מכתבי היד, ליתא להלכה זו בשם רב עמרם גאון. ובהערות שם כתב לחלק שהיכא שקרא קריאת שמע בבית הכנסת בזמנה, אינו מברך על קריאת שמע שעל המיטה. אך אם קרא קודם הזמן יברך על מיטתו קודם הקריאה, לפי שעשאה לזו עיקר.</ref>. ובתלמידי רבנו יונה (ברכות א א ד"ה אלא) כתוב בשמו שמברך 'אשר קדשנו במצוותיו וצונו לקרוא קריאת שמע', ובטור (אורח חיים רלה) כתב בשמו 'על קריאת שמע'.


אבל ה'''תוספות''' (ברכות ב א ד"ה מאימתי) כתבו שכיון שקריאת שמע של בית הכנסת היא עיקר, אין לברך על קריאת שמע שעל המיטה. ומבואר יותר בגליון התוספות (חולין קה א ד"ה מים) בשם '''רבנו יהודה''', שאין לברך על קריאת שמע מפני שהוא משום שמירה, וכשם ש[[אין לברך על מים אחרונים]], שהם משום מלח סדומית. וכן הוא ב'''הגהות מיימוניות''' (תפילה ז א) וכן העתיק להלכה בה'''הגהות אשרי''' (ברכות א א). וב'''דרכי משה''' (רלט א) הוסיף שכן נראה גם מדברי הרמב"ם.
אבל ה'''תוספות''' (ברכות ב א ד"ה מאימתי) כתבו שכיון שקריאת שמע של בית הכנסת היא עיקר, אין לברך על קריאת שמע שעל המיטה. ומבואר יותר בגליון התוספות (חולין קה א ד"ה מים) בשם '''רבנו יהודה''', שאין לברך על קריאת שמע מפני שהוא משום שמירה, וכשם ש[[אין לברך על מים אחרונים]], שהם משום מלח סדומית. וכן הוא ב'''הגהות מיימוניות''' (תפילה ז א) וכן העתיק להלכה בה'''הגהות אשרי''' (ברכות א א). וב'''דרכי משה''' (רלט א) הוסיף שכן נראה גם מדברי הרמב"ם.