הבדלים בין גרסאות בדף "קריאת שמע בלא ברכות או בלא סדר בברכות"

שורה 35: שורה 35:
ה'''טור''' (אורח חיים ס) כתב בתחילת דבריו, שברכות אינן מעכבות ואם קרא בלא ברכות יצא ידי חובה, וכתב שכן הוא בירושלמי וכן סובר רבנו חננאל. לאחר מכן הביא דברי רב האי גאון, שחולק וסובר שרק סדר ברכות אינו מעכב, אבל הברכות עצמן מעכבות. הטור לא טרח להביא את תירוץ התוספות והרא"ש לחלק בין יחיד לציבור, אלא מסביר את דברי הירושלמי שגם הם מדברים על סדר ברכות, כלומר שאם שינה את סדרן אינו מעכב.
ה'''טור''' (אורח חיים ס) כתב בתחילת דבריו, שברכות אינן מעכבות ואם קרא בלא ברכות יצא ידי חובה, וכתב שכן הוא בירושלמי וכן סובר רבנו חננאל. לאחר מכן הביא דברי רב האי גאון, שחולק וסובר שרק סדר ברכות אינו מעכב, אבל הברכות עצמן מעכבות. הטור לא טרח להביא את תירוץ התוספות והרא"ש לחלק בין יחיד לציבור, אלא מסביר את דברי הירושלמי שגם הם מדברים על סדר ברכות, כלומר שאם שינה את סדרן אינו מעכב.


ה'''בית יוסף''' התעורר לדבר הזה, למה שינה דברי הטור מדברי אביו הרא"ש.
ה'''בית יוסף''' התעורר לדבר הזה, שהטור מתרץ את הירושלמי בצורה שונה מרב האי גאון, ולכן כתב הבית יוסף שדברי הטור אינם מכוונים לפי שחילוקו של רב האי הוא בין יחיד לציבור, ואי אפשר לפרש את הירושלמי שכוונתו שסדר ברכות לא מעכב, שהרי מדובר באדם הקורא בתורה ואינו מברך כלל.
<BR/>ה'''פרישה''' (ד) כתב ליישב שהטור מפרש את הירושלמי כך - שאם היה קורא בתורה וכיוון לבו יצא אפילו שקרא בלא ברכות, אבל איירי שקורא את הברכות לאחר מכן, ולכן יוצא ידי חובה. אבל אם קרא בתורה וכיוון ליבו לצאת ידי קריאת שמע, ולא בירך את הברכות לאחר מכן, לא יצא ידי חובה. וסיים הפרישה שדעת הטור (וגם הרא"ש להכריע כדברי רב האי גאון).
<BR/>וב'''דרישה''' (א) הוסיף לומר שבאמת חילוק זה של הטור אינו מרב האי אלא מדנפשיה. אלא שהתקשה אם כן למה בקיצור פסקי הרא"ש כתב הטור לחילוק זה לדינא.
 
ב'''בית חדש''' (ב)
 
== שלחן ערוך ואחרונים ==
== שלחן ערוך ואחרונים ==
ה'''שלחן ערוך''' (אורח חיים ס ב-ג) פסק שאם קרא קריאת שמע בלי ברכות יצא ידי חובת קריאת שמע, וחוזר וקורא את הברכות לאחר מכן. ה'''טורי זהב''' (א) ביאר שכוונתו לפסוק שלא לחלק בין יחיד לציבור, וכדעת הרשב"א. עוד הוסיף השלחן ערוך שלדעתו כשחוזר לקרוא את הברכות, טוב לקרוא קריאת שמע עמהן.  
ה'''שלחן ערוך''' (אורח חיים ס ב-ג) פסק שאם קרא קריאת שמע בלי ברכות יצא ידי חובת קריאת שמע, וחוזר וקורא את הברכות לאחר מכן. ה'''טורי זהב''' (א) ביאר שכוונתו לפסוק שלא לחלק בין יחיד לציבור, וכדעת הרשב"א. עוד הוסיף השלחן ערוך שלדעתו כשחוזר לקרוא את הברכות, טוב לקרוא קריאת שמע עמהן.