הבדלים בין גרסאות בדף "קנין חצר במציאה"

נוספו 826 בתים ,  22:43, 24 בפברואר 2016
שורה 49: שורה 49:
<BR/>וכתב הרב '''נתיבות המשפט''' (ביאורים ג, חידושים ה) שאף לדעת מרן שאף בעומד בצדה קנה, זהו דווקא כשעומד בסמוך, אבל אם עומד בריחוק קצת אפילו יכול לשמרו, אינו מועיל, דזה לא חשיב יד. וכן בעומד בתוכו, אינו מועיל אם אינו יכול לשומרו, ונפ"מ לחצר גדולה והוא עומד בצדה האחד, אינו קונה מציאה שנמצאת בצידה השני.
<BR/>וכתב הרב '''נתיבות המשפט''' (ביאורים ג, חידושים ה) שאף לדעת מרן שאף בעומד בצדה קנה, זהו דווקא כשעומד בסמוך, אבל אם עומד בריחוק קצת אפילו יכול לשמרו, אינו מועיל, דזה לא חשיב יד. וכן בעומד בתוכו, אינו מועיל אם אינו יכול לשומרו, ונפ"מ לחצר גדולה והוא עומד בצדה האחד, אינו קונה מציאה שנמצאת בצידה השני.


==מציאות שאין החצר קונה (סוגית שתיך טפי)==
==סוגי מציאות שאין החצר קונה (סוגיית 'שתיך טפי')==
ה'''משנה''' (בבא מציעא ב ג) אומרת שאדם שמצא אבידה בחור שבכותל ישן הרי אלו שלו.
ה'''משנה''' (בבא מציעא ב ג) אומרת שאדם שמצא אבידה בחור שבכותל ישן הרי אלו שלו.
<BR/>וה'''גמרא''' (בבא מציעא כה א) מסבירה שמדובר בחפץ שהעלה חלודה רבה, כך שיכול המוצא לטעון שאבידה זו של אמוריים היא, שהטמינוה בכותל קודם שנכנסו ישראל לארץ.
<BR/>ומסבירה ה'''גמרא''' (בבא מציעא כה א) שאינה של בעל הכותל מפני שמדובר בחפץ שהעלה חלודה רבה, כך שיכול המוצא לטעון שאבידה זו של אמוריים היא, שהטמינוה בכותל קודם שנכנסו ישראל לארץ.


שואלים הראשונים, למה לא יזכה בעל הכותל באבידה מכח קנין חצר? וכמה תירוצים נאמרו בזה.  
שואלים הראשונים, למה לא יזכה בעל הכותל באבידה מכח קנין חצר? וכמה תירוצים נאמרו בזה.  


===מציאה שאינו יודע בה===
===מציאה שאינו יודע בה===
<BR/>'''תוספות''' (כו א ד"ה דשתיך) מתרצים שאין חצר קונה בדבר שיכול להיות שלא ימצאנו לעולם, כמו כאן שהוא מוצנע בעובי הכותל. והוסיפו שכן מוכח מדין [[המוצא בחנות שהרי אלו שלו]], ואינו זוכה בה בעל החנות, מטעם זה שאינו עתיד למוצאה. וכן מוכח גם מדין [[הלוקח מן התגר]].
'''תוספות''' (כו א ד"ה דשתיך) מתרצים שאין חצר קונה בדבר שיכול להיות שלא ימצאנו לעולם, כמו כאן שהוא מוצנע בעובי הכותל. והוסיפו שכן מוכח מדין [[המוצא בחנות שהרי אלו שלו]], ואינו זוכה בה בעל החנות, מטעם זה שאינו עתיד למוצאה. וכן מוכח גם מדין [[הלוקח מן התגר]].
<BR/>תירוץ זה כתב גם ה'''רא"ש''' (ב ט).
<BR/>תירוץ זה כתב גם ה'''רא"ש''' (ב ט).


שורה 67: שורה 67:


===מציאה שהגיע לחצר קודם ייאוש===
===מציאה שהגיע לחצר קודם ייאוש===
תירוץ נוסף כותב ה'''רא"ש''' (ב ט) שאין בעל החצר זוכה במציאה לפי ששלל האמוריים מתחלק לכל ישראל, והיא כאבודה מהם וזוכה בה המוצא. והשתא אין הבעלים קונים מדין קנין חצר, לפי שבאה האבידה לחצירו קודם שנתייאשו ישראל, וכשם שאבידה הבא לידו קודם ייאוש לא קנה משום ש[[באיסורא אתא לידיה]], כן הוא גם בחצר, דלא עדיפא חצירו מידו. תירוץ זה כתב גם ה'''רשב"א''' (כה ב ד"ה דשתיך) בחידושיו, והר"ן (כה ב ד"ה מצא), וכנראה זו גם כוונת ה'''רמב"ן''' שקיצר בזה (כה ב ד"ה ורש"י).


[[קטגוריה:קניינים]]
[[קטגוריה:קניינים]]
[[קטגוריה:אבידה ומציאה]]
[[קטגוריה:אבידה ומציאה]]