הבדלים בין גרסאות בדף "קנין חצר במציאה"

נוספו 586 בתים ,  06:36, 19 בפברואר 2016
אין תקציר עריכה
שורה 49: שורה 49:
<BR/>וכתב הרב '''נתיבות המשפט''' (ביאורים ג, חידושים ה) שאף לדעת מרן שאף בעומד בצדה קנה, זהו דווקא כשעומד בסמוך, אבל אם עומד בריחוק קצת אפילו יכול לשמרו, אינו מועיל, דזה לא חשיב יד. וכן בעומד בתוכו, אינו מועיל אם אינו יכול לשומרו, ונפ"מ לחצר גדולה והוא עומד בצדה האחד, אינו קונה מציאה שנמצאת בצידה השני.
<BR/>וכתב הרב '''נתיבות המשפט''' (ביאורים ג, חידושים ה) שאף לדעת מרן שאף בעומד בצדה קנה, זהו דווקא כשעומד בסמוך, אבל אם עומד בריחוק קצת אפילו יכול לשמרו, אינו מועיל, דזה לא חשיב יד. וכן בעומד בתוכו, אינו מועיל אם אינו יכול לשומרו, ונפ"מ לחצר גדולה והוא עומד בצדה האחד, אינו קונה מציאה שנמצאת בצידה השני.


==מציאה שאינו יודע בה==
==מציאות שאין החצר קונה (סוגית שתיך טפי)==
ה'''משנה''' (בבא מציעא ב ג) אומרת שאדם שמצא אבידה בחור שבכותל ישן הרי אלו שלו.
ה'''משנה''' (בבא מציעא ב ג) אומרת שאדם שמצא אבידה בחור שבכותל ישן הרי אלו שלו.
<BR/>וה'''גמרא''' (בבא מציעא כה א) מסבירה שמדובר בחפץ שהעלה חלודה רבה, כך שיכול המוצא לטעון שאבידה זו של אמוריים היא, שהטמינוה בכותל קודם שנכנסו ישראל לארץ.
<BR/>וה'''גמרא''' (בבא מציעא כה א) מסבירה שמדובר בחפץ שהעלה חלודה רבה, כך שיכול המוצא לטעון שאבידה זו של אמוריים היא, שהטמינוה בכותל קודם שנכנסו ישראל לארץ.


שואלים הראשונים, למה לא יזכה בעל הכותל באבידה מכח קנין חצר? וכמה תירוצים נאמרו בזה.  
שואלים הראשונים, למה לא יזכה בעל הכותל באבידה מכח קנין חצר? וכמה תירוצים נאמרו בזה.  
===מציאה שאינו יודע בה===
<BR/>'''תוספות''' (כו א ד"ה דשתיך) מתרצים שאין חצר קונה בדבר שיכול להיות שלא ימצאנו לעולם, כמו כאן שהוא מוצנע בעובי הכותל. והוסיפו שכן מוכח מדין [[המוצא בחנות שהרי אלו שלו]], ואינו זוכה בה בעל החנות, מטעם זה שאינו עתיד למוצאה. וכן מוכח גם מדין [[הלוקח מן התגר]].
<BR/>'''תוספות''' (כו א ד"ה דשתיך) מתרצים שאין חצר קונה בדבר שיכול להיות שלא ימצאנו לעולם, כמו כאן שהוא מוצנע בעובי הכותל. והוסיפו שכן מוכח מדין [[המוצא בחנות שהרי אלו שלו]], ואינו זוכה בה בעל החנות, מטעם זה שאינו עתיד למוצאה. וכן מוכח גם מדין [[הלוקח מן התגר]].
<BR/>תירוץ זה כתב גם ה'''רא"ש''' (ב ט).
<BR/>תירוץ זה כתב גם ה'''רא"ש''' (ב ט).
<BR/>ה'''רמב"ם''' (גזילה ואבידה טז ח) כתב באופן מעט שונה, שאם זהו דבר שאינו עתיד למוצאו לעולם, לא הוא ולא שום אדם, לפיכך הוא של מוצאו.
 
ה'''רמב"ם''' (גזילה ואבידה טז ח) כתב באופן מעט שונה, שאם זהו דבר שאינו עתיד למוצאו לעולם, לא הוא ולא שום אדם, הרי הוא הוא של מוצאו. ולמד זאת מקל וחומר, ומה אם דבר שהוא שלו ונפל לזוטו של ים עד שאבוד ממנו ומכל אדם, הרי הוא מאבד את הבעלות עליו ומוצאו זוכה בו, כל שכן שלא יוכל לזכות בחפץ שאבוד ממנו ומכל אדם.
<BR/>וב'''ראב"ד''' במקום הקשה על דבריו וכתב שאינו דומה, לפי שבים אין מי שיזכה לו, אבל בחצירו קונה לו אף בלא ידיעתו.
<BR'>


וה'''מרדכי''' (רנח) כתב שאין חצירו של אדם קונה לו אלא בדבר שבדעת הקונה לקנות. אמנם בדבריו משמע שזהו דווקא בדברים שבאו לחצר קודם שקנה את החצר, כגון מטמוניות של אמוריים וכנ"ל, אבל אם המציאה הגיעה לאחר שקנה את החצר, קונה לו חצירו.
וה'''מרדכי''' (רנח) כתב שאין חצירו של אדם קונה לו אלא בדבר שבדעת הקונה לקנות. אמנם בדבריו משמע שזהו דווקא בדברים שבאו לחצר קודם שקנה את החצר, כגון מטמוניות של אמוריים וכנ"ל, אבל אם המציאה הגיעה לאחר שקנה את החצר, קונה לו חצירו.
<BR/>ה'''דרכי משה''' (רסח ב) הביא דברי מרדכי אלו, ופסקם להלכה ב'''רמ"א''' (ג), אבל מסתימת דבריו משמע שלמד בדעת המרדכי, שאף מציאה שבאה לחצר אחר שקנה את החצר, אינו זוכה בה אם אינו דבר שרגיל לבוא.
<BR/>ה'''דרכי משה''' (רסח ב) הביא דברי מרדכי אלו, ופסקם להלכה ב'''רמ"א''' (ג), אבל מסתימת דבריו משמע שלמד בדעת המרדכי, שאף מציאה שבאה לחצר אחר שקנה את החצר, אינו זוכה בה אם אינו דבר שרגיל לבוא.


==מציאה שהגיע לחצר קודם ייאוש==
===מציאה שהגיע לחצר קודם ייאוש===


[[קטגוריה:קניינים]]
[[קטגוריה:קניינים]]
[[קטגוריה:אבידה ומציאה]]
[[קטגוריה:אבידה ומציאה]]