הבדלים בין גרסאות בדף "קידושין בחליפין"

נוספו 105 בתים ,  17:55, 4 במאי 2022
אין תקציר עריכה
 
(4 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
הגמרא בדף ג' ע"א ע"ב דנה בשאלה האם אישה יכולה להתקדש בקניין חליפין - ולמה לא?
הגמרא בדף ג' ע"א ע"ב דנה בשאלה האם אישה יכולה להתקדש בקניין חליפין - ולמה לא?
== הסוגיא ==
== הסוגיה ==
כתוב במשנה הראשונה במסכתנו "האישה נקנית בשלוש דרכים: בכסף, בשטר ובביאה." הגמרא חוקרת כל מילה במשנה ושואלת למה נאמר המניין שלוש דרכים. רב הונא לשיטתו עונה שהמניין בא למעט את קניין חליפין מקנייני אישה, כי אם המשנה לא הייתה כותבת "בשלוש דרכים" היה אפשר לחשוב לעשות גזרה שווה בין קניין אישה לקניין שדה וללמוד שאישה גם נקנית בחליפין. לאחר מכן הגמרא שואלת על המשנה, אם באמת אפשר לעשות גזרה שווה שתלמד אותנו שאישה תקנה בחליפין למה המשנה מיעטה על ידי המניין את הקניין הזה, הרי התורה אמרה שאישה תקנה בחליפין. הגמרא עונה שהמשנה מיעטה חליפין כי הגזרה השווה לא נכונה, כי חליפין עובדים גם בכלי ששווה פחות מפרוטה ואילו אישה לא יכולה להיקנות בפחות משווה פרוטה.
כתוב במשנה הראשונה במסכתנו "האישה נקנית בשלוש דרכים: בכסף, בשטר ובביאה." הגמרא חוקרת כל מילה במשנה ושואלת למה נאמר המניין שלוש דרכים. רב הונא לשיטתו עונה שהמניין בא למעט את קניין חליפין מקנייני אישה, כי אם המשנה לא הייתה כותבת "בשלוש דרכים" היה אפשר לחשוב לעשות גזרה שווה בין קניין אישה לקניין שדה וללמוד שאישה גם נקנית בחליפין. לאחר מכן הגמרא שואלת על המשנה, אם באמת אפשר לעשות גזרה שווה שתלמד אותנו שאישה תקנה בחליפין למה המשנה מיעטה על ידי המניין את הקניין הזה, הרי התורה אמרה שאישה תקנה בחליפין. הגמרא עונה שהמשנה מיעטה חליפין כי הגזרה השווה לא נכונה, כי חליפין עובדים גם בכלי ששווה פחות מפרוטה ואילו אישה לא יכולה להיקנות בפחות משווה פרוטה.
=== שיטת רש"י ===
=== שיטת רש"י ===
שורה 13: שורה 13:
דהיינו, הגמרא מנסה ללמוד ע"י הגזרה השווה בין שדה לאישה שיהיה אפשר לקנות אישה בחליפי התחייבות כמו שאפשר לקנות איתם בשדה. אך הגזרה השווה נופלת מפני שחליפי התחייבות כאלו עובדים גם בסודר שערכו פחות משווה פרוטה, ואישה בפחות משווה פרוטה לא נקנית. ולכן גם חליפי התחייבות בסודר שערכו יותר משווה פרוטה נופל כי אין גזרה שווה למחצה. באופן עקרוני יותר חליפי התחייבות לא קונים באישה משום שהיא מקנה עצמה בכסף שהוא מתחייב לתת לה, אך הוא לא מביא לה כסף אלא התחייבות.
דהיינו, הגמרא מנסה ללמוד ע"י הגזרה השווה בין שדה לאישה שיהיה אפשר לקנות אישה בחליפי התחייבות כמו שאפשר לקנות איתם בשדה. אך הגזרה השווה נופלת מפני שחליפי התחייבות כאלו עובדים גם בסודר שערכו פחות משווה פרוטה, ואישה בפחות משווה פרוטה לא נקנית. ולכן גם חליפי התחייבות בסודר שערכו יותר משווה פרוטה נופל כי אין גזרה שווה למחצה. באופן עקרוני יותר חליפי התחייבות לא קונים באישה משום שהיא מקנה עצמה בכסף שהוא מתחייב לתת לה, אך הוא לא מביא לה כסף אלא התחייבות.
==פסק הלכה==
==פסק הלכה==
אישה לא נקנית בחליפין גם לרי"ף וגם לרמב"ם וגם לרא"ש גם לטור וגם לשו"ע.
אישה לא נקנית בחליפין גם לרי"ף (א א בדפי הריף) וגם לרמב"ם וגם לרא"ש (א) גם לטור וגם לשו"ע.
[[קטגוריה: קידושין]]
[[קטגוריה: קידושין ג.]]
26

עריכות